תל-אביב עולה לליגה של פתח-תקוה וראשון

תל-אביב סופסוף מצליחה לעלות לליגה ד' ולהתחרות בערים הדפוקות באמת. הערים שמעדיפות את הרכב הפרטי והזיהום על-פני האנשים והחיים. ואיך הגעתי למסקנה שעתידנו בליגה הזו מובטח? הייתי בישיבת מועצת עיר אתמול וראיתי מאיפה מביא טיומקין, מחזיק תיק התחבורה והחנייה, את המדיניות התחבורתית שלו.

בדיון סוער במועצת העיר סביב תו החנייה שיאפשר לאזרחים ותיקים לחנות חינם בכל העיר, טיומקין חשף את הערים שמשמשות לו כהשראה למתן התו הזה: רמת-גן, ראשון-לציון ופתח-תקוה. אני מתעב את שלושת הפרברים האלה ובעיניי ראשון (במיוחד ראשון-מערב) הוא הפרבר המזעזע ביותר במדינה. עצם השימוש של טיומקין בפרברים האלה כדוגמאות חיוביות מראה שהאיש אינו ראוי להמשיך בתפקיד שלו. אני מצר על כך שראש-העיר תמך בחוק העזר האנטי-אורבני הזה ואיפשר לו לעבור. חולדאי אוהב להגיד על עצמו שהוא בעד פיתוח המרחב הציבורי אבל בשטח הוא מתנהג אחרת. היה עדיף לתת לותיקים נסיעה חינם בתחבורה הציבורית ולהשקיע בשיפור נגישות לקשישים בהליכה ברגל ובכסאות גלגלים.

הדיון עצמו היה רווי בפופוליזם וגלש למחוזות הפנטזיה, כמו שקורה בכל דיון על חנייה בתל-אביב. אחד מחברי המועצה הציע לתת תו חנייה בכל העיר לבנים של קשישים (ומה עם הנכדים? להם לא מגיע?). אחד אחר הציע לאפשר חנייה על כל מדרכות העיר בשעות הלילה (והולכי הרגל ילכו בכביש בחושך ויידרסו?). אחת ההבטחות שבודאי נשמע רבות במהלך מערכת הבחירות הקרובה תהיה לגבי חנייה בחינם לכולם במרכז העיר. אני מאוד מקווה שלעולם לא נגיע למצב שבו תהיה חנייה זולה וזמינה בתל-אביב. ביום שבמרכז העיר תהיה חנייה בחינם לכולם נוכל להכריז על מותה של העיר.

אני מציע לטיומקין וגם לחולדאי לחשוב על איזה ערים באמת ראויות לתחרות מצידה של תל-אביב. האם תל-אביב רוצה להתחרות בליגת הביבים הישראלית מול ראשון, פתח-תקוה ורמת-גן? אולי הגיע הזמן להרים את הראש ולהשקיף לכיוון ערים כמו קופנהאגן, ברצלונה וונקובר. זו הליגה האמיתית שתל-אביב צריכה לשחק בה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, חניה, מוניציפאלי, תחבורה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על תל-אביב עולה לליגה של פתח-תקוה וראשון

  1. iod הגיב:

    ראשון היא לא פרבר, היא עיר, עם כמה קילומטרים טובים בינה לבין תל-אביב. גם פתח-תקווה. (רמת-גן לפחות צמודה לתל-אביב, אז נוותר לך על זה). אפשר לשמוע למה אתה "מתעב" את הערים הללו, או שזו שנאה לא רציונלית כמו שהיא נשמעת?

    (אגב, היית בברצלונה לאחרונה?)

  2. בילי ב. הגיב:

    למרות שאני נהנית לקרוא את הבלוג רב הזמן,
    אני מתעבת את התיעוב שלך.

  3. בצלאל הגיב:

    רק הערה אחת, בנוגע לחניה לבנים של קשישים.
    סבתי שתחי' מתגוררת כבר מעל חמישים שנה במרכז תל אביב. הרחוב שלה סומן זה מכבר בכחול לבן כך שבשעות היום יש לשלם, ובשעות הערב החניה מותרת רק לתושבי הרחוב עם תו מתאים.
    נניח שאני מוכן לשלם כאשר אני בא לבקר בשעות היום. אבל אם רוצים לבוא בערב או בסוף השבוע צריך להסתכן בדוח או לחנות בחניון מרוחק.
    אני בטוח שסבתי אינה הקשישה היחידה שנכדיה משתמשים בתירוץ הזה כדי לא לבקר.

  4. לרמן הגיב:

    אני לא מסמפט את ראשון-לציון ופתח-תקוה בגלל שהן הזניחו את המרכזים הותיקים שלהן. בגלל שכל הפיתוח החדש שם מבוסס על רכב פרטי. בגלל שהשכונות החדשות בהן נבנו בקנה-מידה לא אנושי וללא תחושה של מקום. בגלל שהיה לערים האלה פוטנציאל והן בזבזו אותו. בגלל הפרדת השימושים הקיצונית בהן. האזורים החדשים של פתח-תקוה וראשון-לציון (ראשון-מערב כאמור) לא נבנו לבני-האדם אלא בשביל המכוניות. אני מקווה שיום אחד הערים האלה יחזרו להשקיע ולפתח את המרכזים ההיסטוריים שלהן ויחשבו גם על איכות המקומות בהן.

    לא הייתי רוצה שתל-אביב תלמד מהערים האלה כל עוד הן מתאמצות לפורר את הקיום האורבני שלהן. כן, ויש בתיעוב הזה מידה קלה של אי-רציונליות.

    בצלאל, אכן בעייה, שהפתרון שלה לדעתי לא מצוי בעידוד צחרת נוספת על מקומות חנייה, אלר בשיפור הנגישות הכללית לבית-סבתך – תחבורה ציבורית יעילה יותר שכמובן תעבוד גם בסופ"ש.

    (לא הייתי בברצלונה בארבע השנים האחרונות, אבל לפחות קראתי כמה דברים עליה. אני מקווה להיות שם השנה בשאיפה על רקע אקדמי).

  5. Poet הגיב:

    קופנהגן החלה את דרכה ככפר דייגים ויקינגי במאה ה-12
    ברצלונה נוסדה במאה ה-3 לפני הספירה(!)
    זאת אומרת שבניגוד אלינו, היה להם מספיק זמן להבין
    איך מתכננים עיר כמו שצריך.

    וחוץ מזה אחזור שוב ואציין, כשבשנת 2012 תל אביב
    תהיה מתחת ל-200 מטר של מי ים כבר לא תהיה לאף אחד
    בעיית חנייה. אולי זה הזמן דווקא להשקיע באיזו סירה…
    🙂

  6. onbread הגיב:

    לצד הטיעונים התכנוניים-אדריכליים שאתה מציג חשוב להדגיש שני דברים נוספים:

    1. הסיבה שערי-לוויין (ואני מצטרף לקביעה שראשל"צ היא לא עיר לוויין של ת"א… ) מבססות את ההגיון האורבני שלהן על רכב פרטי היא שמתוקף היותן "ערי לוויין" הן לא אמורות לספק לתושבים שלהן מרכז עירוני מובחן, אלא הן בליל של פרוייקטי מגורים שיונקים את החיות שלהם מהעבודות בערים הגדולות וב"פארקי התעשייה", אליהם נוסעים כל בוקר תושביהן. עובדה זו מחזקת עוד יותר את חוסר הרלבנטיות המשווע של הטיעון של טיומקין.

    2. בנוגע ל"תו לאזרחים ותיקים": אני והמשפחה שלי אזרחים ותיקים. מה זה ותיקים, דור שני! ועדיין הייתי מסרב לקבל תו סטטוס שיעמיק עוד יותר את הסנוביות האימננטית של תושבי ת"א וליצור סמל סטטוס שסתם מעורר קנאה ופילוג, בטח ובטח שעל חשבון עידוד מערך הסעת המונים ראוי.

    אם אכן יכריזו על חנייה חינם במרכז העיר אבוא להניח איתך זרים על קברה.

  7. לרמן הגיב:

    Poet, אני מתייחס לשיפורים שבוצעו בקופנהאגן בחמשים השנה האחרונות ובברצלונה בעשרים השנה האחרונות, לא רק לערים העתיקות שבהן. חוצמזה, ונקובר היא דוגמה טובה לעיר חדשה (נוסדה שנתיים לפני נוה-צדק) שעובדת בכיוון הנכון.

    onbread, השאלה שאז נצטרך להתמודד איתה תהיה איפה נמצא מרכז תל-אביב (כיכר רבין? דיזנגוף?) כדי שנוכל להניח עליו פרחים לעיר שיכלה להיות וחדלה.

  8. נמרוד ברנע הגיב:

    לרמן, בוא נארגן טיול לברצלונה עם קרן אור.
    גם אני אבוא ובטח גם יוחאי ירצה.

  9. iod הגיב:

    א. מכיוון שגרתי בראשון (מערב!) מספר שנים, אני חייב להודות שאין לי מושג למה אתה מתכוון בקנה מידה לא אנושי או בעיר שלא תוכננה לבני אדם. כן, יש הנחת יסוד שלכולם יש מכונית, והנחת היסוד הזו היא מוצדקת, והאשמה מוטלת לא במעט על התפיסה של תל-אביב כמרכז המטרופולין – עד כדי כך מרכז שאין ממש אפשרות לקיים חיי תרבות מחוץ לתל-אביב (הבלוג הירושלמי ששכחתי את שמו מתלונן על זה לא מעט). וגם יעזור אם תהיה תחבורה ציבורית נורמלית אל ובתוך תל-אביב.

    ב. אני לא יודע אם יש לך ילדים, אבל ראשון מערב מותאמת במידה מופלאה להורים צעירים, בעוד שתל-אביב ממש ממש לא. אני מבין את היתרונות של תל-אביב, בעיקר לצעירים, ואני בהחלט מסכים איתך שאין הגיון בהסתמכות על ראשון או פתח-תקווה כמודל עבור תל-אביב משום שמדובר במקומות עם קהל יעד ומנדט שונה בעליל. אני אפילו מסכים עם הרבה מהמדיניות שאתה חושב שצריך ליישם בתל-אביב. אבל התיעוב שלך כלפי המקומות הללו מעיד בעיקר על העיוורון שלך לצרכים של אנשים שהם לא אתה. מילא שזה לא-רציונלי, אבל זה ממש קאונטר-פרודוקטיבי להתנסח ככה בבלוג, כי יותר מהכל אתה מעורר אנטגוניזם.

    אגב, מעניין אותי לדעת: מה דעתך על תוכניות הפיתוח של המרכז הישן של הרצליה? הוא מתוכנן, עושה רושם, בדיוק לפי מה שאתה חושב שראוי לעשות: הוא דוחה כלי רכב במקום לעודד את כניסתם (אין, בעצם, הסדרי חניה סבירים באזור, והרחוב הראשי של המרכז הישן הפך לחד-סטרי בחלקו המרכזי מבלי שנבנו עורקי תנועה חלופיים), ולכאורה הוא נועד לעודד עשייה תרבותית אורבנית. אבל התוצאה הסופית היא ערי קשישים על בתי קפה מעאפנים. אני תוהה אם אפשר לקוות לתוצאה אחרת כיום בערי הלווין של תל-אביב.

  10. לרמן הגיב:

    נמרוד, נשמע סבבה. צריך לארגן את זה.

    iod, מסכים איתך שתל-אביב לא מספיק נוחה למשפחות (אם כי השמועה אומרת שהמצב משתפר ויותר זוגות צעירים בוחרים להישאר בעיר). תודה על הפידבק.

    לגבי המרכז הישן של הרצליה, קודם כל אני לא מכיר מספיק (הייתי שם פעם אחת אחרי השיפוץ), וגם אני לא בטוח כמה נוח ללכת מסביבו. ראש-עיריית הרצליה אוהבת להגיד ש50,000 תושבים גרים במרחק של רבע שעה הליכה מהמרכז הישן של העיר. השאלה היא אם אותה רבע שעה של הליכה היא איכותית מספיק כדי שהם ילכו אותה. אני יודע שהם פועלים להוסיף עוגנים נוספים לאזור בהרצליה (בית לתיאטרון למשל). אני לא יודע האם השינויים במרכז הרצליה הם קוסמטיקה בלבד (כמו שעושים בחיפה כרגע) או שהם מובנים בתוכנית כוללת לשיפור החוויה העירונית (ובשביל זה צריך יותר מציור של שביל אופניים על המדרכה).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s