עיריית תל-אביב-יפו החליטה: לא רוצים תחבורה ציבורית בשבת

לצערי הרב, אני שוב נאלץ לבקר גם את העירייה שלי וגם את מערכות התקשורת הארציות המרכזיות שמסקרות אותה. אבל מילא האכזבה מהעירייה ומהתקשורת הממסדית, נראה שלא יהיה שינוי במצב התחבורה הציבורית בשבת בתל-אביב וביפו בעתיד הנראה לעין. ובכן, הכל מתחיל בידיעות שהופיעו לפני כשבועיים (גם כאן), ובהן התבשרנו כי עיריית תל-אביב-יפו פנתה למשרד התחבורה בבקשה לאשר עוד שבעה מסלולים למוניות שירות ברחבי העיר שעשויים לפעול גם בשבת. הקרדיט עד כאן ניתן לתמר זנדברג, חברת המועצה מטעם סיעת מרצ, שהצליחה לחלץ החלטה מועדת ההנהלה של העירייה, ארוע שמתרחש לעתים יותר נדירות מליקוי חמה מלא. לצערי הרב, מהתבוננות בתוכנית נראה שבינתיים אין לי צורך לאכול כובעים.

וברשותכם, נרד רגע לפרטים הטכניים שבהם כושלת הצעת העירייה שנראית יותר כמו גימיק יחצני שלמעשה מבטיח שימור של הסטטוס קוו ללא שינויים ותוספות מהותיות לתחבורה הציבורית בשבת ובימי חול. הנה המפה המלאה של הקווים אותם ביקשה העירייה:

מפת קווי מוניות שירות חדשים. באדיבות: עיריית תל-אביב-יפו
מפת מוניות שירות מוצעות בתל-אביב-יפו

אין בכוונתי להיכנס כאן לכל עובי הקורה של תחבורה ציבורית והגורמים המאפשרים לה לפעול, ובכל זאת הגורם הראשון במעלה הוא רשת הרחובות (ועוד כאן) ואיתו ביחד גם רמת השימושים במרחב העירוני ומידת עירובם. כלומר, תחבורה ציבורית יכולה לעבוד באופן יעיל בעיקר ברשת רחובות מקושרת היטב ולאורך צירים בעלי רמות שימושים גבוהות ומעורבבות (כלומר, לא רק מגורים, או מסחר, אלא שילוב של כמה כמה שימושים), כדוגמת דיזנגוף, בן-יהודה, או ציר ז'בוטינסקי החוצה את גוש דן.

עיריית תל-אביב-יפו לא ביקשה ממשרד התחבורה לאפשר נסיעת אוטובוסים בשבת, אלא להסתפק במוניות שירות וכאן נמצאת נקודת התורפה המשמעותית של התוכנית. מוניות שירות יכולות לפעול רק לאורך צירים אשר מאפשרים תחבורה ציבורית יעילה שיכולה לעבוד ללא סובסידיה כלל ולהרוויח מתשלום דמי הנסיעה של הנוסעים. מסיבה זו מוניות שירות לרוב נמנעות ממסלולי טיולים מעוגלים ופועלות רק בתדירויות גבוהות ואפילו גבוהות מאוד לאורך צירים בעלי רמות ביקושים גבוהים. בפרט, בשבת מוניות השירות עובדות אך ורק לאורך צירי תחבורה ציבורית אידיאליים בלבד, עקב רמות הביקושים הנמוכות יותר לנסיעות בשבת לעומת יום חול (מרבית מקומות העבודה והעסקים סגורים בשבת).

מהתבוננות במפה שעיריית תל-אביב-יפו הפיצה נראה שמי שצייר אותה אינו לקח בחשבון את תנאי הסף להפעלת מוניות שירות, ובודאי שלא בשבת. כך מופיעים להם לא מעט מסלולים מעוגלים ושבורים שאולי היו יכולים לעבוד עם אוטובוס מסובסד אבל לא עם מונית שירות. עיקר העלות של מונית השירות נמצאת בשכר העבודה של הנהג וחלק נוסף מצוי במונית עצמה ובדלק שלה. כלומר, מסלולים ארוכים לאורך צירים בעלי ביקוש בינוני או מועט אינם יכולים להיות רווחיים בדרך-כלל. גם אם משרד התחבורה יאשר את התוכנית אף חברת מוניות לא תפעיל את הקווים האלו. עם זאת, כדאי לציין שיש מקטעים בתוכנית בעלי היגיון, כמו הקו הסגול בהיר לאורך אבן-גבירול, יהודה הלוי ודרך יפו שיכול לעבוד גם בימי חול ואפילו בשבתות. כדאי לציין שכבר כיום יש קו מונית שירות אחד גבולי הנושא את השם 4א וחוצה את הירקון צפונה. תדירותו אינה גבוהה במיוחד, מחירו יקר יותר ובשבתות הוא כמעט ונפקד, והוא עדיין טוב יותר ממרבית הקווים שעיריית תל-אביב-יפו ביקשה. ולא רק זאת, לא מזמן הופיעה הכתבה הזו שבה נטען שאפילו הקווים הקלאסיים של מוניות השירות – 4 ו-5 – נפגעו כתוצאה משיפורים שהוכנסו בתחבורה הציבורית וכתוצאה מהשימוש בתל-אופן.

ועכשיו, עוד כמה הערות ספציפיות לחסרונות של מוניות שירות כיום:

1. מוניות שירות לא מקבלות רב-קו. עניין זה לא מאפשר מתן הנחה לקבוצות שמקבלות הנחה היום באוטובוסים ואינו מאפשר מעברים בין קווי מוניות שירות. לצורך הדוגמה, נסיעה שעולה לקשיש 3.20 ש"ח (עם מעבר אחד בין אוטובוסים), תעלה לו 12 ש"ח במוניות שירות ובשבת אף יותר.

2. נסיעות בשבת הן יקרות יותר. כבר כיום 4א בשבתות (למי שמצליח למצוא אותו) עולה 8 ש"ח למסלול המלא. הקווים המופרכים במפה הזו צריכים לעלות לפחות 10 ש"ח לנסיעה כדי לעמוד לפחות בהוצאות העבודה והדלק.

3. בגלל השיטה שבה נהוג להשתמש במוניות שירות בעולם, אין אפשרות לקבוע להן לוחות זמנים ואין סיכוי להכניס אותן בצורה מיטבית לבסיסי הנתונים של התחבורה הציבורית שכבר קיימים בישראל.

לסיכומו של עניין, עיריית תל-אביב-יפו החליטה לא לבקש אוטובוסים בשבת, אלא להסתפק בבקשה לאשר קווי מוניות שירות חדשים. בקשה זו נובעת, בין היתר, גם מהקואליציה של חולדאי ומההסכמים הקואליציוניים שלו (עמוד 8, פרק שבת, סעיף קטן 3 במסמך הזה) ומהצורך הקדוש לשמור על סטטוס קוו מדומיין (כמדומני, העותומאנים פעלו באותו אופן עד שהאימפריה שלהם פשוט נעלמה להם בין האצבעות). כדאי לציין שבעוד שהעירייה מסבסדת מכיסה בעשרות ומאות מיליוני שקלים תחבורה פרטית בשבת (ובימי חול) באמצעות בניית חניונים, מתן שטח חנייה חינם בכל רחבי העיר, כולל על מדרכות והנחות משמעותיות בחניונים, היא אינה מסבסדת כלל תחבורה ציבורית בשבת. סדרי העדיפויות האלה לא הועמדו למבחן כאן והתוצאה היא שבסופו של יום מכל הבלון המנופח הזה נקבל אולי קו מונית שירות אחד חדש שיפעל בין אבן-גבירול ליפו.

ועוד מילה אחרונה על התקשורת. לא ברור לי מדוע כשעושים כתבות על נושא כזה לא מרואיין אף אחד מהתחום המקצועי. לא חסרים נהגי מוניות שירות לדבר איתם או מהנדסי תנועה או בעלי חברות אוטובוסים וכיו"ב. בסופו של יום הפרטים הקטנים עושים הבדל משמעותי בין כותרות מפוצצות בעיתונות למציאות שבה אין שום שינוי.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, מוניציפאלי, תחבורה, תל-אביב, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על עיריית תל-אביב-יפו החליטה: לא רוצים תחבורה ציבורית בשבת

  1. יניב הגיב:

    ורק אני בבוקר שבת קם, ובקו 5 לא נוסע אל הים.
    משגע אותי. בא לי לצרוח. איך בכל החגיגות על ההחלטה של עיריית ת"א ועל מפת הקווים המשונה הזאת, אף אחד לא שם לב, שחוץ משכונות צפון-מזרח ת"א – אף קו לא מגיע לים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    בשביל מה לעזאזל צריך תחבורה ציבורית בשבת אם אי-אפשר להגיע בעזרתה לים?????????????????
    חולדאי, תמי זנדברג, מישהו……. יש תשובה??

  2. נחום כהן הגיב:

    התגובה של יניב נכונה בצעקתה, למאמר יפה ויסודי. נראה שהמאמר איננו מתייחס מספיק ליעדים הנחוצים כמטרה לנסיעה במוניות שרות. לא לשכוח שבשבת רוב המטרות הן סגורות, אז נוסעים מאיפה — לאן? הכתבה מדייקת מאד בנושאי הקשרים העירוניים הלא מוצלחים (אף על הירקון אין מספיק גשרים, למניעת זליגה לכוון אזורים אמידים). חזרנו לשגיאות תכנוניות, שיש לתקן, לפני תחבורה בשבת.

  3. תם הגיב:

    נחום, פה בדיוק הבעיה. למה יש בעיה של תחבורה ציבורית בשבת? באיזו מדינה מערבית משגשגת יש פתאום יום שלם שבו אין תחבורה ציבורית?
    למה מקומות סגורים? למה אסור לפתוח אותם?

  4. פינגבאק: אתנחתא מוניציפאלית – סידורי הכיסאות לקראת הבחירות החלו | עוד בלוג תל-אביבי

  5. פינגבאק: לקראת תיקון חוק עזר פתיחתן וסגירתן של חנויות בתל-אביב-יפו | עוד בלוג תל-אביבי

  6. פינגבאק: מקבץ לינקים לשבת | עוד בלוג תל-אביבי

כתיבת תגובה