תל-אביבים? התשובה של דוד אבידן (וגם שלי)

פוסט זה בא בתגובה לכתבת השער המבטיחה אך מאכזבת של גיליון טיים-אאוט האחרון לגבי מיהו תל-אביבי אמיתי, והתשובה המעניינת (אך לדעתי לא נכונה) של יעל ישראל בנושא זה.

ובכן, טיים-אאוט עשו פרויקט מיוחד לחג החירות ובו הם דורשים מקוראיהם להוכיח שהם תל-אביבים (אמיתיים) באמצעות מענה על לא פחות מ-128 שאלות אמריקאיות על פני 30 עמודים. רוב השאלות של טיים-אאוט מתייחסות לחומרים שקוראי טיים-אאוט יוכלו לענות עליהם ואולי גם להתעניין בהם, כמו מי משחק באיזו סדרת טלויזיה ומי זיין את מי, כמה ולמה (למשל, "מי מהבאים לא מסתובב בעיר עם כלב?" או "מחיר כדור ויאגרה בשוק השחור של תל-אביב הוא?"). כמובן שניסיתי את כוחי בשאלון והצלחתי לענות על  הרבה פחות מחמשים שאלות בהצלחה (המספר האמיתי הושמד). לפי טיים-אאוט, אני לא קשור לעיר הזאת.

ואז, ראיתי את התשובה של יעל ישראל לשאלון ההוא (ותודה רבה לגרייפס), שהתבטאה בעיקר בנוסטלגיה שלה (וכנראה של עוד אנשים) שגדלו בעיר בשנות ה-60 וה-70 לאיך שזה היה פעם, והכל היה בשחור-לבן, והרחובות היו ככה, והקולנוע היה שם וכו' וכו'. לפי גברת ישראל ,שגרה בצד הלא נכון של הירקון כיום, רק מי שיש לו נוסטלגיה לעיר תל-אביב כי היא מהווה את נוף הולדתו ראוי להיקרא תל-אביבי (וזה בכלל לא משנה אם הוא עבר אח"כ לפרדס חנה או לראשון). יש היגיון מסויים בטיעון זה, אבל הנוסטלגיה שלי היא בכלל לשכונת נוה-שאנן בחיפה. שוב אכלתי אותה ואני לא תל-אביבי.

בעודי חושב לנטוש את העיר חפוי ראש לטובת מצפה בגליל או דירה מרווחת במודיעין, ובכלל לצאת סופית לפנסיה, ניצת לו זיק של תקווה בעיניי. הן רק לא מזמן קראתי את ספרו של מעוז עזריהו – "תל-אביב העיר האמיתית" ושם הובאו ציטוטים של דוד אבידן הנוגעים למהותה של התל-אביביות הנעלמת. איש לא יוכל להכחיש את תרומתו של דוד אבידן ז"ל לעיר ולשפה שלה (גם אם לצערנו הוא גמר כמו תל-אביבים גדולים אחרים, בעליבות נוראה).

ובכן, להלן הקטע המלא כפי שמופיע ב"תל-אביב בעיר האמיתית", בעמוד 154:

…מאוחר יותר [בשנת 1992] טבע אבידן את המונח 'נובו תל-אביבי'¹. בעיניו, 'הדבר שמאפיין את הנובו תל-אביבי הוא, בראש ובראשונה, העובדה שהוא אינו בהכרח יליד תל-אביב, אלא משתמש בה לצרכיו האישיים. המונח "תל-אביבי" הומר במאפיין "גר בת"א"'. לדברי אבידן,

      הנובו תל-אביבי מודע לעובדה שהעיר היא מרכז הלימודים, הספרות והאמנות, התיאטרון והקולנוע בישראל. [הוא] בא לת"א לעבוד וללמוד. הוא לא בא לבלות בה, אלא אם כן הבילוי מזדמן לא כתוצר לוואי של פעילותו היום-יומית… אלה שבאים לת"א רק לבלות, אינם תל-אביבים, אלא תושבי חוץ. התל-אביבי עצמו רואה באפשרויות הבילוי בעיר חלק בלתי נפרד ממכלול תכונותיה, שעיקרן מרכזיותה בכל תחומי העשייה בארץ.

עכשיו הכל מסתדר, אני לא תל-אביבי (חיפאי בדם), אבל אני מוכן לשאת בגאווה את התואר נובו תל-אביבי. 

ודבר אחרון, לא נולדתי בעיר תל-אביב, ואין לי קרובי משפחה (ככל שידוע לי) שעל שמם יש רחובות בעיר הזו. למרות זאת, אני שמח ליטול חלק בעיר הזאת, ואני רואה בעיר עצמה חלק מהמהות שלי. אני שמח כשהעיר מצליחה (למשל התחדשות אזור לבונטין) ועצוב כשהיא נכשלת (כיכר דיזנגוף, כיכר אתרים…).

¹ ד' אבידן, 'הנובו תל-אביבים', עיתון תל-אביב, 25 בספטמבר 1992, עמ' 15.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, חיפה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על תל-אביבים? התשובה של דוד אבידן (וגם שלי)

  1. הגר הגיב:

    אני לא תל-אביבית.
    גם לא נובו-תל-אביבית.
    אני תלביבית.

    ומה לעזאזל הקשר בין ויאגרה בשוק השחור לבין "תל-אביבי"? כאילו, ראבק, כל בחורה הכי תל-אביבית שיש מקבלת באוטומט פסילה על השאלה הזאת…
    שוביניסטים!!!!

  2. יעל ישראל הגיב:

    לרמן, אנא קרא את הפוסט שלי שוב, ותבין שאני בכלל לא רואה בעצמי תל אביבית, בודאי שלא במובן שטיים אואט קבעו. כל עניין "התל אביביות" כקונספט מגוחך בעיני. שיוך לעיר הוא מגוחך, וולכן הדבר היחיד שאני יכולה לומר על לב העיר, הוא זכרונות הילדות והנעורים שלי. לייחס לתל אביב הילות שונות ומשונות, כאילו זה איזו ניו יורק נכספת, היה מתמיד מגולך בעיני (ואגב גם ניו יורק כקונספט נעלה מגוחכת בעיני). עיר היא עיר כי גרים בה, לא כי היא מייצגת משהו. תל אביב לא מייצגת בעיני דבר, מלבד, כמו שכתבתי הזכרון הנוסטלגי שלי ממנה, שכמו כל זכרוןנ הוא קיטשי למדי, וגם הוא פאטי במידה, כמובן.
    מי שאדם שפיקציות האלה הם בדיוק עיתונים שמטמטמים ציבורים שלמים שחייפ מחוץ לתל אביב, לחשוב שוואו, "איזה חיים עושים התל אביבים", "וואו, לחיות בתל אביב, איזה שוס זה" וכאלה.

    כך שלא זו בלבד שאינני דורשת שום מונופול על התל אביביות שלי (למרות שאני רשומה כתל אביבית בתעודת הזהות וגרה בתחום המושב שלה), אני בכלל בזה להילה המטומטמת שמעניקים לה, או לכל "עיר גדולה" אחרת בעולם. יש לי חבר שגר בברלין, כרך גדול "ומתוחכם" מתל אביב ללא ספק, שקורא לה TOWN, לא CITY. וזה בדיוק כדי להגחיך את הפנטזיה הפרובינציאלית שמתחזקים עיתוני אין ואאוט מסוימים, כאילו עיר גדולה מייצגת איזה שהם ערכים נשגבים וכולם צריכים ללכת אחריהם. מבחינתי, אדם השמח בעיר בה הוא חי, ותהיה טיז אל נאבי הכי גדול בעולם, ולא נכסף להגיע ל"תל אביב", עושה בשכל. ואם ייצא לך, תראה את סדרת הפאתט "אוכל שתיה, ביחד לחוד", ותראה איך הם מנפחים שם את מושג תל אביב הנכספת עלק. 😉

  3. לרמן הגיב:

    יעל, אני מסכים איתך לגבי המקומונים, התפקיד שלהם זה למכור תל-אביב שלא קיימת. לצערי, לא יצא לי לראות את הסדרה ב"יס דוקו" (אין לי טלויזיה), אבל מעניין לשמוע שגם בטלויזיה מנפחים את התדמית של העיר.

  4. יעל ישראל הגיב:

    לרמן, קבל צל"ש שאין לך טלוויזיה. זה לא שומעים כל יום. מצא חן בעיני.

  5. עמית הגיב:

    לרמן,
    תודה על האבחנות המעניינות והצנועות, כיאה לנו"שניק.

  6. לרמן הגיב:

    הגר, לא בטוח גם כמה גברים יודעים מה המחיר של ויאגרה (אני שמעתי 100 ש"ח).

  7. לרמן הגיב:

    יעל, תודה רבה על המחמאה. אני עובד על פוסט מקיף בנושא (ותאמיני לי, אני גדלתי על טלויזיה).

  8. לרמן הגיב:

    עמית, תודה על הלינק ל-last.fm. פאנדורה משום מה הפסיק לעבוד לא מזמן. עכשיו הסתדרתי שוב.
    הנו"שניקים לשלטון!

  9. דחליל הגיב:

    אני תל אביבי כי אני גר בתל אביב, רוצה להמשיך לגור בתל אביב, ואוהב את תל אביב. זה מספיק?

  10. לרמן הגיב:

    דחליל, נראה לי שזה בהחלט מספיק, אפילו דוד אבידן היה מאשר לך.

  11. שלומית הגיב:

    לרמן
    מרצה שלי פעם אמר שהסיבה לעזיבת העיר לכפר (פתח-תקוה ודומיה) הוא בגלל שאין יותר מימוש אירוטי, אני חושבת שזו הגדרה ממצאת לתל אביבי או נובו תל אביבי, ואם תל-אביבי הוא משהו שגר בתל אביב עולה השאלה איפה מתחילה ונגמרת תל אביב.

  12. לרמן הגיב:

    שלומית, קודם כל אני רוצה לדעת מי המרצה ובאיזה קורס מדובר. נראה לי שאת היית בחלק יותר מעניין באוניברסיטה מזה שאני הייתי בו. לגבי איפה מתחילה ונגמרת תל-אביב, זה דווקא ברור יחסית. מרכז העיר מתייחס באופן כללי לשטח התחום בגבולות הבאים:
    מדרום-יפו, ממזרח-איילון, מצפון-הירקון וממערב כמובן, הים.

  13. שלומית הגיב:

    לרמן
    המרצה זה האומן משה ניניו, זה לא בדיוק היה קורס אבל זה סיפור אחר ולא קשור. לגבי הגבולות של תל-אביב אני מסכימה איתך בדבר אחד הים הוא הגבול המוחלט בצידה המערבי של העיר (אלא עם יחליטו לבנות איים מלאכותיים מול חוף הים), לגבי שאר הגבולות נראה לי שזוהי רק התל אביב שאתה אוהב כל כך,לא שאלתי איפה מרכז תל-אביב שאלתי איפה מתחילה ונגמרת תל אביב.

  14. לרמן הגיב:

    שלומית, גבולות תל-אביב המוניציפאלית ידועים לכולם, ובתוכם נכללים שכונות כמו רמת החייל ופרויקטים כמו המשתלה. מרכז העיר תל-אביב הוא החלק המאפיין והמיוחד והאהוב של העיר, בעוד שהשכונות החדשות בצפון העיר בסך-הכל די דומות לרמת-השרון ולשאר הפרברים. לא רק אני אוהב את מרכז העיר, גם שאר אזרחי מדינת ישראל אוהבים אותו, אחרת הם לא היו נוהרים לכאן כל הזמן אלא נשארים בפרברים שלהם (ואת לא רואה את המוני בית-ישראל נוהרים סתם כך ליום כיף בראשון או בהרצליה).

  15. גת הגיב:

    יש גם דרום לתל אביב… מעבר לאיילון, למשל שכונת התקווה. תבואו פעם לבקר, היא ממש לא כמו הפרברים ומאוד תל אביבית, לא פחות מפלורנטין אם לא יותר. אהבתי את הציטוט של אבידן, אבל פחות התחברתי לציון הגבולות שלך לתל אביב. "יש חיים בשוליים…" 🙂

  16. לרמן הגיב:

    נשמע מעניין. הממ, שכונת התקווה, זה מצלצל מוכר מאיפשהו. אם אמרת שצריך להגיע אז נגיע. את יכולה לארגן לי סיור עם ההיילייטס של השכונה, ועדיף אפילו דברים שאין סיכוי שאני אראה בגלל שאני לא מכיר את השכונה? אולי נעשה פה פוסט מיוחד לשכונת התקווה הנשכחת.

  17. גת הגיב:

    האם אני שומעת נימה צינית??? בכול אופן בהיותי אדם נאיבי אתייחס לדבריך כפשוטם ואומר ש: בשמחה רבה אקח אותך לסיור בשכונת התקווה!!! ניקח אותך לשתות פאלודה – אתה תתמכר ותחזור לעוד, זו הבטחה! (בעצם אני לא מכירה אותך אז יכול להיות שתנוס כל עוד נפשך… אבל לא סביר)בכלל אתה יכול לעשות פוסט על שכונות הדרום, יד אליהו, התקווה, כפר שלם מעניין פה.

  18. לרמן הגיב:

    גת, נראה לי שאת שומעת מידה מסוימת של ספקנות. אין לי מושג מה זאת פאלודה, אבל קבענו לשתות. שלחתי לך מייל בפרטי לשם תיאום. אחרי הכל אני מגיע עם סט שלם של צלמים לסקר.

  19. פינגבאק: עוד בלוג תל-אביבי

  20. אורן הגיב:

    העיסוק המתמיד והכמעט, (תסלח לי) עלוב במהי תל אביב ויותר מכך מיהו תל אביבי אינו אלא נסיון תמוה של אדם שאישיותו החלשה (מחשבה בה אין ערכים בערים שאינם תל אביב) מהיותו חי-חוץ-תל-אביב. תל אביב בשביל אנשים כמוך וכמו חבריך מסמלת את האוטופיה הנפשית של האדם הגדול בעיר הגדולה, חסך לאישיות נפגעת ופרובציונלית. העיסוק הזה מחליא אותי ואת כל מי שנולד בתל אביב. בשבילכם(גם אבידן) תל אביב היא עולם התרבות הבילויים החירות השיוויון ועוד בלה בלה בלה מהסוג הזה בעוד בשבילי היא פשוט בית בו נולדתי. לכן, תפסיקו לנסך ערכים ולהטמיע רוח בחפץ, משמע להטמיע רוח ולהעמיד את האימפוטנציה הפריפריאלית שלכם.

  21. לרמן הגיב:

    אני לא מתיימר לדבר בשם אף אחד חוץ מעצמי, אבל נחמד לי שאתה משווה אותי לאבידן.

  22. אופק הגיב:

    תל אביבים סנובים ומגעילים
    שונא את העיר הזאת,כל אחד חושב שהוא מרכז העולם. אגואיסטים
    ופתאום כולם נהיו לי יפיי נפש מתנדבים לכל מיני עמותות ירוקות, צמחוניות- פשוט דוחה
    ממציאים לעצם אופנה חדשה.אז תל אביבים יש לי חדשות בשבילכם-אתם לא מרכז העולם
    ואם כן,אולי רק מבחינה גיאוגרפית

  23. לרמן הגיב:

    חג פסח שמח גם לך! (אפילו שאתה לא גר במרכז העולם)

  24. פינגבאק: ספרי ההיסטוריה של תל-אביב | עוד בלוג תל-אביבי

להגיב על עמית לבטל

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s