תל-אביב – חיים חילוניים ללא רכב

ב"הארץ" מתפרסמת היום שורת כתבות המתייחסות לגדולתה של תל-אביב על-פני מדינת ישראל ועל-פני שאר המקומות שקיימים במדינה, המהווים שממה אורבנית צחיחה. תל-אביב, פאר היצירה הציונית, מתחזקת בשנים האחרונות עם מגמת החזרה לערים, לאחר שחלום החיים הפרבריים קרס ברחבי העולם המערבי וקריסתו במדינת ישראל תתגשם בקרוב.

המפתח לאיכות החיים בתל-אביב שלעד יעצים אותה מול שאר הפרברים בארץ טמון בעובדה שתל-אביב מאפשרת חיים חילוניים מלאים ללא צורך ברכב. כל מקום אחר ששוקל להציב אלטרנטיבה לתל-אביב צריך לספק לתושביו נגישות לעבודה ולתרבות ללא שימוש בכלי רכב ותוך יצירת סביבה עירונית כיפית, נקייה ובטוחה להולך הרגל.

הרכב (ובמקרה הגרוע, שני רכבים ומעלה למשפחה) מנכר ומעקר את הרחובות והאנשים. בני-הנוער הגדלים בפרברים תלויים בהוריהם לצורכי נסיעות, אשר ממילא מסתיימות בקניון מלאכותי ומשמים. תושבי הפרברים החדשים כמו מודיעין אינם יכולים לבצע את קניותיהם ללא רכב וילדיהם נזקקים לשרותי הסעות אפילו לבית-הספר היסודי. מקומות כאלה יוצרים מיעוט של מפגשים מקריים, רחובותיהם ריקים ואין להם משמעות, ולכן החיים במקומות כאלה "חלשים" יותר.

ברשותכם, הרשו לי להמליץ לכם לקרוא את כתבתה של תמרה טראובמן, על איך תל-אביב הפכה לעיר המובילה במדינה (למעשה, שאר המקומות הפכו לפרברים של תל-אביב).

ישנם עוד מקומות במדינה המאפשרים חיים ללא רכב לאוכלוסייה המתגוררת בהם, למשל בני-ברק וירושלים, אבל אלו לא חיים חילוניים, אלא חיים של קהילות מסתגרות המשחזרות חיי עבר, ולא חיות את ההווה ויוצרות את העתיד.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אורבניזם, הולכי רגל, שמח, תחבורה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

13 תגובות על תל-אביב – חיים חילוניים ללא רכב

  1. willkins הגיב:

    אני לא מסכים עם האמירה שהחיים נטולי הרכב הם לא חיים חילוניים. בתור חילוני ירושלמי שחי בירושלים ללא רכב ובהסתמכות כמעט מוחלטת על הליכה ברגל ותחבורה ציבורית אני יכול להגיד שיש אזורים בירושלים שבהם יש חיים חילוניים מפותחים מאוד, שהדוגמאות הבולטות הן אזור מרכז העיר ועמק רפאים.

  2. ניצן הגיב:

    בניגוד לחיפה נניח? עיר שמספקת לתושביה תחבורה ציבורית גם בשישבת?

  3. CrazyVet הגיב:

    בתור עירונית למהדרין תושבת עיר* שבאמת משקיעה בתושביה וביכולתם לתפקד ללא רכב, אני חייבת לציין שתל-אביב, על אף היותה אי בודד במעצמת הרכב הישראלית, עדיין משתינה בקשת על תושביה הלא-ממונעים. זה מתבטא בתחבורה הציבורית הירודה והלא מושקעת, במדרכות הלא-מוצלות והצרות ביותר כדי לאפשר חניה ובעוד אי-אלו תכונות שעיריית תל-אביב מנציחה או אף מעודדת.

    *רמז – זו לא עיר בישראל.

  4. לרמן הגיב:

    לאט לאט, עיר-עיר.
    ירושלים, ידוע לי שיש נטישה של חילונים לטובת הפרברים ותל-אביב. כמו כן, ידוע כי מוסדות התרבות בעיר סובלים, אבל אני לא מספיק יודע ונדרש לי סיור לא ממונע על-מנת להעריך את המציאות. יש מישהו שמוכן להדריך?

    חיפה, עיר ללא עיר. קריסה תרבותית ועירונית וגם אם יש אוטובוסים בשבת אין לאן להגיע איתם, משום שמרכז העיר קרס (אני חיפאי במקור, עזבתי את חיפה, חזרתי ועזבתי שוב).

    תל-אביב, נכון שלא כל המודרכות מוצלות (למשל ברחוב קפלן ויהודה לוי) ונדרש שיפור בתחבורה הציבורית (שכל הזמן אומרים שהיא אוטוטו עוברת רפורמה), ועדיין, יש בה הרבה מאוד רחובות מוצלים ואפשר ללכת את רוב העיר. צריך להוציא להורג אופנוענים ונהגי מוניות שנעמדים על מעברי חצייה בזמן שירוק להולכי הרגל וכך ייפתרו שאר הבעיות בעיר.

  5. מרק ק. הגיב:

    בתור תושב מודיעין לשעבר אני מרגיש צורך לתקן אותך. אין בעיה בחלקים המיושבים של מודיעין של מרכזי קניות ומוסדות חינוך שרחוקים במידה מיוחדת מהשכונות, לפחות לא הרבה יותר מאשר בתל אביב. הבעיה במודיעין היא יותר גיאוגרפית וקשורה לכך שהעיר בנויה על גבעות גבוהות יחסית לעמקים וזה לא הכי קל ללכת במעלה הגבעות עם סל קניות. לא כל עיר חייבת להיות מוקמת במישור….

    הבעיה היותר גדולה של מודיעין היא יחס נמוך של תושבים לשטח שנובע מהגודל של העיר. היחס הזה מונע היווצרות מסה קריטית הדרושה להיווצרות מקומות בילוי "ליד הבית". סדר עדיפויות שהכתיב בניה למגורים לפני כל דבר אחר גורם לזה שרק עכשיו כשבנית תחנת הרכבת מתחילה להגיע לשלבי הסיום יתחיל להיות מוקם מרכז העיר התרבותי שלפי התכנון צריך להיות צמוד אליה (וגם תחנת האוטובוסים המרכזית של העיר). המצב כרגע הוא שהמסעדה של ספגטים, רשת המסעדות היחידה שפועלת במודיעין, נמצאת באזור התעשיה שהוא רחוקקקקקק מאזורי המגורים.

  6. גת הגיב:

    אני חושבת שמרק צודק… הבעיה של ירושלים היא שהיא: 1. מבחינת שטח עצומה – היא מתפרסת על פני שטח הרבה יותר גדול מתל אביב…. 2. היא על ההר- תנסה ללכת מהגבעה הצרפתית למרכז העיר (זה לא מרחק היסטרי) אבל יש לך הרים וגבעות לחצות בדרך… מי שגר באזור רחביה ועמק רפאים ונחלאות לא חייב רכב יותר מאשר בתל אביב.
    אולי תבקר בערים אחרות כמו: רעננה, הרצליה, כפר סבא, רמת השרון, רמת גן ותיווכח שלא בכולם חייבים רכב. אנשים פשוט רגילים לרכב כי זה נוח להם אבל המרחקים בכול הערים שציינתי לא כל כך גדולים ואפשר להסתדר טוב מאוד ברגל, באופניים ובמוניות. ובנינו אני לא בטוחה שהיעדר הצורך ברכב זה הגורם שבגללו תל אביב "כל כך שווה"… מדובר בהרבה גורמים שמשתלבים ביחד, בין היתר העובדה שתל אביב מהווה מרכז לתרבות ישראלית עכשיווית ומציעה המון אפשרויות בילוי מגוונות, יש בה ים, היא לא על הר (כמו חיפה), ומהבחינה הזו מאוד נוחה.
    ולגבי עבודה – בנינו – למי באמת יש עבודה בתוך תל אביב? רוב האנשים שכן יש להם עבודה ממש בתוך העיר עובדים בבתי עסק שנותנים שרותים לאחרים (מסעדות, בתי קפה,מקומות בילוי אחרים, מכבסות וכו' ) רוב מי שעובד במשרדים באלנבי או בצומת מעריב מגיע מהפרברים: חולון, בת ים, ראשון, גבעתיים וכו'… אתה בעצמך יודע שריכוז ההיי טק נמצא בכלל ברמת החייל שהיא כביכול חלק מתל אביב אבל לשם אתה צריך תחבורה…
    בקיצור, יש בדבריך משהו אבל לא כל כך שחור ולבן כמו שאתה מנסה להציג.

  7. לרמן הגיב:

    גת, תפסת אותי בעניין העבודה. אכן, יש היום מעט מקומות עבודה טובים בתוך העיר ורוב הצמיחה שיש (והיא כמעט כולה בהיי-טק) מתרחשת בפרברים במקומות עבודה מבוססי רכב ליסינג. לגבי ה"ערים" שציינת כולן נתפסות בעיניי כמושבות שגדלו ומעולם לא הפכו לערים. גבעתיים, בת-ים וחולון הן לדעתי הפרברים העירוניים האמיתיים של תל-אביב, ובמיוחד לגבעתיים יש פוטנציאל עירוני מוצלח.
    מילה אחת לגבי חיפה – מרכז חיפה, העיר והדר, אינם אזורים הרריים במיוחד, אבל הם ננטשו לטובת פיתוח רכס הכרמל ואזורי הספר של העיר מדרום ומצפון. להדר יש פוטנציאל להיות שווה 20% מתל-אביב.

  8. לרמן הגיב:

    מרק, לגבי מודיעין מול תל-אביב. בתל-אביב אין מרכזים מסחריים, יש רחובות מסחר.

  9. ברק הגיב:

    שתי בעיות של גבעתיים ורמת גן הן: חוסר במקומות עבודה בעיר וחוסר במקומות בילוי במרחק הליכה מהבית. תל אביב היא העיר היחידה שמציעה מגוון אפשרויות בילוי- יש גם ברמת גן וגם בגבעתיים תאטרון עירוני קטן, יש כמה בתי קפה, יש מעט מסעדות, אין פאבים, אין מועדונים. זה חלק מ"האופי" שלהן (שכונות מגורים שקטות). מבחינת מקומות עבודה, בגבעתיים היה (ואולי יש) אזור תעשייה קטנטנן ואולי בניין משרדים של חברת פלאפון. לרמת-גן, שגדולה פי שתיים לדעתי, יש אולי קצת יותר. הרוב אלו שירותים – חנויות וכו'. אין לשתי הערים הללו שום אפשרות צמיחה (מלבד לגובה) ואין שום תכנון להוסיף שםמקומות עבודה. מי שגר בהן עובד מחוץ לערים הנ"ל, בדומה למי שגר בתל אביב.

    למעשה, יש שכונות בתל אביב (רמת אביב, רמת החייל אבל גם התקווה ויד אליהו) שהן במרחק דומה ממרכז תל אביב לאזורים מסוימים ברמת-גן/גבעתיים.

    כמו שאמרתי למר לרמן הרבה פעמים, הבעייה היא לא במיקום של השכונות הנ"ל. הן מספיק קרובות. הבעייה היא יצירת תחבורה נוחה, זמינה ומהירה למרכז העיר. אם הייתה רכבת תחתית, הערים הללו (יחד עם רמת אביב וכל אלו שצוינו למעלה) היו נחשבות חלק אינטגרלי לחלוטין ממרכז תל אביב הפצפון שדשים בו כל כך הרבה (פלורנטין עד הירקון וגם זה ביום טוב). לדעתי, בהנתן תחבורה ציבורית טובה, הרוב היו מעדיפים לגור בהן כי יותר שקט באופן כללי מול מרכז תל אביב.

    נ.ב. כן, בגבעתיים יש הרבה זקנים. יותר אולי מכל עיר אחרת. זה רק מראה שאפשר לחיות בה בלי רכב אם את/ה לא מחפש פאבים ומועדונים, מוכן לנסוע באוטובוסים (רחמא ליצלן)/מוניות ולא עובד/ת 🙂

  10. אין מה לטחון את העניין של חיים בעיר בלי רכבים כי זה לא מציאותי. אי אפשר להתכחש לקידמה ולהחזיר את הגלגל לאחור אלא להתאים את הרכבים החדשים לעיר המודרנית, העמוסה והצפופה. זה לא חדש שחברות הרכב הגדולות עובדות כבר הרבה זמן על רכבים עירוניים חדשים אמיתיים (ולא כמו הסמאט שהיא סתם גימיק). למי שמתעניין בנושא יש אתר על מכוניות עם חדשות רכב – http://www.otoli.co.il עם כתבות מעניינות בנושא

  11. לרמן הגיב:

    ידידי, אתה נשמע מודרני לפחות כמו רוב האנשים שחיו בשנת 1972. תשמח לשמוע שבמדינות שסובלות מפיגור טכנולוגי כמו יפן כבר התחיל תהליך ההתנתקות מהרכב.

  12. דור שמר הגיב:

    חבל על הזמן שלך לרמן, הוא פשוט חיפש מקום לפרסם את האתר שלו (בטח תגלה שהגיע דרך חיפוש "רכב בעיר" או משהו בסגנון).

  13. לרמן הגיב:

    מה שאתה אומר מן הסתם נכון, ובכל זאת גם טיקבוק פרסומי לעילא ראוי לתגובה. יתר על כן, נראה לי שהוא הרים לי להנחתה לפוסט מלא בנושא "הרכב הפרטי – עלייתו ונפילתו".

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s