הפספוס הקטן בשיפוץ של כיכר רבין

השיפוץ המתמשך של כיכר רבין הוא סוג של נס רפואי. כיסאות ניידים, חיפויי עץ ושיפוץ מזרקה עזרו למקום המרכזי הזה לממש את הפוטנציאל שלו וליצור את מה שהוא כנראה המרחב הציבורי הטוב בעיר. בתוך שלל השיפוצים בכל זאת ישנה פשלה אחת שאולי קרתה מתוך חוסר תשומת לב למדרגות שהוחלפו. מדרגות הם אביזר פונקציונלי שמאפשר לגשר על הפרשי גובה, אבל גם יכול לשמש בעצמו כחלל לשהייה – הכל תלוי בעיצוב של האלמנט. בכיכר רבין היו מדרגות רחבות ונוחות ששימשו לא פעם בעבר לישיבה. לצערי, לא מצאתי תמונה שלהן, אבל אם יש לכם תמונה של המדרגות בכיכר לפני השיפוץ אשמח לקבל. בכל מקרה, אחרי השיפוץ המדרגות הוצרו מאוד והפכו לסוג של אתגר, ובודאי שאינן מאפשרות ישיבה עליהן. כך הן נראו לאחר השיפוץ:

בתמונה זו מסתתרות המדרגות החדשות בכיכר רבין
המדרגות הנסתרות בכיכר רבין

תמונה זו צולמה מכיוון דרום עם מבט לבניין העירייה. כפי שניתן לראות בקלות, לא ניתן להבחין במדרגות והן משמשות כמעין מלכודת מוות לרוכבי אופניים. בגלל המפתח הצר של המדרגות החדשות הן הפכו לבלתי-נראות בניגוד לצורה הקודמת שלהן. כך נראות המדרגות מהכיוון השני:

המדרגות החדשות בכיכר רבין
המדרגות הנסתרות בכיכר רבין

במקום לשפץ מחדש את החלק הזה של הכיכר ולשים מדרגות נוחות יותר ופחות מסוכנות הולכי רגל ולרוכבי אופניים הפתרון נמצא בצורה של תוספת מעקה שמשמש כסימן להפרשי הגובה:

מעקה שהתווסף לאחר סיום השיפוץ על-מנת לצמצם את מידת הסכנה
סימון מדרגות בכיכר רבין באמצעות מעקה

תכנון טוב יותר של המדרגות (כפי שהיה בעבר) כמובן היה מונע את הסיכון ואת הצורך בתוספת המעקה הזה שמזהיר את רוכבי האופניים וגם עשוי לשמש קשישים בהתמודדות עם המדרגות הצרות החדשות. לסיכום – אין פרטים קטנים מדי בתכנון של מרחב ציבורי ובנושא של שימוש במדרגות כאלמנט לשיפור המרחב הציבורי מומלץ לקרוא כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, כיכר רבין, תל-אביב, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על הפספוס הקטן בשיפוץ של כיכר רבין

  1. תל-אביבית הגיב:

    כמה מענין איך אתה דואג לרוכבי אופניים שבכלל לא אמורים להיות שם.
    כולם כבר התרגלו למצוא את האופניים בכל פינה ושוכחים – זו עבירה על החוק לנסוע בכלי רכב על מדרכה. נקודה.
    יש שביל לאופניים שעובר מזרחית לככר, רק שם הם צריכים להיות. לא לקצר את הדרך במעבר בככר, כי זה לא חוקי וזה מסכן אנשים.
    נמאס לי להרגיש גלגל אופניים נתקע לי בישבן כי הלכתי במדרכה בכוון לא צפוי לאדיוט על גלגלים. לפחות אופנועים, שגם הם נוסעים על המדרכה, יודעים שזה לא חוקי ונוסעים הרבה יותר לאט מהאופניים.

  2. לרמן הגיב:

    אני דווקא לא מתרגש מאופניים שעוברים בכיכרות או בגנים – זה די מקובל גם בערים שיש בהן שבילי אופניים אמיתיים. לגבי אופניים על המדרכה – אני מקווה שזו יהיה סוגייה בולטת בבחירות הקרובות – אין ספק שמדובר בכישלון מפואר של המדיניות הנוכחית של העירייה בכל הנוגע לאופניים. אגב, איך שאני שומע פעמון של אופניים מאחוריי על המדרכה אני ישר מנסה לחסום כל דרך לעקוף, ומסביר לרוכב או לרוכבת שיפנה בבקשה לחולדאי לפני שהוא עוד פעם מצלצל בפעמון להולכי רגל.

  3. ירון כהן הגיב:

    אני נפלתי פעמיים בגלל המדרגות. פעם אחת בנסיעה מלמטה למעלה – נסעתי במהירות ופשוט לא שמתי לב למדרגות – נתקעתי בהם, אבל איכשהו מצאתי את עצמי למעלה על הרגליים בלי הרבה נזקים

    בפעם השניה נסעתי מלמעלה למטה ורציתי לרדת את המדרגות עם האופניים. זכרתי שהן רחבות יותר, וזכרתי את כל הפעמים הקודמות שהייתי יורד אותן בעבר. הפעם הזאת פשוט נפלתי על הכידון וסדקתי את המרפק.

  4. עדו הגיב:

    אה אז אתה גם מהנודניקים האלו? אני נוסע כל יום לעבודה מהרכבת לרחוב הרצל על אופניים ירוקים של העיריה. איפה שרק אפשר אני רוכב על שבילי אופניים וכשאי אפשר אני מצלצל ואנשים זזים ונותנים לעבור. חוץ מכאלו שיש להם פרינציפ לשלוח אותי להיהרג בכביש. כבר נתקלתי בכם , מסתבר שאתה לא לבד.

  5. לרמן הגיב:

    אני שמח שיש עוד. בהיררכיה התחבורתית הולכי הרגל הם ראשונים, הרבה לפני אופניים. הכשל האמיתי הוא כמובן בכך שאצל העירייה הרכבים הם הראשונים ולהם הכי חשוב למצוא פתרון דיור מסובסד, גם על המדרכות וגם באמצעות בניית עוד ועוד חניונים בכספי ציבור. כשאני הולך ברגל ושומע פעמון מאחוריי זו הזמנה לעימות. אגב, כשאני רוכב אני מאוד משתדל להימנע ממדרכות של רחובות עמוסים וממדרכות ככל האפשר, ואני מודע לכך שאין תשתיות לאופניים בתל-אביב. אבל בכל זאת כשאני נתקע מאחורי הולכי רגל אני אף לא לא צופר או מזמזם להם, כי הם העליונים בהיררכיה.

  6. דני הגיב:

    יש עוד עניין קטן גם של נוחות לנכים. הגעתי עם אשתי לשבוע הספר כשהיא על כיסא גלגלים (זמנית) ואחרי שנכנסנו היינו צריכים לעשות עיקוף מהצד כדי להיכנס. לא נורא, אבל מצחיק. לא ברור למה לא עשו פשוט רמפה בצד, זה מתבקש. הייתה אותה טעות בקצה שדרות רוטשילד שלקח המון זמן לתקן, וגם שם מאד הפריעה לאופניים וכו'. חבל ששכחו את הלקח

  7. שי הגיב:

    האמת היא שלא ממש הבנתי למה עקרו את כל המרצפות המקוריות ואז השיבו אותן שוב. וגם לא הבנתי למה לא עשו שום דבר עם המזרקות הכעורות למרגלות בניין העירייה – אי אפשר שגם הן יהיו בריכה אקולוגית? (או שמשמרים אותן בצורתן הנוכחית כדי שפעם בשנה כמה ילדים פרועים יוכלו לשפוך דליי מים על רוכבי קטנועים ולתוך רכבים?) וגם לא הבנתי למה אחרי השיפוץ של חזית הבניין (שדווקא אהבתי) מוסיפים עכשיו מסגרות בטון על החזית שנראות די מיותרות.

    מסתבר שלא הבנתי די הרבה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s