כשיונה יהב משיב מלחמה כולנו מפסידים

אחת הבעיות המרכזיות של תל-אביב היא העובדה שאין לה תחרות במדינת ישראל, וגם לא במזרח התיכון, לצערנו. המצב הזה גורם לכך שתל-אביב היא ברירת מחדל לחיים אורבניים סבירים במדינת ישראל, ולא משנה כמה טעויות ראשיה יעשו, היא תמשיך להוביל בבטחה. אחד המקומות הבודדים שיכול לייצר אלטרנטיבה אורבנית לתל-אביב היא העיר חיפה שנמצאת במרכזו של מטרופולין של מיליון איש (בהשוואה לתל-אביב עם 3 מיליון). לצערנו, ראש עיריית חיפה הנוכחי, יונה יהב, בוחר להילחם את מלחמות המאה שעברה – מאה שבה לתעשייה היה כוח משמעותי וערים כמו דטרויט, ליון, ליברפול וסנט לואיס מילאו בה חלק חשוב. החודש עברה החלטה להגדיל את נמל חיפה וכך הגיב יונה יהב:

"בעיריית חיפה הגדירו את ההחלטה "בדרך לניצחון הפריפריה ועיריית חיפה על מדינת תל אביב". ראש העיריה יונה יהב הוסיף כי "אנו סבורים שזהו מהלך קריטי ונכון בהשבת מלחמה שערה בגזילת התעשיות למדינת תל אביב ולמחוזותיה. צעד חשוב להבטחת מרכזיותו של נמל חיפה ולכך תהיה השפעה דרמטית על צפון המדינה בכלל ולחיפה בפרט"."

אפשר לגחך על האנכרוניזם של יהב שעדיין חי את ימי המנדט הבריטי ומגדיל את נמל חיפה, בודאי בדרך להעברת צינור נפט לעיראק, אבל הסיפור רציני בהרבה. במקום להתמקד באפשור ועידוד אפשרויות תעסוקה הצומחות בעולם הפוסט-תעשייתי שבו אנו מצויים ולפתח אלטרנטיבה לתל-אביב, יהב חושב שכמה סוורים בנמל יעשו שינוי משמעותי בתהליך שקיעתה של חיפה. לחיפה יש אזורים אורבניים שהשתמרו כמעט לגמרי (זקוקים לשיפוץ, אבל לא הרבה יותר) כמו הדר והעיר התחתית ברובם, אבל במקום לפתח אותם ולהשקיע בהם יהב מטביע את הכסף הציבורי בנמל. מבחינת שוק הדיור, למרות שחיפה מכילה פנינים אורבניות, חוסר ההבנה של יהב מביא לכך שהיא לא מנצלת אותם בצורה ראוייה ומצוקת הדיור האורבני בתל-אביב ממשיכה להחריף, למרות שמרכז חיפה מציע דיור אורבני שאסור לבנייה כיום (צפוף, מעורב שימושים, מעט חנייה והרבה באוהאוס) כמו מרכז תל-אביב הנחשק. וזה לא שאי-אפשר גם אחרת.

בזמן שיונה יהב ממשיך לייבא פועלי נמל מסלוניקי, בתל-אביב סיימו לשפץ את רחוב שינקין, הרחוב הראשון שהתחדש במרכז העיר, ואפילו חגגו זאת. הרחוב הראשון של חיפה, רחוב מסדה, עדיין ממתין למדרכות שיאפשרו להוציא כיסאות של בתי-קפה באופן מסיבי החוצה:

רחוב מסדה בחיפה, בקושי אפשר להוציא שני כיסאות החוצה (אבל החנייה בחינם)
רחוב מסדה בחיפה

ובאשר לכלכלה העירונית וצמיחת התעסוקה – חיפה ממשיכה לדחוף את הכל החוצה ולרוקן את מרכזה, כמו במקרה של האיצטדיון החדש ופארק מדעי החיים, וגם בנמל המורחב, ואני מצטט שוב את יהב (הדגשה שלי):

"יהב אף טוען כי הנמל החדש יתקן עוול היסטורי ויחזיר את גדולתה של חיפה על תל-אביב. "מכלול ההחלטות מצביעות על עתיד התפתחות כלכלית וביסוס מעמדה של חיפה ושל כל האזור הצפון ולהמשך הפיתוח הכלכלי של השנים האחרונות. אנו סבורים שזהו מהלך קריטי ונכון בהשבת מלחמה שערה בגזלת התעשיות ל'מדינת תל-אביב' ומחוזותיה", הוא אומר.

אין ספק שיהב הוא האיש המתאים למאה ה-19. הבעייה שלו היא שאנחנו כבר נכנסים לעומק המאה ה-21, מאה של תקשורת וניידות דחוסות הרבה יותר. בתל-אביב אפילו לא שמעו על יהב ויצאו לחגוג את פריחת הסטארטאפים בעיר. שימו לב לוידאו הבא – מדקה 0:54 היתרונות של תל-אביב מפורטים:

בהקשר הזה כדאי לציין שגם בעיריית תל-אביב-יפו עדיין מפשלים לא פעם (ולא פעמיים), למשל ביישום מתן הנחות ארנונה כאלה ואחרות לבתי תוכנה. ולמרות הכסילות הזו, לפחות יש כאן מספיק אנשים שמבינים (אפילו רון חולדאי) שהכוח של תל-אביב הוא במרכז העיר שלה ושעליו היא תחיה או תמות. הכלכלה העירונית בסוף היום היא אקולוגיה של עסקים קטנים ורחובות מסחריים (וגם מרכז עסקים דחוס מאוד שממוקם אשכרה במרכז). כל עוד חיפה תמשיך לדחוף פיתוח כלכלי החוצה היא לא תחזור להיות עיר צומחת וגם אלף הצהרות של יונה יהב לא ישנו את זה.

חיפה – שכבות של אורבניזם מחפשות יד עדינה ואוהבת
עיר תחתית בחיפה

אנקדוטה אישית לסיום: לפני כחודשיים הייתי בכנס בוגרים בחיפה לציון חמישים שנה לבית הספר התיכון שלי, עירוני ג'. הארוע התקיים במרכז הקונגרסים בחיפה וגם יונה יהב, שאינו בוגר בית הספר, נשא שם דברים. עיקר דבריו היו תחינה לאלו שעזבו את חיפה לחזור אליה, בעיקר לאור "תנופת הפיתוח" שעוברת על העיר. ראש עירייה שמתחנן שהמהגרים יחזרו, יעשה בשכל אם במקום לבקש ממני להיות סוור בנמל, ישקיע קצת בעיר שלו, ובעירוניות שלה. בכל מקרה, כנראה שעוד בוגרים של עירוני ג' ימשיכו לעזוב את חיפה למקומות טובים יותר.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אורבניזם, ביקורת, חיפה, תל-אביב, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

12 תגובות על כשיונה יהב משיב מלחמה כולנו מפסידים

  1. תל אביבי הגיב:

    יש אחלה פוטנציאל באזור שעורכים שם את הקלבת שבת. סליחה אני לא ממש מכיר את חיפה רק עוצר מידי פעם. אבל בהחלט התרשמתי שהאזור אם יאפשרו בו בנייה של מגורים ומסחר יכול להיות מוצלח למדי..

  2. יובל הגיב:

    לחיפה יש לפחות יתרון אחד על תל אביב: תחבורה ציבורית בשבת. מזל שהספיקו לסטטוס קוו.

  3. יואב הגיב:

    אני חושב שאתה טועה. אנחנו לא בעידן "פוסט תעשייתי" – המחשב שאתה משתמש בו יוצר בתעשייה, וכנראה גם הבגדים שאתה לובש, הנעליים שאתה נועל, האוטובוס (או המכונית) בו אתה נוסע, המקרר, המזגן, התנור ועוד ועוד – כולם מוצרים תעשייתיים.

    את כולם צריך לייצר או להביא לארץ. הנמל הוא אבן דרך חשובה בשיפור הייבוא / ייצוא מהארץ, ואולי בעתיד אפילו ייצוא מהעולם הערבי / המזרח הרחוק (במקום להקיף את אפריקה או לנסוע דרך תעלת סואץ, אפשר לפרוק באילת / עקבה ומשם לים התיכון).

    פתיחת נמל חדש היא כן סיבה לחגיגה, כי היא מביאה לפתיחת עסקים רבים בעיר, מלבד עובדי הנמל עצמו – עסקי ייבוא/ייצוא, עסקי אחסון, מנהלה וכו'.

    כל זאת אינו סותר את הביקורת על חוסר הפיתוח של הדר והעיר, על המבנים הנטושים הרבים בעיר, על מבני אבן נהדרים במצב תחזוקתי מזעזע, על השוק המרכזי של חיפה שהתחבורה בו כאוטית באופן מחפיר, על בזבוז מיליונים על איצטדיון שנמצא בכלל מחוץ לעיר, על חלוקת נכסי ציבור לחרדים.

    דרך אגב, בהדר כרגע מבצעים פיתוח ושפוץ מסיבי, בעיקר לתחבורה ציבורית. נראה איך יהיה שייגמרו.

  4. נחום כהן הגיב:

    המזל שאין לאן לנסוע בשבת, בחיפה, וגם לא בכל יום אחר. זהו אוסף של ארבע חמש "ערים" לא מחוברות, בתוספת אין ספור שכונות ותת שכונות לא ראויות למגורי אדם. חיפה אפשרית רק בעיר התחתית, ובעזרת תכנון מן הגרועים בארץ, גם זה לא יהיה. התכנון העירוני נפסק כמובן עם קום המדינה, אבל בעיר התחתית יש כמה הברקות של המנדט הבריטי. פעם "הדר" היה נסבל, כיום גם זה לא, וכיוון שאין מתכנני עיר כבר מזמן, אינני רואה תקווה לצערי.

  5. איתי הגיב:

    גמרתי ממש עכשיו את הספר "23 דברים שלא מגלים לנו על קפיטליזם". ספר מרתק, קריא (לרוב), ומומלץ מאוד. אחד הפרקים מעוררי המחשבה מדבר על החשיבות של ייצור גם כיום, ועל המגבלות והסכנות של "כלכלת ידע" (ולהבדיל, עוד יותר מכך של "כלכלת פיננסים").
    יחד עם ההסכמה עם דבריך, יואב, אין לזלזל בערך של מוצרים אמיתיים ובערך של יכולת לייצר אותם- גם כאחד הבסיסים לעיר. לתעשיה, גם כיום, נראה לי שנגישות ונוחות של תעבורת סחורות מהווה יתרון, גם בשיטה המיושנת של אוניות. אולי בזה חיפה יכולה להיבנות גם מיתרון יחסי כלשהו על פני מקומות אחרים.
    זה לא מוריד מהחשיבות של הההתייחסות האורבנית שאתה מדבר עליה, ומן הסתם גם בפיתוח המלאכה והתעשיה אפשר לכוון טוב יותר וטוב פחות.

  6. עדו הגיב:

    סוראמללו הגדול נשאל פעם אם היה בחיפה. הוא ענה 'הייתי שלוש פעמים, היה סגור"

  7. עופר הגיב:

    אתם יודעים מה? נשבר ה**ן מכול המקטרים ומכול הממורמרים, מתלוננים והבכיינים למינהם על חיפה.ונמאס כבר מאדון הברמן שקורא לעצמו "ראש וועד הדר" שלא מפסיק להשתלח בעבודות בהדר. ולקטר. ולהתמרמר בלי סוף בצורה אימפולסיבית ולא נאותה בעליל. חיפה היא לא תל אביב, תל אביב היא לא חיפה, וחיפה לא מתיימרת להיות תל אביב וטוב שכך! בחיפה יש את האופי שלה מבחינת טופוגרפיה, הסטוריה, נתוני אוכלוסיה, וסיבות משלה ללמה קרה ככה ולא ככה!
    הכותב לא מודע ובור להמון מידע שאין ברשותו לגבי העיר, שאם הוא היה יודע, היה לו מושג מה הסיבה לכול דבר שקורה בעיר. יונה קיבל עיר לפני 10 שנים, עם האופיינים שלה! הוא לא בנה אותה, ויש בה מורכבות שאין בתל אביב, מורכבות שקשורה להסטוריה שלה והיא לא פשוטה. לא חוכמה לגור בתל אביב כמו הכותב ולהתלונן משם. זה מעשה מאוד לא חכם. כול הפלצנות של תל אביב מאוסה כבר מכול הבחינות. ורק חבל שהכותב לא מודע לחזרתם של הרבה מבני חיפה לעיר.
    יונה מפתח את העיר בהתאם לסדר עדיפויות ושיקולים שאני קטונתי לידם. עיריה זה לא מקום פשוט בכול מקום בארץ. ובנית נמל חשובה מאוד מכול מיני סיבות, ובניהן גם בטחוניות. גם אם זה כרוך בלייבש חלק מהמפרץ למורת רוחם של כול הירוקים ואירגוני הסביבה שמבלי לשים לב מגבילים את מקומות העבודה כמו הסיפור של פניציה, וכן, גם פעילי נגד חישמול הרכבת סוג של פלצנים שאו שהם תמימים או שהם לא חיים כאן. קבוצה הזויה לגמרי.
    תל אביב לא מושלמת בדיוק כמו כול מקום. והיא לא עולה בשום יתרון על חיפה.אין להשוות בניהן. זה לא נבון. אני מכיר מספיק אנשים שפצחו בקריירה בחיפה ומצליחים מאוד. ומי שיושב בבית ומקטר שבחיפה אין לאן להתפתח, אז שישב וימשיך לקטר. שיעבור לתל אביב, ואז כשימצא אותה אחרי כמה שנים, יחזור לחיפה להתחיל מחדש ויצטער שלא התחיל מההתחלה בחיפה. אבל חיפה תמיד תקבל אותו בזרועות פתוחות.
    ולא, אני לא עובד עיריה או מקורב למישהו בעיריה. אני אזרח תושב העיר מלידה שלא נכנע לשום תל אביב. פשוט אוהב את חיפה.

  8. בנימין הגיב:

    איכס, כמה התנשאות בטקסט אחת. סליחה באמת שגם הסוורים צריכים עבודה ועיר טובה לחיות בה. נכון, הם לא מגניבים ומעניינים כמוך. והם לא חלק מ"העולם הפוסט-תעשייתי" שדמיינת לעצמך, בזמן שכתבת את הפוסט הזה על מחשב (שיוצר בסין), בעודך יושב על כיסא (שיוצר בשוודיה), דיברת בטלפון (שהמתכות בשבילו נכרו באפריקה), וכל זה באמצעות חשמל (שיוצר בחדרה, עוד עיר נורא משעממת ולא מעודכנת שמאוכלסת באנשים שלא השכילו להבין שהם חיים בעולם "פוסט תעשייתי", והלכו במקום זה לזרוק פחם לדוודים של תחנת הכח). וכל הדברים האלה? הגיעו דרך נמל חיפה או אשדוד, לא בשום דרך אחרת.
    אז יש מקום לביקורת על העירוניות בחיפה, ברור. ההזנחה בהדר, במסדה, בעיר התחתית וכיו"ב היא מטומטמת. אבל גם את הנמל צריך. וגם את סווריו.

  9. לרמן הגיב:

    אולי כדאי לציין שלחיפה כבר היום יש נמל די גדול. מעבר לכך, השימוש במילה פוסט-תעשייתי יכול להיות קצת קיצוני ואולי היה עדיף להשתמש במושג פוסט-פורדיסטי או "כלכלת המידע", אבל הכוונה היא לכך שהייצור הפורדיסטי הקלאסי בעולם המערבי מאוד מאוד מצטמצם.
    באשר לערי נמל תעשייתיות, גם בארה"ב רבות מהן עברו שקיעה – חלקן עברו קריסה מוחלטת כמו דטרויט, חלקן נחלשו מאוד כמו קליבלנד וחלקן חוזרות להתאושש כמו מיניאפוליס. יש ממה ללמוד (ומיניאפוליס היא זו שחיזקה הכי הרבה את מרכז העיר שלה). גם המבורג היא עיר נמל שיש מה ללמוד ממנה.
    כל עיר שונה, אבל המרכיבים הבסיסיים של כלכלה מקומית חזקה ועירוניות תוססת בסך-הכל די דומים, גם בחיפה, גם במיניאפוליס וגם בתל-אביב ובירוחם.
    בנוסף, צריך לזכור שלעיריית חיפה יש משאבים מוגבלים כמו לכל גוף. את המאמץ שמשקיעים בהגדלת הנמל, לא משקיעים בפעולות אחרות שדיברתי עליהן שהן הרבה יותר אפקטיביות לחיזוק חיפה בסופו של יום.
    ועוד הערה אחרונה, חברת נמלי ישראל, שמנהלת את נמל חיפה (ואת הנמלים האחרים) מנוהלת מתל-אביב (דרך מנחם בגין 74, סמוך לצומת מעריב). גם הם רוצים להיות באזור כלכלי מרכזי ומשגשג.

  10. פינגבאק: אני טקסט פוליטי, יה! « תרבות אכילה

  11. חיפאי שמכיר את העובדות הגיב:

    יואב, יש לך טעות אחת בסיסית בהנחת המוצא שלך, שנובעת מחוסר הכרת העובדות. הסיבה שיונה יהב משווע להרחבת נמל חיפה אינה קשורה כלל ועיקר לתוספת כ"א לעובדי הנמל, לחיזוק הוועד (נהפוך הוא! הנמל החדש אמור להיות פרטי! זו הסיבה מדוע עובדי הנמל כה מתנגדים לתכנית ולא יוותרו כל עוד הדבר בידם) או לחיזוק התעשיות הישנות. ישנן שתי סיבות מרכזיות מדוע הוא שואף להרחיב את נמל חיפה:
    האחת, נמל הוא מנוע כלכלי עצום. זו עובדה. גם מפני שהכפלה או שילוש של כמות הסחורות היוצאות והמיובאות משנעות את הכלכלה אבל גם מפני שאם נמל העתיד הראשון ייפתח בחיפה, יהפוך חלקו המערבי, הישן, לנמל אזרחי גדול ומפותח הרבה יותר, וזה אומר רבבות תיירים שיגיעו בדרך הים. היום זה לא אפשרי. מגיעות הרבה פחות ספינות תיור. תבדוק!
    השניה, והיא בדיוק לרוחך: הרחבת הנמל מזרחה ופתיחת הרציף החדש תאפשר סוף-סוף לפתוח את חלקו המערבי, הישן, זה הצמוד לבסיס חה"י ולרמב"ם ולהפוך אותו לחזית ים!! תכנית כזאת, שכבר קיימת ואושרה בועדה המחוזית והמקומית ורק ממתינה לאור ירוק מן הממשלה – תפתח סוף-סוף את הים לתושבים וזאת מהות התכנית! אם וכאשר זה יקרה, ייפתחו במקום חנויות, מסעדות, פאבים, בתי קפה ועוד ואולי יוחזר לחיים פסטיבל הג'אז (ישנה עוד בעיה פעוטה של חשמול הרכבת. אבל זו כבר פרשה בפני עצמה).
    התרחיש המלבב הזה לא יקרה בלי הרחבת הנמל מזרחה משתי סיבות: האחת, עד שלא יורחב הנמל מזרחה חיל הים יישאר במקומו ולא יפנה את השטח. גם ועד עובדי הנמל לא יאפשר כניסת אזרחים לשטח המערבי כל עוד לא יקבל פיצוי הולם במזרח. השניה, רק כאשר ייבנה רציף העתיד במזרח יהיה אפשר לשחרר את החלק המערבי מפעילות נמלית.
    את כל זה אתה לא יודע ולכן דבריך פשוט שגויים.
    תלמד את העובדות לפני שאתה פוסק בנחרצות כה רבה.

  12. פינגבאק: חיפה – חלק ב' | המדד המוניציפלי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s