על תושייתם של הולכי הרגל בישראל

אני מתכבד לחלוק איתכם את המצגת שהעברתי בכנס אשקלון בשבוע שעבר שעסק בעיר כמנוע לצמיחה כלכלית. המצגת היא קצרה ביותר ומורכבת מתמונות ללא טקסט ונועדה לשמש כספתח למושב שעסק בתחבורה בת-קיימא בכנס. המצגת מתמקדת בתושייתם של הולכי הרגל שעדיין מסתובבים במדינת ישראל לאור התכנון הישראלי שבדרך-כלל מתעלם מהם לחלוטין. מתחת למצגת הבאתי את ההסבר לכל תמונה (התמונות ודאי מוכרות לחלק מהקוראים הקבועים פה):

שקף 2: תכנון עם עדיפות מובהקת להולכי רגל שאינו אפשרי יותר בישראל. שדרות רוטשילד – תוכננו ובוצעו לפני כמעט 100 שנה וכיום הן הרחוב הכי יקר בישראל.

שקף 3: מראה ישראלי שכיח אשר משפר את התמ"ג. צומת דיזנגוף – קינג ג'ורג' (ליד הסנטר). מהנדסי תנועה יגידו לכם שבתמונה זו יש יותר תנועות מאשר בתמונה הקודמת, משום שמהנדסי תנועה לא סופרים אנשים, אלא רק מכוניות (והתוצאות בהתאם).

שקף 4: גם בירושלים לפני 100 שנה תכננו להולכי רגל וזה עדיין עובד.

שקף 5: מרחב תוסס שמאפשר שיתוף מלא של אינדיבידואלים בעלי קשיי נגישות – כיכר מגן דוד בתל-אביב (שגם היא תוכננה ובוצעה אי-אז בתחילת המאה הקודמת).

שקף 6: כיכר אתרים צריכה להחליף שם ולהיקרא כיכר אתגרים. תכנון שלקח בחשבון רק את צרכי המכוניות. בסופו של יום – אחד המקומות הגרועים יותר שתוכננו ונבנו בתל-אביב (וגם הפסידו שם לא מעט כסף ובצדק). תכנון וביצוע אחרי קום המדינה.

שקף 7: צולם בגינת צמח ברוב חיסין. הולכי רגל הם לא טפשים ומעדיפים לא לעשות הקפות, אלא ללכת ישר. כבר אמרנו שהם בעלי תושייה, לא?

שקף 8: אזור תעשייה בראשון לציון, אשר כמותו ניתן למצוא בכל רחבי הארץ. משקף את יכולתה המופלאה מערכת התכנון הישראלית ליצור מקומות נגישים רק ברכב פרטי, שלעולם לא מצליחים לספק את דרישות החנייה האינסופיות. מרחב ציבורי משובח אשר הצדיק כל שקל שניתן למתכנניו.

שקף 9: צולם ברחוב אחוזה ברעננה. מהנדסי התחבורה שוב מוכיחים את יכולתם לשכוח שבכדור הארץ חיים גם אנשים.

שקף 10: צולם ברחוב הרב לוי בבת-ים. פתרון קלאסי של מהנדסי תנועה לתופעה שהודגמה בשקף הקודם – גידור ועידוד מכוניות לנסוע כמה שיותר מהר במרחבים העירוניים. כמובן, שהמסחר שרואים ברקע נפגע (יותר קשה להגיע אליו או לעבור לידו). עדיף היה לחזק את הרחוב, לצמצם את שטח המיסעה ולעודד מהירות נסיעה נמוכה במקום שאמור להיות רחוב ולא דרך מהירה.

שקפים 11-12: שיקוע בגין-קפלן. בניגוד לערי הפרברים בתל-אביב עושים טעויות בגדול. בעתיד צפויות להיבנות עוד כמה טרגדיות אורבניות כאלה.

שקף 13: צולם ברחוב ספיר בתל-אביב (שאמור להיות בשיפוצים כעת). הולכי הרגל צריכים לחשוב טוב-טוב לפני שהם יוצאים מהבית ולהיות בהאזנה למקרה שמכונית מגיחה מאחוריהם.

שקף 14: צולם סמוך לכניסה לאוניברסיטת תל-אביב מצפון לירקון. כולל גם נסיעת אופנועים על מדרכות וחנייה קבועה של מד"א על המדרכה בסמוך. המהגרים הישראלים שגרים בארה"ב לא יודעים מה הם מפסידים.

שקף 15: כיכר דיזנגוף. טעות תכנונית שנובעת שוב ממחשבה רק על הרכב הפרטי. התוצאה – החלשת המקום והחלשת הכלכלה בו.

שקפים 16-17: נס אורבני במרכז כפר סבא – קניון פתוח לרחבה עם מגורים מעל. הצלחה כלכלית ועירונית נדירה ביותר במקומותינו. המרקם ורשת הרחובות אמנם לא תוכננו ע"י מדינת ישראל (אלא בתקופת המנדט), אבל הפרויקט עצמו נבנה התקופת השלטון הישראלי באזורנו.

שקף 18-19: נס רפואי בכיכר רבין.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, הולכי רגל, תחבורה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על על תושייתם של הולכי הרגל בישראל

  1. יפה מאד, וכעת כדאי לעשות מזה סרט.

  2. אגב, למה לקרוא להם מהנדסי תנועה, הרי אין להם כל קשר להבנה של תנועה (שקשורה לדוגמה לכושר גופני) והיו צריכים להקרא מהנדסי תחבורה.

    בפועל, רובם היו צריכים להקרא פשוט מהנדסי תחבורת רכב פרטי, וככה זה גם נראה.

  3. בובספוג הגיב:

    אותי מעניין המצב המסוכן של הולכי הרגל הקטנטנים שלנו, שנמצאים בסיכון מפני הנהגים אבל גם מצב תשתיות התחבורה לא מסייע.

  4. יניב הגיב:

    עוד משהו על מלחמת הקיום היומיומית של הולכי הרגל הישראלים בדרכים:
    http://cars.walla.co.il/?w=/4726/1883551
    צפיה מהנה, עד כמה שאפשר.

  5. ירון הגיב:

    מסכים!!!

  6. פינגבאק: טמטום ורשע – על מצבם הגרוע של הולכי הרגל בישראל | עוד בלוג תל אביבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s