האמנם "קיבוץ בעיר" או שאולי סטגנציה בעיר?

הבחירות המקומיות בעוד פחות משבוע. אם לא יקרה משהו מפתיע, ראש העירייה הנוכחי של תל-אביב-יפו ימשיך לכהונה נוספת, כנראה אחרונה, עם אופק קצר של חמש שנים. ניסיתי להבין מה אמור לקרות כאן בהנחה שחולדאי ימשיך לעוד חמש שנים – איזה חזון חדשני שהוא לא הספיק לממש ב-15 השנים הקודמות הוא יביא לתל-אביב-יפו בחמש השנים הבאות? אין ספק שהקמפיינר של חולדאי מבין עניין – סיסמת הקמפיין היא "ראש טוב" – כלומר, אין דאגות, ואפשר להמשיך להתנמנם עם חולדאי (כל עוד משאירים עין אחת פקוחה על-מנת להימנע מדריסה ע"י אופניים חשמליות שמגיעות מאחור ב-40 קמ"ש).

אין ממש מצע לקמפיין של חולדאי או התעסקות בנושאים ספציפיים אבל יש סלוגן לחזון – "קיבוץ בעיר". יש משהו מרתיע במילה קיבוץ – מדובר על קהילה סגורה שהחברים החדשים בה צריכים לעבור מבחני קבלה – רחוק מאוד מהמשמעות של עיר. כמו שאומר ידידי הלל שוקן כאשר הוא מבחין בין עיר לקיבוץ – בקיבוץ מגוון האפשרויות דל. אתה מכיר כולם וכולם מכירים אותך, כך שאין כמעט הזדמנויות להיפגש עם אנשים חדשים ולקשור איתם קשרים. בנוסף, בקיבוץ כל פעולה שלך נתונה תמיד לביקורת של חבריך לקיבוץ, בין אם תרצה בכך ובין אם לאו. לעומת זאת, בעיר יש לך את האפשרות להיפגש עם חברים שלך מקבוצות שונות ומגוונות, וגם את האפשרות לקחת מרחק מהחברים שלך ולעסוק בפעילויות כאלה ואחרות ללא פיקוח קבוע מקבוצה מסויימת. בנוסף, זה חזון שמתנגש לחלוטין עם מה שעירוניות מייצגת – האפשרות הבלתי-נדלית של מקומיים ולא-מקומיים למפגשים מקריים (ולא-מקריים). בעיר, ולא בקיבוץ, קיימת אפשרות יומיומית למפגשים ולקשרים חדשים בקצב גבוה. רק חסר לי היום שאני אצא לרחוב ואכיר את כל מי שאני אראה בו – לא בשביל זה אני גר בתל-אביב. אולי עדיף היה לעשות פשוט עירוניות בעיר.

הפרוט הקצרצר של חולדאי לחזונו הקיבוצי מתייחס לאפשרות של כל אדם להגיע תוך חצי שעה באמצעות הליכה או באופניים לצרכי היומיום שלו. זה חזון חיובי ביותר שעומד על שלושה נדבכים – עירוב שימושים שמאפשר למגוון שימושים להיות פרוסים בכל העיר, סביבת הליכה נוחה ובטוחה לכלל האוכלוסייה, כולל ילדים, הורים עם עגלות, קשישים ונכים, ושבילי אופניים רציפים, איכותיים ובעיקר אמיתיים, מהסוג שאין כמעט בתל-אביב. מכיוון שחלקים רבים של תל-אביב נבנו לפני 1936 (השנה שלאחריה הפרדיגמה המודרניסטית הדוגלת בהפרדת השימושים הלכה והשתלטה על אופן התכנון העירוני בישראל) השימושים כבר פרוסים בשטח בצורה שתיאורטית יכולה להיות נגישה מכל מקום בעיר (בטח באופניים על גבי שבילים יעילים, רציפים ובטוחים). שני הנדבכים האחרים אינם בנמצא כלל וכלל למרות שחולדאי כאן כבר 15 שנה.

סדר העדיפויות התחבורתי הקלוקל שמעמיד בראש סדר העדיפויות את הרכבים הפרטיים מונע כל אפשרות לעשות שימוש יעיל במרחב הציבורי לתנועה רגלית או לרכיבה על אופניים. למעשה, המצב הנוכחי של מדרכות העיר תל-אביב-יפו הוא (ככל הנראה) הגרוע ביותר מאז ומעולם, כולל 3,000 שנות יפו. הידרדרות חריפה נרשמה במיוחד בקדנציה האחרונה של חולדאי בגזרה זו. אני מאחל לחולדאי ולנו שאם ייבחר שוב, יעמוד בהתחייבותו מ-1999 (לפני 15 שנה) להחזיר את המדרכות להולכי רגל, אם כי בקצב הביצוע הנוכחי שבו הוא פועל בנידון, כנראה שבעוד חמש שנים ניתן יהיה לצאת מהבית רק עם שכפ"צ ומכונת ירייה על-מנת להגיע בשלום למכולתבמצב הנוכחי, כל הולך רגל צריך להיות מוכן לנסיגה, קיפוץ, חסימה וביצוע שלל תרגילי פארקור אם רצונו להגיע ליעדו בשלום. כמובן, שקשישים עם שמיעה, ראייה וקואורדינציה חלשות חשופים יותר להיפגעות על גבי מדרכות תל-אביב ולביקורים לא מתוכננים במחלקה האורתופדית של איכילוב כתוצאה ממפגש עם קורקינט חשמלי דוהר. באותו אופן, אוכלוסיות אחרות כמו נכים והורים עם עגלות לא מסוגלים להתמודד עם המרחב הציבורי הרמוס שנקרא מדרכות העיר, שמשמשות כמקום מנוחה למכוניות אינספור, ארגזי קבלנים, גזם, ושאר מרעין בישין. מדרכות העיר תל-אביב-יפו כיום אינן מספקות כיום ביטחון, הן אינן מאפשרות לילדים להשתלב בחברה והן לא מקום טוב למפגש (שלושת הפרקים הראשונים של מותן וחייהן).

באשר לאופניים – למרות העלייה העצומה בתנועת האופניים בעיר, הם עדיין לא מקבלים בכלל מקום והולכי הרגל נאלצים לספוג מכות ולהיאבק עם האופניים (והקורקינטים והאופנועים) על זכותם ללכת ברגל. לאופניים יש יתרון אחד משמעותי ברכיבה על מדרכות לעומת הליכה עליהן – בתאונה עם הולך רגל לרוכב האופניים בדרך כלל צפויות פחות פציעות, כך שבמובן הזה באופניים הם כלי בטוח יותר להתנייע איתו על מדרכות העיר מאשר רגליים. מדובר בטמטום מתמשך – במקום לתת מקום לכלי יעיל וחסכוני ולחלק את המרחב העירוני בהתאם לכמות האנשים שמשתמשת באמצעי תנועה שונים, בתל-אביב עדיין מבזבזים את המרחב הציבורי על מקסימום שטח למכוניות באופן לא יעיל לחלוטין. בחצי שעה של רכיבת על אופניים על גבי שבילים אמיתיים ורציפים בן-אדם בריא יכול לכסות בקלות טווח של 5-7 ק"מ, כלומר להגיע כמעט מכל מקום בתל-אביב לכל מקום אחר בתל-אביב, ובפרט להגיע ממרכז תל-אביב-יפו כמעט עד פתח-תקווה.

האופק הקצר של חולדאי ימנע ממנו להתמודד עם סוגיות מורכבות כגון התחלה של טיפול בתחנה המרכזית החדשה או תחילת בינוי אינטנסיבי באזור המלאכה דרומית לרחוב סלמה. גם דברים שקל יותר ליישם ויש כבר בכל העולם כגון גלים ירוקים להולכי רגל ושיקום תחנות הרכבת המרכזיות של תל-אביב (אלה שיש בהן רכבות שנוסעות ולא תחנות ריקות שמובילות לשומקום) לא קרו ויאלצו להמתין. בנוסף, נושא מורכב והכרחי במיוחד לשם פיתוח תל-אביב אינו מקבל התייחסות והוא חיבור דרום תל-אביב ומזרח תל-אביב למרכז העיר. נחום כהן מתייחס לסוגייה זו כאחת המשמעותיות בדעיכתה של-אביב. בנוסף, שרגא בירן טוען שהקיטוב ההולך ועולה בין חלקיה של תל-אביב דורש פתרון תכנוני וכך נכתב בהתייחסות לתוכנית המתאר:

ברמה העירונית, התוכנית אינה קושרת את השכונות המוחלשות המהוות כשליש מהעיר למרכז העשיר והתוסס שלה. ברמה הלאומית היא אינה תורמת ליצירת יחידות דיור בלב אזור הביקוש ואינה מקדמת דיור בהישג יד. כפי שעולה מהדו"ח של המכון לרפורמות מבניות בשיתוף עם משרד התכנון ישר אדריכלים, יש אפשרות, בתיקונים קלים, ליצור חיבורים בין השכונות לליבה של תל אביב, באמצעות יצירת רצף צירים ראשיים ועל בסיס השדרות הקיימות שהעירייה כה מתגאה בהן.

תל אביב תמשיך להיות מרכז הכלכלה והתרבות הישראלית כפי שהיא מאז 1948, אבל במסלול הנוכחי שבו היא הולכת היא לא תהיה מקום נעים או מעניין במיוחד. במהלך חמש השנים הקרובות מרכז העיר יהיה אפילו יותר אלים, רמוס וגס ממה שהוא כיום, בדרכו להפוך למרחב צריכה המוני – מעין קניון פתוח ודלוח. ייבנו עוד כמה מגדלים לא קשורים. ההשקעה הציבורית בחניונים מפוארים תימשך ועליהם תהיה גאוות העירייה. הקיטוב בין חלקי העיר ימשיך להתחזק. עלויות הדיור והתחבורה ימשיכו לעלות. אחת הטענות שמחירה של דירה בתל-אביב גבוה כל-כך משום שהיא עיר טובה כל-כך. לפי היחס בין מחירי דירות למשכורת ממוצעת תל-אביב אמורה להיות העיר הטובה בעולם לחיות בה, אבל משום מה בכל הרשימות שמדרגות את איכות החיים במטרופולינים השונים בעולם היא אף פעם לא נכנסת (אני חושש שזה גם קשור למצב המדרכות בעיר, אבל לא רק). אין בעייה עם הטיילת החדשה, השאלה היא עד מתי ההתמודדות עם האתגרים המשמעותיים תמשיך להידחות.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים, אורבניזם, ביקורת, חולדאי, מוניציפאלי, תאונות, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

10 תגובות על האמנם "קיבוץ בעיר" או שאולי סטגנציה בעיר?

  1. רומי הגיב:

    ומי כן יפתור את בעיות התחבורה והתנועה בתל אביב?

  2. לרמן הגיב:

    אינני יודע מי יפתור אותן, או ינסה להתמודד עם האתגר. אני יודע מי לא יעשה זאת. התייחסות לנושא זה גם כאן.

  3. חן הגיב:

    אמרת לא פעם שחולדאי הוא טוב ואף טוב מאוד.
    שיתפת פעולה עם האנשים שלו שזה נוח לך.
    אבל בתור אחד שתמיד אוהב לבקר אז שוב אתה מבקר סתם.
    איזה נוח ליהנות מכל מה שנותנים, מהדברים הטובים שעושה רון חולדאי והם רבים. אבל הכי כיף זה להתלונן.!

  4. לרמן הגיב:

    אמרתי שחלק מהמהלכים שהוא הוביל הם טובים, בהחלט. ביקרתי מהלכים אחרים שהיו שגויים לחלוטין. אין ספק שחולדאי עשה הרבה קוסמטיקה ומיתוג, אבל בתקופתו מצב המרחב הציבורי בתל-אביב הדרדר בצורה קטסטרופלית, ואי אפשר להתעלם מכך. הוא פחות פרוגרסיבי משני המועמדים שרצים מולו ובגלל האופק הקצר שלו, תחומים קשים לא יקודמו במידה ויזכה לעוד קדנציה.
    זה לא כל-כך כיף להתלונן, אבל הרבה פחות כיף ללכת ברגל בדיזנגוף או באבן-גבירול כיום, ונראה שלחולדאי זה פשוט לא מזיז, ואין לו שום תוכניות להתמודד עם האתגרים המרכזיים של תל-אביב-יפו.

  5. חן הגיב:

    אין דבר כזה שהוא לא מתייחס או לא מנסה אולי זה לא בדרך שאתה חושב לנכון כי כמובן שאתה יודע הכי טוב, אבל הוא שוקל מנסה, אין דבר שהוא לא מסתכל עליו בודק אותו ויודע עליו בעיר הזאת. אולי הוא לא מתקדם בקצב וברצונות שלך אבל זה לא אומר שהוא לא עושה. הוא הביא את תל אביב לעיר טובה ונעימה חדשנית הוא מאתגר את עצמו ואת אנשיו בכל הדברים שצריך לשנות. אבל כנראה שכשאתה רוכב על האופניים ונוח לך לזוז ממקום למקום אתה שוכח את הדברים הטובים. כן יש מה לעשות ברור שיש ויש הרבה זו עיר גדולה עם הרבה דברים על הפרק חולדאי שינה ועשה המון במהלך השנים האחרונות ודרכו לא לשבת את החמש שנים הבאות ולא לעשות ולא לקדם,הוא ימשיך לעשות ולחדש ולהתמודד עם האתגרים שהעיר הזאת מציבה בפניו בדיוק כמו שהוא עשה עד עכשיו. ואתה כנראה תמשיך לבכות ולבקר כי כמו שאמרת באמצע הקדנציה הזאת שחולדאי הוא מעולה אחרי שחשבת שחנין הוא הנכון וחזרת בך כנראה שתבין זאת גם הפעם.

  6. לרמן הגיב:

    אמרתי שיש דברים שהוא עשה טוב. לא אמרתי שהייתי בוחר בו במקום בחנין. כשאני נוסע על אופניים, ברור לי שתל אביב היא עיר מפגרת, הרבה יותר מערים מרכזיות בגודל דומה לה. כשאני הולך ברגל, ברור לי שתל אביב היא עיר מפגרת הרבה יותר מערים מרכזיות דומות לה. כשאני יוצא למכולת ברור לי שתל אביב היא עיר מפגרת הרבה יותר מערים מרכזיות דומות לה. וכן, ברור לי שחולדאי ויתר כבר מזמן, על נוחות ההליכה ברגל בעיר, על נוחות הרכיבה על אופניים בעיר, על כל ניסיון להתמודד עם אתגרי התחבורה הציבורית. זה ברור, הוא אומר את זה גם בעצמו שהוא ויתר על המדרכות. תל אביב היא עיר מאוד לא נעימה ובטח ובטח לא חדשנית.
    לעיון נוסף בענייני האופניים אתה יכול לקרוא כאן, ובענייני המרחב הציבורי גם כאן וגם כאן וגם כאן. אני מאחל לתל אביב שתהיה עיר נעימה וחדשנית, אבל יש עוד פער גדול בדרך לשם.

  7. עירית סולסי הגיב:

    חולדאי אמנם עשה דברים טובים בעיר
    אבל הוא כבר זקן ועייף ואין לו אופק ובודאי לא חזון שמתאים לשנים הבאות
    זהו הסוס נגמר. וביננו הוא כבר נגמר לפני יותר מ 5 שנים.

  8. פינגבאק: רון חולדאי מבטיח שהמצב האלים של מדרכות העיר יימשך | עוד בלוג תל-אביבי

  9. פינגבאק: הקואליציה הבאה של חולדאי ועוד מהלכים מוניציפאליים | עוד בלוג תל-אביבי

  10. פינגבאק: שנה לבחירות – הסטגנציה פה כדי להישאר | עוד בלוג תל אביבי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s