מקבץ לינקים לשבת

מקבץ לינקים לפניכם:

1. נעמה ריבה בחנה את איכות המרחב שמתקבלת בזיקות ההנאה של המגדלים בתל-אביב (מעין מרחבים ציבוריים שנבנים ע"י יזמי המגדלים בתמורה לאחוזי הבנייה המוגדלים שהם מקבלים). מתברר שהעיצוב של מרחבים אלה מחורבן, דוחה ואנטי-אנושי. נקווה שחברי הועדה המקומית ומחלקת התכנון ישנו את הנהלים – אפשר ללמוד מסן פרנסיסקו בנושא הזה.

2. ג'ארט ווקר ניצב איתן מול לובי הכבישים. ומרחיב גם כאן.

3. ישראל כץ מתגאה בכך שהתחבורה הציבורית בישראל היא בושה וחרפה בקנה מידה בינלאומי. אני מניח שהוא לא רואה את הקשר בין התפקיד שלו לחרפה הזו. אני מניח שהוא גם לא יודע שהתכנון הישראלי כולו מכוון להעדפת רכב פרטי באמצעי תחבורה על פני כל אמצעי תחבורה אחר – והדבר בולט כמובן בעיר אשדוד שתוכננה כולה ע"י מדינת ישראל (בניגוד לתל-אביב למזלנו).

4. ועוד באותו הלינק ממש- עידן יוסף מדווח שעיריית תל-אביב-יפו מתנגדת לתחבורה ציבורית בשבת. טוב, אמרו את זה גם קודם. וכדאי לעדכן שהמצב הזה לא צפוי להשתנות גם בקדנציה הנוכחית וראו סעיף 3 במסמך זה – העירייה שלנו מעודדת יותר ויותר שימוש ברכבים פרטיים ובהצלחה רבה.

5. ואם היו מכריחים את כולם לאכול סנדוויץ'? זה לא המקרה עם סנדוויצ'ים, אבל זה כן המקרה עם חנייה. ועוד הרחבה על הקשר למחירי הדיור כאן.

6. הצעה להרחבה נוספת של מסלולי ה-BRT שהולכים ומוקמים בשנים האחרונות בניו יורק. ועוד על הפריחה של BRT ברחבי הגלובוס.

7. בתל-אביב מעדיפים לכרות עצים ולשמר חניונים, שנאמר – אל נא תעקור חנוע.

8. מאמר מצויין של מארק דיוויד מייג'ור על מה שקרה למקצוע תכנון הערים במאה ה-20 והדרך לצאת לכיוון מדעי בתחום עם תיאוריה שמבוססת על המציאות ולא על ניחושים.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה לינקים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על מקבץ לינקים לשבת

  1. יעל ר. הגיב:

    אוסיף לגבי סעיף 5 שבעבר היה בעירי (כפר סבא) אזור שהיה שדה בור גדול, שמדי חורף ואביב התמלא במגוון נהדר של פרחי בר וצמחי פרא. הייתי מגיעה אליו בעונת הפריחה מדי שבועיים לצלם, ולא פעם הייתי פוגשת שם אנשים שמטיילים עם כלב, מעיפי עפיפונים, ילדים משחקים ועוד. זו מבחינתי היתה הפינה האהובה עלי בעיר, והיחידה שבאמת שימרה את רוחה הישנה של העיר כפי שזכרתי.

    עם תום עונת הפריחה הקודמת רוב השדה נהרס למען חנייה עילית בזבזנית בשטח, כולל פסי גינון מכוערים שגם מחייבים הוצאות השקייה. גם יתרת השדה לא ניצלה, ועברה שיטוח ועקירה שיטתיים כל פעם שהתחיל לצמוח בה משהו, כדי שגם עליה יוכלו מכוניות לנסוע ולחנות על העפר.

    בשלב הזה בשנה כבר היו אמורים להיות ראשוני הפרחים, אבל כל שנותר זה מעט שממה צחיחה וצרה והרבה מכונית על אספלט. האזור בהחלט זקוק לחניות – אבל במתכונת רחבה יותר, של חניון תת קרקעי.
    כל שנשאר הוא להסתכל בשנים של צילומים נהדרים של חי וצומח מהשדה שהיה, ולרצות עוד יותר לברוח למדינה אחרת. כזו שאוכל לראות בה טבע עירוני, או לפחות לצאת אל הטבע שמחוץ לעיר בימי הסופ"ש בתחבורה ציבורית.

  2. לרמן הגיב:

    עצם זה שהאזור הגיע למצב שבו הוא "זקוק לחניות" כדי לחיות זה כבר אומר שהוא התפתח על בסיס נגישות לאנשים שמגיעים ברכבים פרטיים ולא על בסיס נגישות לאנשים באמצעי תחבורה אחרים (וגם כאלה שמגיעים עם רכבים פרטיים ומשלמים על אחסונם). משם אין הרבה מה להציל. חניון תת קרקעי דורש ערכי קרקע גבוהים בגלל העלויות העצומות שלו, מה שכמובן לא קרוה בדרך-כלל, ובפרט במקום שבו הבינוי פרברי ודליל כפי שאת אומרת. מטרופולין תל-אביב ממשיך להתנהל ולהתפתח על בסיס נגישות לרכבים פרטיים בלבד והמצב ילך ויחריף עוד יותר ככל שנרבה במחלפים ובחניונים עד שברוב המקומות לא יהיה אפשר לנהל חיים הגיוניים בלי תלות מוחלטת ברכב פרטי (אה, זה כבר קרה בעצם).

  3. יעל ר. הגיב:

    זה גם לנצח יקרה. גם לו התחבורה הציבורית היתה יעילה (מה שלא יקרה בחיינו כנראה), עצם היותה בלתי פעילה בשבתות ובחגים מחייב את החזקתה של מכונית פרטית אם אתה רוצה לזוז מהבית בימים הפנויים היחידים שלך בשבוע.

    האזור הוא ליד בית חולים מאיר, שבעצמו מצריך מגרש חנייה יותר גדול לבאים מחוץ לעיר.

  4. יעל "לנצח" זה מילה קצת חזקה לצורת תחבורה שקיימת באופן המוני כ 70 שנה או פחות, וכבר הצליחה לחסל כ 50% מעתודות הנפט שלנו.

    גם היום עם העדר תחבורה ציבורית בסופ"ש, משתלם לכאורע השאיר את המכונית בבית ולחסוך כ 15,000 ש"ח בשנה. אבל זה אם לא מביאים בחשבון את מרכיב עלות הזמן. אי היעילות של תחבורה ציבורית מתחיל באי הקצאת מסלולי תחב"צ וממשיך בתחבורת ספגטי במקום תחבורת מעברים. תחבורה בסופ"ש רק מקום 3 או 4 בסיבות לאי שימוש.

    37% מהעובדים עובדים במרחק של פחות מ 5 ק"מ מהבית. למרות זאת חלק גדול מהם מהם לא מגיעים ברגל או באופניים בשל העדר תשתיות.

    קומוניזם הוא לא דבר טוב. על זה מסכימים כמעט כולם. כשמחלקים דבר בחינם נוצרות כל מיני מחלות כמו עידוד לביזבוז, וחלוקה על פי תור (במקום לחלק באופן שווה או על פי כסף מחלקים קודם למי שמגיע ראשון, והתוצאה היא תורים ארוכים אם יש עודף ביקוש) – מה שנכון ללחם ולמוצרים אחרים נכון גם לחניה. לא כדאי שהיא תהיה חינם. כי על ה"חינם" הזה משלמים ביוקר לדוגמה באנשים שמסתובבים עוד ועוד בחיפוש חניה.

  5. בקשר ל -8 – אני מבין שהוא מדבר על הצורך בתאוריה המבוססת על מדע (בעיה דומה יש גם בכלכלה) – אבל איפה התאוריה או התאוריות האלה?

  6. לרמן הגיב:

    דרור, כתבתי בזמנו שאין תיאוריה מוסכמת, כי בכלל לא השתמשו במתודות מדעיות בתחום. הרחבה כאן. מארק מייג'ור מתייחס לכך שהגיע הזמן למדע של ערים ולא לבבל"ת בלבד כפי שהמצב היום.

כתוב תגובה להאזרח דרור לבטל