באריקיפה לומדים ללכת, בניו-יורק משתמשים באוטובוסים, בתל-אביב ממשיכים להתפלל

בדרך-כלל כשמשווים את תל-אביב לירושלים או להיפך מתייחסים לירושלים כעיר של אנשים יראי שמיים ובעלי אמונה בעוד בתל-אביב כולם משוחררים ופרקי עול. מסתבר שהמציאות קצת שונה. בעוד שבירושלים אנשי העירייה יצאו מחידלונם, הפסיקו לחכות לחסדי שמיים, והתחילו לערוך שינויים מסיביים בקווי האוטובוסים, להקצות נת"צים חדשים, ומתקרבים גם לפתיחת של הרכבת הקלה (ללא מטר אחד של בנייה תת-קרקעית), בתל-אביב נושאים עיניים לשמיים ומתפללים לאלוהי הרכבת התחתית תוך מלמולים חסרי פשר שיותר מתאימים לישיבה בבני ברק מאשר לעיר חופשית של אנשים חופשיים (לכאורה).

למזלנו, בעולם הגדול לא כל האנשים עשויים מהחומר הרך במיוחד אשר ממנו עשויים נבחרינו העירוניים, ושם דברים זזים.

בניו-יורק, למשל, אחרי שהתפללו במשך 70 שנה להרחבת הרכבת התחתית (בערך אותו הזמן שמדברים עליה בתל-אביב), הפסיקו לחכות. בכתבה מצויינת בפורבס על ג'נט סדיק-קאהן, אשר נושאת באחריות על חלק ממכלול התחבורה בעיר (שגם שם לראש העירייה יש מגבלת סמכויות, אבל זה לא הופך אותו לאימפוטנט מוצהר) היא אומרת את הדברים הבאים (הדגשה שלי):

Sadik-Khan says she's working on express buses as a way around a 70-year federal backlog in subway and rail construction. Her first success: a high-speed bus line in the Bronx, which she says has reduced commute times by 24%. Riders pay fares before boarding, and buses run along dedicated lanes with coordinated traffic signals.

לא מסובך. אצלנו חולדאי, טיומקין וחבריהם מעדיפים להמשיך להגיד למה אי-אפשר, לשחק בלמי יש יותר קטן, ולהצביע נגד כל שיפור בתחבורת האוטובוסים בעיר.

אבל לא רק בעולם המערבי יש תמורות חיוביות, גם בקצה של העולם השלישי קורים דברים. באריקיפה, העיר השנייה בגדולה בפרו, הפכו את רחוב הקניות המרכזי למדרחוב. כמובן שלפני כן הייתה התנגדות גדולה של הסוחרים ("איך אנשים יגיעו לקנות?"). אחרי שסגרו את הרחוב לתנועת כלי רכב הפדיונות גדלו וכולם הרבה יותר מרוצים. אפשר וכדאי להפוך את שינקין למדרחוב. במקום זה מתכוונים להרחיב בשינקין את הכביש בצורה די עקומה. משום מה העירייה מתעקשת להרוס גם את הדברים הטובים שיש בעיר. ככה זה נראה באריקיפה:

כשרואים מה קורה בניו-יורק וגם באריקיפה אפילו יותר קשה להבין איך דווקא כאן אנחנו תקועים עם מדיניות תחבורה כל-כך מיושנת.

פוסט זה פורסם בקטגוריה הולכי רגל, ניו-יורק, תחבורה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על באריקיפה לומדים ללכת, בניו-יורק משתמשים באוטובוסים, בתל-אביב ממשיכים להתפלל

  1. הכנתי ערך על מדרחוב שבעיקר סוקר מדרחובים מפורסמים מהעולם, יש עוד?
    http://ecowiki.org.il/index.php?title=%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%97%D7%95%D7%91

  2. אבי הגיב:

    כתוב בפירוש שבשינקין המדרכות יורחבו והנתיב הנוסף יבוא על חשבון מקומות חניה. להבנתי, זה בדיוק מה שאתה מטיף לו, לא?
    אני משער שמטרת הנתיב הנוסף בשינקין היא חיסכון בשיפוץ רחוב בלפור (שאם היה אפשר לשכנע את התושבים שם להפוך את קומות הקרקע של הבתים לחנויות, היה בכלל מעולה). 

  3. מורין הגיב:

    מה שכיף בשינקין זה שאפשר לראות מצד אחד של הרחוב את חלונות הראווה של הצד השני ולעבור מצד לצד בהחלטה של שניה וזה לא מסוכן. הרחוב יחסית צר ועם המכוניות החונות שמצרות אותו המכוניות הנוסעות חייבות לנסוע הרבה יותר לאט, מה שמאפשר את החופש הזה להולכי הרגל. מה גם שחניה ליד המדרכה מגינה על הולך הרגל מהגחמות של הרכב הנוסע (אם הוא יסטה פתאום הוא יפגע ברכב חונה ולא בהולך הרגל). תחושה של ביטחון מאוד חשובה למי שהולך לא מוגן בצד.

    אם יוסיפו נתיב לכביש ובוודאי ירחיבו גם את המסלולים שלו שיעמדו בתקנים העכשוויים יהיה הרבה יותר קל לרכב הנוסע לנסוע הרבה יותר מהר, מה שיקשה מאוד חצייה ספונטנית של הולכי הרגל. אם גם אין חנייה בצד המדרכה והרכב הנוסע מהר סוטה מהכביש (אולי אפילו בגלל הולך רגל אחר) זה כבר מסוכן להולך הרגל ההולך לו לאיטו על המדרכה ואינו מודע למתרחש על הכביש.

    שינקין הוא רחוב אידיאלי למידרחוב. הוא בעל חתך קטן ואינטימי ובסך הכל הוא לא ממש מהווה דרך חשובה היום. אני יכולה לדמיין אותו כמו המידרחוב באמסטרדאם. הבעיה היחידה שלי עם הרעיון הזה היא שמחירי השכירות של החנויות שם יעלו מאוד וזה עלול להיות בעייתי לכמה בוטיקים קטנים שאני אוהבת שם (מצד שני יכול להיות שהם ירוויחו מספיק כדי להשאר).

  4. לרמן הגיב:

    אבי, זה טוב שמרחיבים מדרכות, אבל הבעייה כאן שמדובר בתכנון חלמאי וההרחבה הזו היא שולית יחסית לנזק שתגרום הרחבת הכביש. הרחבת הכביש בשינקין תגרום לעלייה במהירות הנסיעה ברחוב, ברעש וגם בכמות הזיהום ותהפוך את הרחוב הרבה פחות נעים לשוטטות ולשהייה בו. כמו שמורין אמרה, יהיה גם קשה ומסוכן הרבה יותר לחצות אותו מצד לצד כדי להגיע לחנות שנמצאת ממול. אני לא רואה שום היגיון בהחלפת מקומות חנייה ברחוב לנתיב נסיעה נוסף. זה גם יפגע בהולכי הרגל (שהם רוב רובם של האנשים שעוברים בשינקין) וגם בסוחרים. אם רוצים לשפר את שינקין בלי להפוך אותו למדרחוב (ובבוא היום זה מה שצריך לעשות) צריך להעלות בו את מחירי החנייה, משום שהחנייה בו היא החנייה הכי נחשקת לאלה שמגיעים אליו ברכב. את הכסף מהחנייה צריך להעביר לשיפור חזות הרחוב (וכך לקבל את הסכמת הסוחרים למהלך).

  5. אליאב הגיב:

    לא לשכוח שכרגע אין (!) בתכנון של שנקין החדש שביל אופניים.

  6. idocohen הגיב:

    שינקין הוא אחד הרחובות הכי מוצדקים להפיכתם למדרחוב. כיום הוא חד סטרי, מה שאוטומטית מקדם יותר הליכה בו מאשר נסיעה דרכו. שנית הוא כמעט כולו רחוב בעל חזות מסחרית, שלישית – וזו הנקודה הכי חשובה לזכותו – שמדרחוב שינקין יכול בקלות להיות המשך למדרחוב נחלת בנימין. כך שבעצם שני המדרחובים יעזרו לזה לזה להרוויח יותר אטרקטיביות לקהל, וליותר ארנקים עם כסף.

  7. שמואל הגיב:

    לא רק את שנקין, כל שכונת נווה צדק שאינה בנויה למכוניות צריכה להפוך לשכונת הולכי רגל ואופניים. זו שכונה קטנה שאפשר לחצות אותה ברגל ב-5-10 דקות, בנוסף לכך היא מוקפת חניוניי ענק מכל צדדיה.
    המצב היום הוא שערורייתי ומסוכן מאוד. להולכי רגל אין היכן ללכת והם הולכים על הכבישים. מבוגרים, ילדים ואמהות עם עגלות תינוקות כולם על הכביש בין המכוניות הנוסעות.

    והנה סיפור קטן שממחיש את המבט מאחורי ההגה של חולדאי, לא מזמן נחנך פרוייקט מגורים חדש
    (ויוקרתי כמובן) ברחוב שבזי (מול גלידה אניטה המצויינת) והפלא ופלא סידרו שם מדרכה רחבה ואפילו (אתם יושבים?) שמו ספסל, שני במספר בכל הרחוב.

    עבר לו חודש, והופ נעלם הספסל, למחרת הגיעו הדחפורים ופירקו את המדרכה יומיים אח"כ התחדשה השכונה בעוד 6 מקומות חנייה כחול לבן (הכי טוב תוצרת הארץ)

    ואני תהיתי איך זה שבמדרכה כל כך רחבה לא נטעו איזה עץ או שניים שיעשו צל על הספסל,
    אבל אני כנראה חושב לעוקם.

  8. לרמן הגיב:

    טוב, אז אחרי שנסיים להוריד את כיכר דיזנגוף למפלס הרחוב נהפוך את שינקין למדרחוב. שני הדברים האלה יהיו מצויינים גם לעיר וגם לבעלי הנכסים שגובלים בהם.

  9. ערן הגיב:

    אולי צריך להתחיל קמפיין בלוגרים: "היפכו את שינקין למדרחוב!!!!"

  10. להב הגיב:

    רק בשביל לדייק בדיון. לא מדובר בשינקין בשני מסלולי מכוניות, אלא בחלק לחניית מכוניות ובמסלול נסיעה בכוון אחד (כפי שהמצב היום), הכביש עצמו אמור להיות כביש מרוצף (מה שמאיט את התנועה), כל החניות בגדה הצפונית מבוטלות.כל זאת לא הופך את תכנית שינקין למוצלחת כמובן. ללא שביל אופניים מופרד ומסומן, ללא תחבורה ציבורית, ללא מדרחוב לעזזאל.
    זאת לפחות לפי מפגש שיתוף ציבור שהשתתפתי בו.

  11. לרמן הגיב:

    הממ, אם הייתה כאן עירייה שקופה חומרי המפגש שהשתתפת בו היו נמצאים באתר שלה והיינו יכולים לבחון את זה יותר לעומק ולא להסתמך על העיתון.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s