איפה התוכנית?

ישבתי על גוגל ביום האחרון. חיפשתי באתר של משרד ראש הממשלה ובעוד אתרים, אבל תוכנית סופרשמנקר לענייני דיור ותכנון עירוני לא מצאתי. יש טקסט מקושקש ממסיבת העיתונים ויש מצגת שערוכה באופן מזעזע, אבל מעבר לזה אין כלום. אין מסמך מסודר עם מילים, נקודות ומפות. אם מישהו מצא איזושהי מדיניות ברורה אנא הביאו אותה לכאן. ברשותכם נתעכב על נקודה אחת. אמנם, מספרים ומיקומים קשה לראות במצגת של ביבי, אבל בנושא אחד ניתן לראות שהחברים במשרד ראש הממשלה מאוד התאמצו ואפילו עשו בדיקה של שתי דקות באינטרנט. הם נכנסו לאתר של רכבת ישראל ובדקו כמה זמן לוקח להגיע לתחנות שונות, ובעיקר לתחנות הסמוכות לאוניברסיטאות וכתבו את זה בשקף מס' 16 שבמצגת.

אז מה יצא לנו שם – מלוד לאוניברסיטת ת"א ב-23 דקות ומקרית גת לאוניברסיטת באר-שבע ב-25 דקות. מה יש להגיד, נשמע פנטסטי וזה באמת הזמן שלוקח להגיע מתחנה לתחנה. מה שביבי לא לקח בחשבון הוא שזה רק זמן הנסיעה ברכבת. צריך גם להגיע אליה איכשהו וללא רכב פרטי (סטודנטים כזכור, ורכב פרטי מעלה מאוד את עלות החיים) ומהתחנה הסופית לאוניברסיטה. אז נתחיל במסלול מלוד לאוניברסיטת תל-אביב. כפי שכבר הרחבתי כאן יש שתי שכונות שניתן להגיע מהן ברגל לתחנת הרכבת בלוד. ממערב שכונת הרכבת הידועה לשמצה, וממזרח שכונה פרברית שלא ניתן להסתדר בה ללא רכב כדי למלא את צרכי היומיום. עכשיו אפילו נניח, שאנו גרים באותה שכונה פרברית (ובלי רכב), עדיין ייקח עשר דקות להגיע לתחנת הרכבת וזה בלי לקחת בחשבון את התנאים הקשים בדרך (בשכונות פרבריות חדשות התנאים להולכי הרגל והחשיפה לשמש ולפגעי מזר אוויר אחרים גבוהים במיוחד). האבסורד הנוסף הוא תחנת הרכבת ליד אוניברסיטת תל-אביב. משום מה קוראים לה תחנת האוניברסיטה, אבל במציאות היו צריכים לקרוא לה תחנת אמצע שומקום. מתחנת האוניברסיטה או שלוקחים אוטובוס לאוניברסיטה או שהולכים ברגל מסלול של מעל לקילומטר שחלקו בעלייה. חצינו כבר מזמן את רף 23 הדקות (אבל לפחות עבדנו בדרך על שרירי הרגליים). הנה חלק ממנו:

ארוכה הדרך לאוניברסיטת תל-אביב. בדרך מתחנת הרכבת
Going Down from the University

אז כן, ב-23 דקות מגיעים מתחנת הרכבת של לוד לתחנת הרכבת שנמצאת רחוק מאוניברסיטת תל-אביב, אבל הסיפור כולו, כולל המרחקים אל התחנות ומהן יוצא קרוב יותר לשעה. ותוסיפו על זה שצריך לגור בלוד בשכונה פרברית ללא רכב, שירותים ומקומות לצאת אליהם בערב. קשה.

ועכשיו נרד דרומה לקריית-גת. על-פי צילומי הלויין נראה כי ניתן להגיע לתחנת הרכבת של קריית גת רק מכיוון מערב וגם זה דרך אזור תעשייה. גם כאן אין שום שכונה בעלת עירוניות סבירה ליד תחנת הרכבת ולא ניתן להגיע אליה ברגל בצורה הגיונית, כמקובל. לא ברור איך סטודנט אמור לחיות בשכונות המפורברות של קריית גת בכלל (כלומר, לחיות בלי להשתגע). נכון שתחנת הרכבת של באר-שבע קרובה יותר לאוניברסיטה מזו של תל-אביב ובאמת מצדיקה את שמה, ולפחות במקרה הגיאוגרפי הזה אין תלונות. עוד באשר לבאר-שבע, כדאי לביבי אולי להכיר יותר את סגנון החיים של הסטודנטים שם לפני שהוא סוגר מצגת. כך למשל, מודעות להשכרות בבאר-שבע כוללות מרחק הליכה רגלי מהקמפוס, וידוע שהווי החיים הסטודנטיאליים שם (בשכונות ב', ג' וד') הוא חלק מהסיבה שאנשים נוסעים ללמוד דווקא שם. ד"ר נורית אלפסי מאוניברסיטת בן-גוריון חקרה את הנושא לעומק ויכולה לעזור לביבי להביו יותר גם את צרכי הסטודנטים וגם כיצד ניתן לחזק את באר שבע בכלל בעזרת האוניברסיטה (כיום אין קשר כמעט בין העיר לאוניברסיטה שם, למרות שאוניברסיטת בן-גוריון יושבת במרכז באר-שבע).

ועכשיו הצעה קונקרטית: מוצע בזאת כי ביבי, שטייניץ ואטיאס יישכרו ביחד דירה ויגורו בה כשלושה שותפים (כמו סטודנטים) בלוד או בקריית גת ויגיעו משם יומיום ברכבת הלוך וחזור לאוניברסיטת תל-אביב או בן-גוריון במשך שבוע. אסור יהיה להם לקחת מוניות ספיישל, אלא להשתמש רק בתחבורה ציבורית והליכה ברגל. חוצמזה, במהלך השבוע הם יצטרכו למצוא מקום בילוי קרוב לבית לשתות בו בירה בכיף ולפגוש בחורות (וגם בחורים, כל אחד לפי העדפותיו), ומקום לערוך בו קניות של מצרכים בסיסיים לדירת השותפים שלהם. שיעורי הבית שלהם לאותו שבוע יהיו לבוא עם הצעות טובות בנושא דיור ותכנון עירוני בישראל ולא עם קשקושים שאינם קשורים למציאות. אחרי שבוע בדירה ביחד בקריית גת או בלוד, ושימוש אינטנסיבי בתחבורה ציבורית, אני בטוח שהם יהיו הרבה יותר מחוברים אחד לשני וגם לאזרחי ישראל.

ולסיום, רגע של רצינות. התוכנית של ביבי לקוחה הישר משנות ה-50 של המאה הקודמת. מדינת ישראל לקחה לעצמה אז את הצורך לשכן ולהכתיב לאנשים היכן לחיות. השלטון המקומי לא היה קיים (פרט לתל-אביב וחיפה), האזרחים היו חלשים בצורה קיצונית והמדינה הייתה קטנה. זה לא המצב היום. יש כאן יותר מפי עשרה אנשים, השלטון המקומי חזק, האזרחים הרבה פחות חלשים והמדינה היא עוד שחקן במגרש די מורכב. אם ביבי חושב שהמדינה יכולה "לשכן" את אזרחיה ולהכתיב להם איפה לגור בשנת 2011, הוא שוגה באשליות. במקום זאת, מובילי המאהל צריכים לדרוש את מה שנראה הכי מתבקש (בלי קשר לדרישות תכנוניות כאלה ואחרות) והוא שינוי בתהליך שיתוף הציבור בתכנון הדיור והערים בישראל. לא עוד תכנון ע"י רשויות ואנשי מקצוע בחדרי חדרים ולאחריו שנים של התנגדויות ומלחמות עם הציבור, אלא שיתוף פעולה בין השחקנים השונים. כך מקצרים תהליכי תכנון וגם מביאים תוצרים תכנוניים שרלוונטיים הרבה יותר למשתמשים בהם. אתם יכולים לראות כאן איך עושים זאת בפועל (ויש גם וידאו). בינתיים, השר מיכאל איתן מבקש את עזרתכם בהצעות שונות בנושא הדיור. הוא כבר הבין שלא כל השכל נמצא על גבעה אחת בירושלים. אני מקווה שגם חבריו לממשלה יבינו זאת.

פוסט זה פורסם בקטגוריה דיור, תחבורה, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

17 תגובות על איפה התוכנית?

  1. שרון רז הגיב:

    מה יש לומר. שוב, גם כאן, אני מסכים לכל מילה שלך, וגם לנחרצות שלהן. תודה. הדבר היחיד שחבל הוא שאינני בטוח שכתבים אלו יגיעו לעיניים של ראש הממשלה או לחברי ממשלתו המנותקים.

  2. יעל ר. הגיב:

    יפה דרשת.
    אוסיף ואומר שהרכבות נגמרות בשעה מוקדמת יחסית – אלא אם אתם מאלו שהיום שלהם נגמר בצפייה במבט לחדשות. כמו כן, אי אפשר לדבר על נגישות ללא תחבורה ציבורית שפועלת 7 ימים בשבוע.

    הפוסט הזה מזכיר לי שלפני כמה שנים, בטרם פתחו את התחנה החדשה יותר של הוד השרון-כפ"ס, הייתי צריכה לעשות הליכה של 40 דקות (!) כדי להגיע לרכבת – האוטובוס כמובן לא היה מתוזמן והגיע אחת לשעה, מה גם שאי אפשר היה לעשות חופשי-חודשי משולב.

  3. אפשר לברך על דבר אחד, לפחות הם הבינו שנושא הדיור קשור איכשהו לנושא התחבורה. אולי במצגת הבאה תופיעה המילה BRT או עירוב שימושי קרקע.

  4. נחום כהן הגיב:

    הדבר הבא שיעלה על הפרק הוא כמובן ההתנחלויות. עדיף שכולם יתרגלו לרעיון שהכל פוליטי, והיגיע הסוף לחלומות שיקריים על ישראל רבתי.

  5. גיל הגיב:

    אני קורא ומגיב לבלוג שלך, וכמעט תמיד בהסכמה כמעט מוחלטת. גם הפעם אני מסכים, פרט לרוח האנטי-ביבית.
    אני לא מאוהביו הגדולים של בנימין נתניהו, יש לנו עולם ערכים שונה מאוד.
    אבל, לגלגל את האחריות למשבר לפתחה של ממשלת נתניהו זה מופרך.
    במדינת ישראל לוקח זמן להזיז דברים- בטח בתחום התכנון. תכנון הוא תהליך, ותהליך ארוך מאוד.
    בנימין נתניהו הוא לא ניאו-אורבניסט, ולמרות שלמד ארכיטקטורה, לא נעשתה כאן מהפכה בתחום. ההצעות של בנימין נתניהו לסגור את המנהל ולהחליף את חוק התכנון והבניה הן בעיתיות מאוד, ולדעתי גם יזיקו למדינה- אבל הן מעידות על כך שהוא מבין שיש כאן בעיה (לצערינו, הוא לא מבין את הפתרון הראוי לה).
    ביבי לא מנותק, אלא מודע לבעיות ומנסה לתקן אותן בדרכו הבעייתית.
    עיתון הארץ, שאני מנוי לו כבר שנים, זוכה אצלי להמון הערכה. אבל מאז שהתחילה המחאה הם איבדו לחלוטין את כל האתיקה המקצועית שלהם והם משתלחים בביבי בצורה נבזית. גם הפוסט שלך, מציג את הבעיות, אבל תולה את האשם בבנימין נתניהו ובניתוק שלו.
    הוא שופך כסף על רכבות, בתקופתו נעשתה רפורמה בתחבורה הציבורית, הוא מנסה לקדם וד"לים, הוא מנסה לסגור את המנהל, הוא רוצה להפריט קרקעות (גוועלד), הוא רוצה לחוקק מחדש את חוק התכנון והבניה. הוא עושה! טוב או פחות טוב זה סיפור אחר. אבל מנותק הוא לא.
    השלטון המקומי, אגב, הוא עדיין חלש- גם אם לא כלכלית (שזה רחוק מלהיות מדויק כשמסתכלים על כמות העיריות בחדלות פרעון), יש לשלטון הזה בעיית לגיטימיות. שיתוף הציבור מתחיל בקלפי בבחירות לעיריה- תבדוק בבקשה את אחוזי ההצבעה ותבין לבד שהציבור לא ממש רעב להשתתף.

  6. נברא הגיב:

    40 אלף סודנים מתגוררים בדרום ת"א. דרום סודן קמה ועתה יש להחזירם למכורתם. מהפכני הצעצוע של רוטשילד נגד אבל זאת אין להכחיש: יש פיתרון צודק ובר-קיימא לבעיות המגורים הזמניות של התינוקות המפונקים שבעוד עשרים שנה יגורו במגדלי מגורים יוקרתיים בדירות השוות מליונים.

  7. מאיר הגיב:

    גיל, תודה

  8. מאיר הגיב:

    מורין,
    את צודקת, כדברי משה דיין:'עשית ולא כתבת – לא עשית. כתבת ולא עשית- עשית'.
    אגב עשיה וכתיבה ברשת,
    נראה לי שח"כ מיכאל איתן הוא הכתובת שלך תחת כובעו "קשר עם הציבור"
    (או משהו כזה…)

  9. לרמן הגיב:

    גיל, מסכים איתך שזה לא רק ביבי, אלא השתלשלות של שנים ארוכות והתעלמות שלמה מסדר יום אזרחי (פרט לזה שמכוון למגזר החרדי, שנציגיו מבינים היטב שהחיים היומיומיים הם העיקר) של ממשלות רבות.
    זה התפוצץ אצל ביבי ולכן הוא נדרש לבוא עם פתרונות. משום מה הרפורמה הנקייה יותר נתקעה ועכשיו הוא בא עם הוד"לים שהם לחלוטין לא בכיוון של פתרון לדעתי.
    אחרי עשרה ימים כשהוא ושני השרים שלו באים עם מצגת ללא תוכנית ושהפרטים הקטנים שבה פשוט לא מחוברים למציאות, אז צריך לבקר את זה. נכון, לאולמרט ושטרית יש חלק גדול בבעייה הנוכחית וגם ליוסף בורג (שנתן לנו את כופר החנייה בשנות ה-80 כשהיה שר הפנים), וגם לאריה שרון ולתוכניתו "תכנון פיזי לישראל" שיצרה טונה של שכונות שיכונים שמשוועות להחייאה. אבל, ביבי הוא ראש הממשלה עכשיו ומטבע הדברים החרא עף עליו.
    בדמוקרטיה לא מפילים את הפסל של השליט במרכז העיר וגם לא מחליפים שלטון בהפיכה. ביבי צריך להיות קצת יותר רציני עם הפתרונות שלו כדי לתקן את המצב (וגם אם הוא רוצה להישאר בשלטון).

    מאיר, אני לא בטוח למי אתה מתכוון כשאתה פונה למורין. בכל מקרה, נוצר קשר עם השר איתן ואני מקווה שהוא יוביל שינוי כפי שעשה במקרים רבים אחרים.

  10. ניר הגיב:

    בחייך, "ביבי הוא ראש הממשלה עכשיו ומטבע הדברים החרא עף עליו"? אם ביבי לא היה ראש ממשלה, לא היתה מחאה. לא צריך לספר לך שהשכ"ד לא התחיל לעלות ב 2009 (וגם לא מחיר הקוטג') ושהיו תנועות מחאה קודם, רק שאז לא התאים לנוני מוזס ליחצן אותן.

    הדבר הכי מטופש אלה ההכרזות שהמחאה חייבת להסתיים בנפילת הממשלה. אין דבר שהטייקונים רוצים יותר מממשלה חלשה, שלא מסוגלת להתמודד עם הרכוזיות במשק. מבחינתם נהדר שביבי יפול, בלי קשר לאידיאולוגיה שלו או של מי שיבוא אחריו. כל זמן שממשלות מתחלפות כל שנתיים אין מי שיגע בהם.

    אני מסכים לגמרי עם מה שאתה כותב על בעיות התכנון בארץ, אבל אני חושב שהטון הזה לא מועיל. המתכננים לא עושים עבודה גרועה בכוונה, אלא כי הם באמת מאמינים שזה מה שאנשים רוצים.

  11. Alon Levy הגיב:

    Nir, what you're missing is that Bibi is part of the regime you're describing. The fire in the Carmel proved beyond doubt that he's not interested in running government well; on the contrary, he wants government to not function, so that he can privatize it. The only problem is that the same can be said of Kadima, Labor, USSR Beitenu, and Shas.

    The private sector is often much happier with a capitalist autocrat than with chaos. Italy's business class doesn't want to go back to the days of a change in government every 2 years; it likes having Berlusconi in charge. And the longer the situation continues, the more segments of the business class learn to enjoy the autocrat rather than chaos.

  12. אורן הגיב:

    נברא, באמת. אתה עושה מעצמך צחוק.

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/258/352.html

  13. דני הגיב:

    בימים האחרונים הגעתי למסקנה שיש פה גם עניין של פער דורות. בארוחת שבת האחרונה הייתה לי ולאשתי שיחה ארוכה על נושא המחאה עם ההורים. ושניהם התחילו לספר לנו סיפורי קרבות, איך כשםה היו צעירים הם היו נוסעים באוטובוסים שעה וחצי בכל כיוון, וגרו בחור, וכן הלאה וכן הלאה, ומיותר לציין באילו תנאים חיו הוריהם כמובן וכו'.
    וכל ניסיון להסביר להם שעברו 30 שנה לפחות מאז שהם היו צעירים, ושהמדינה (והעולם) קצת התפתחו והתעשרו מאז, ולגיטימי לצפות ליותר מאשר תנאים של שנות החמישים, פשוט נפל על אוזניים אטומות.

  14. דודי הגיב:

    משהו נקודתי, לגבי תחנת האוניברסיטה: כדאי היה להפעיל קו מיניבוסים, רצוי מתואם עם הגעת הרכבות, שיאסוף אנשים בתחנת הרכבת, ויפזר אותם בשערי האוניברסיטה, או אולי אפילו יעבור בתוכה.

    אגודת הסטודנטים, האוניברסיטה, העירייה והרכבת יכולים להשתתף במימון.

  15. דודי הגיב:

    לדני, דווקא לא מיותר לציין באלה תנאים חיו הוריהם של ההורים, זה לדעתי לב העניין. בני הדור הקודם (נגיד בני ה-60 בערך היום) חיו בתנאים הרבה יותר טובים מהוריהם, ע"פ כל אמת מידה אפשרית. הם גם נתנו לילדיהם הרבה יותר ממה שקיבלו מהוריהם. לעומת זאת, מגמת השיפור בדור הנוכחי לעומת קודמו פחות ברורה וחד-משמעית.

  16. פינגבאק: כשל הדיור המחומש | עוד בלוג תל אביבי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s