מקבץ לינקים לאמצ"ש

למרות החום הכבד, הלפטופ שלי חזר לחיים ועכשיו צריך להתניע מחדש גם את הבלוג. קבלו את המקבץ:

1. תומר שלוש מאוכזב ממתחם התחנה המנותק:

"כמו הנמל, גם התחנה היא אתר תחום, רחוק יחסית ממרכז העיר. יותר קל להגיע באוטו לנמל (כמו גם למתחם התחנה), מאשר ברגל, באופניים או באוטובוס. אפילו תל אביבים אומרים לי, שבשבילם הנמל זה לא תל אביב. המועדונים הענקיים והמגה-ברים הם יותר הרצליה פיתוח. בפאבים והדאנס-ברים הקטנים והשכונתיים תושבי העיר מרגישים יותר בנוח.

אותו דבר יקרה כנראה למתחם התחנה – זה יהיה המקום שאליו מגיעים מהרצליה, מחולון, מרמת גן, מגבעתיים, מרעננה, מרמת השרון ומבת ים. תל אביבים יעדיפו לשבת בבתי העסק שלאורך רחוב שבזי, רחוב הפאבים, המסעדות ובתי הקפה של נווה צדק. המרחק בין נווה צדק למתחם התחנה ממש קצר, אבל הפער התפישתי והתִפקודי בין "רחוב" לבין "מתחם" הוא אדיר."

2. כתבה בכלכליסט בחנה כמה ערים שהצליחו להקים רכבות תחתיות. מסתבר שכדי להקים רכבת תחתית צריך להיות דיקטטורה (מוסקבה בשנות ה-30, שנחאי בימינו או בודפשט במאה שעברה), לארח אולימפיאדה ולפשוט רגל אחר-כך (אתונה), לוותר על המגלומניה ולעשות BRT (קוריטיבה), או להיות ממש ממש יוצאי דופן כמו קופנהאגן (ששם התחילו לפני כמעט 50 שנה בשיפור מרכז העיר להולכי רגל ואופניים ורק בשנים האחרונות הוסיפו רכבת תחתית).  לא מפתיע – הרבכת התחתית של תל-אביב לעולם לא תצא לפועל. מישהו צריך לעזור לנ.ת.ע לוותר על המגלומניה ולחזור למציאות, ומוטב מוקדם (לחילופין, ניתן להכריז על דיקטטורה בישראל).

3. ועוד משהו על הרכבת התחתית של תל אביב ותרומתו של חולדאי לעניין (לא סתם הוא שר כבר שנים את הג'ינגל שלו "אין לי סמכויות", כדי שייראה כאילו אינו האשם העיקרי בקידום הרכב הפרטי בתל אביב ותקיעת התחבורה הציבורית לנצח נצחים):

"ויכוחים חוזרים ונשנים בין העירייה לאוצר מנעו סלילת מסילת רכבת שנייה ("הקו הירוק"), כמו גם הפרטה של קווי תחבורה ציבוריים בתוך העיר. "חולדאי לא הסכים להעביר את הרכבת מעל פני האדמה, לא הסכים לתת העדפה רמזורית לתחבורה ציבורית ולא הסכים לצמצם את מספר החניות כצעד לזניחת הרכב הפרטי. הפיתוח התחבורתי כולו נתקע", מאשים בכיר באוצר."

4. פוסט מצויין על שאיפות לתיקון הפרבור מבוסס הרכב ב-10 ערים בעולם. מבוסס על התערוכה המרשימה הזו.

5. בגיליון טיימאאוט מלפני שבועיים יש כתבה משובחת של אור אלכסנדרוביץ' בעקבות יציאת הספר (בתרגומו) הזיית ניו-יורק מאת רם קולהאס בעברית. דפדפו לעמוד 50. הספר עצמו ערוך היטב, קריא מאוד ומעניין ומאוד מומלץ לקריאה. אלכסנדרוביץ' נותן בסוף הכתבה כמה קווים לתל-אביב:

"כמו שמבקשת "הזיית ניו יורק" להוכיח, כדי לבנות עיר צריך קודם כל לפנטז אותה. אחרת, עיר היא לא יותר מאוסף של בניינים. תל אביב היא לא "ניו יורק הארצישראלית" (למרות כמה כוונות מוקדמות ומאוחרות), אבל במובנים רבים התהליך הניו יורקי שמתאר קולהאס (פרץ של פנטזיות שמולידות עיר; קיפאון ודעיכה; התעוררות מדומה מתוך געגוע לעבר מדומיין; חיבה מוגזמת ל"איכות חיים" כחזות הכול) דומה המפתיע לזה שעבר גם עליה. בתל אביב, לפחות, לשמחת כולם, מגדלי עזריאלי עדיין עומדים על תלם.

ככה קיבלנו גם אנחנו, בסופו של דבר, את "נקמת רואי חשבון" של השנים האחרונות, תוך העדפה מוגברת לציונים חיוביים בסעיפי "סדר וניקיון" ו"תקינות פוליטית". העיר עובדת לא רע, אבל לא הרבה יותר מזה. לבד מפנטזיות רס"ר מוגבלות להכעיס (החלפת מדרכות; שתילת פרחים; טאטוא מוגבר של כמה רחובות) שכנראה מרגשות כמה וכמה מקבלי החלטות, תל אביב שכחה איך לפנטז; חמור מכך, לעתים נדמה שהיא מפחדת מלהרהר בפנטוז עצמו, מפסיעה מתנדנדת בנתיבים מופרכים, "לא נכונים" בהכרח, שמחייבים מידה מסויימת של קלות דעת, הרפתקנות וחוצפה. תשאלו את פיליפ פטי."

ואם כבר אתם בטיימאאוט אז בעמוד 16 באותו גיליון ניסן שור מבכה את הפיכתה של תל אביב לראשון לציון.

6. ביום חמישי הקרוב, בשעה 18:00, ניפגש במשרדי עמותת מרחב (שדרות יהודית 33). נתנאל רייכר יתייחס לשיקום של שכונות "נאות אפקה ב'" ושכ' "תל כביר". במפגש נדון בכלים של שיקום פיסי במשולב עם החייאה כלכלית.

7. סטנלי פישר ביציאה הזוייה במיוחד על תל אביב והנגב. פישר טוען בצדק, שאנשים מעדיפים לגור ברוטשילד מאשר בנגב, אבל אז קורה אצלו כשל לוגי חריף. במקום לנסות להבין שאנשים מעדיפים להיות בחברת מגוון אנשים וקירבה להזדמנויות (מה שמתאפשר כשבונים בצפיפות מספיק גבוהה עם הרבה טיפוסי מגורים ושאר האלמנטים של ג'יין ג'ייקובס), פישר חושב שאנשים יוותרו על זה רק בגלל שיציעו להם מגרשים גדולים בחינם בכל מיני חורים בישימון, היכן שאין צפיפות ואין הזדמנויות. העיקר שהוא בעד הגברת קצב חיסול השטחים הפנויים בישראל במקום לפעול ליצירת איכויות עירוניות בבאר שבע.

8. טום ונדרבילט על הדימוי ההוליוודי של חסרי הרכב.

9. אטלנטה, סיפור מזעזע מאחת מממלכות הרכב הגדולות בעולם:

Watch the full episode. See more Need To Know.

פוסט זה פורסם בקטגוריה לינקים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על מקבץ לינקים לאמצ"ש

  1. פינגבאק: 3.8.2010 « מה אני קוראת

  2. לירן הגיב:

    מתחם התחנה הוא מהמקומות היפים ביותר שנמצאים בעיר ורוב התלונות אליו אינם הגיוניות.
    ראשית אני הנוסע בתחבורה הציבורית בלבד מגיע אליו בקלות רבה והגישה באופניים נהדרת וכוללת
    המון מקומות חנייה שנבנו בחוץ לטובת הרוכבים. השני לא כל אחד חייב לאהוב את התחנה, אני לדוגמא לא כול בשום מסעדה במרכז תל אביב- אני סועד רק בכרם או בנחלה.
    היופי בתל אביב הוא גיוון מקומות הבילוי- בין אם מתחמים עממיים כמו בכרם ושוק הכרמל מתחמי בילוי כמו הנמל, מתחמים היסטוריים כמו נווה צדק ושרונה ומתחמים יוקרתיים כמו כיכר המדינה ו-
    מנשייה. לכל אחד בעיר יש את המקום המתאים לו המגוון העצום מאפשר לעיר לתת איכות חיים למגוון האנשים בעיר.
    – ראוי לציין את הפיתוח הסביבתי המקיף שנעשה במקום הכולל גינה יפהפיה ומושקעת + גינת כלבים.

  3. יוני הגיב:

    מסכים עם לירן, אמנם הייתי רק פעם אחת במתחם התחנה – אבל מאד התרשמתי מהמקום.
    למעשה הופתעתי מכמות האנשים (הייתי בטוח שדי ריק שם).

    ההגדרה של מתחם התחנה כשום מקום בעיקר נובעת מהגישה שכל מה שרחוק מרוטשילד, אז הוא לא רלוונטי. המתחם קרוב מאד ליפו, לנווה צדק והאמת שרבע שעה הליכה מכל מרכז-דרום תל אביב.

    דבר קטן נוסף – אני ממליץ לקרוא את הכתבה הבא בנוגע לבימה. אין לי מושג מי צודק (למרות שיש לציין שהייתה פסיקה שקבעה שאין לעצור את הבניה), ואמנם בבלוג כזה יביאו רק את הכתבות שמראות את דוחות המהנדס השליליים – אבל הכתבה מראה שאין דבר כזה צד ניטראלי.
    נורא קל לטעון שאלו שמביאים את הדוחות החיובים הם בעלי אינטרסים או מטים את התוצאה כדי שזה יתאים לדעה שלהם, אבל פתאום אפשר לראות שאין מניעה לטעון את זה גם על הצד השני (וכאמור, אין לי מושג מי צודק).
    הכתבה מספרת קצת גם את הסיפור מנק' המבט השנייה –
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3412864,00.html

  4. ענת הגיב:

    כבר שנים שמדברים על הקמת הרכבת בתל אביב… בעיני, זה עדיין נשמע כמו מחזה בדיוני… בינתיים, עד כמה שידוע לי, בשתי הערים הגדולות סיפור הרכבת "תקוע על הפסים"…

  5. בן הגיב:

    נועה אסטרייכר כתבה גם היא על הקוץ שבשיפוץ מתחם התחנה,והפיכותו לעוד מתחם קניות מנוכר ופחות "ציבורי".. http://www.nrg.co.il/online/54/ART2/138/312.html

כתיבת תגובה