הצדעה לרוכבי האופניים

הלכתי היום לאיטי ברחוב רמז ובעודי ממתין לרמזור שיתחלף לירוק רוכב אופניים שחלף לידי ביצע תמרון לא מוצלח מהכביש למדרכה ונפל. לשמחתי הוא התאושש במהירות, בדק שהגלגלים במקום והמשיך לדרכו. זוהי דוגמה בסיסית לחוסר התכנון בעיר לטובת רוכבי אופניים. ראש-העיר החליט להגן בכל מחיר על מרחב כלי הרכב הפרטיים ושלח את רוכבי האופניים לשטח של הולכי הרגל (ראש-העיר היחידי בעולם שעשה את זה, כבוד כנראה למד מברלין, אבל משום מה כאן זה לא כל-כך הצליח). הוא שכח שהמדרכות לא תמיד עובדות בשביל רוכבי אופניים ושאין רציפות בהרבה קטעים. השטח לרוכבי האופניים כבר סלול בכל העיר, אבל כיום הוא בשימוש ע"י כלי רכב פרטיים.

אני מצדיע לכל רוכב אופניים בעיר תל-אביב ובכלל בגוש דן. לא מספיק המלחמה עם הלחות המטורפת בקיץ, נוספים המכשולים שהציבו מתכנני התחבורה העירוניים במטרה להפחית את מספר רוכבי האופניים במטרופולין ולהגדיל את כמות הפליטה של גזי החממה ולמען זיהום האוויר.

מסתבר שאפילו באומה כמו ארצות-הברית כבר התחילו לחשוב נכון. שימו לב לדבריו של הסנאטור הדמוקרטי ארל בלומנהאוור מאורגון (כן, זו המדינה שפורטלנד נמצאת בה) בועידת האופניים השנתית שהתקיימה לפני חודש בוושינגטון. בלומנהאוור קורא למהפך בגישה האמריקאית לתשתיות לטובת עולם עם אוויר נקי יותר ותושבים בריאים יותר.

ואם כבר אורגון, אז נחזור לעיר השלישית שלי, פורטלנד, היכן שהשיקו בחודש שעבר מרחבי קדימות לאופניים בצמתים מרכזיים. חוצמזה, אתם יותר ממוזמנים לעיין בבלוג שעוסק ברכיבת אופניים בפורטלנד. פורטלנד היא אחת הדוגמאות הטובות לעיר חדשה (הוקמה 35 שנה לפני נוה-צדק), שהחליטה לא לוותר על המרחב הציבורי שלה (וחוצמזה, התפתחה שם כלכלה שלמה סביב עניין האופניים).

ועוד משהו על אופניים. חברת התיירות של וירג'ין פרסמה את רשימת אחת-עשרה הערים הידידותיות ביותר לאופניים בעולם, מתוך הכרה במציאות שבה יש פלג הולך וגדל של תיירי אופניים אורבניים בעולם. את הרשימה מובילה אמסטרדם, אחריה במפתיע פורטלנד (כן, כן) ובמקום השלישי קופנהאגן. עוד ערים גדולות ברשימה הן סן-פרנסיסקו (מקום 8, למרות שלא ברור לי איך הם רוכבים בעליות), ברצלונה (מקום 9) וברלין (מקום 10). ניתן גם לשים לב שערים אשר מצטיינות בתחום של רוכבי אופניים שומרות גם על זכויותיהם של הולכי הרגל ועל המרחב הציבורי. כדי לבנות עיר טובה צריך להגדיל את זכויותיהם של רוכבי האופניים והולכי הרגל – וזה אומר לפגוע בכלי הרכב הפרטיים.

ואולי בעצם תל-אביב לומדת מעיר אחת איך להתייחס לרוכבי האופניים שלה. חבל רק שלעיר הזו קוראים לוס אנג'לס.

ביום חמישי, בכנס המנהיגות בתחבורה אני מקווה לראות התחלה של שינוי מדיניות תחבורתית לטובת רוכבי האופניים בישראל.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים, ביקורת, פורטלנד, תחבורה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על הצדעה לרוכבי האופניים

  1. CrazyVet הגיב:

    בארסה זוכה בדירוג חיובי למרות המצב בשטח. נכון, יש ביסינג וכמה שבילי אופניים (לא מספיקים), אבל אסור לנסוע על מדרכות (ואפשר לקבל על זה אפילו קנס), גם באלה שרוחבן 3-4-5 מטר, והכבישים מסוכנים מדי (ובכל זאת אני רואה משוגעים שרוכבים בכביש של 5 נתיבים, לצד רכבים במהירות של 60-70 קמ"ש).

    אני מנויה של ביסינג ודי הפסקתי להשתמש אחרי כמה פעמים שלא הצלחתי להתקרב ליעד בגלל קשיים במציאת מסלול בטוח, ואחרי כמה נזיפות של שוטרים שאמרו לי שאסור לרכב על המדרכות.

  2. יוחאי הגיב:

    רשימת הערים קצת משונה: יש שם ערים קטנות ונידחות מצד אחד, ומצד שני אין ערים גדולות ומוצלחות (בתחום האפניים) כמו פריז.

  3. דודו הגיב:

    אכן מוזרה הרשימה, "שכחו" את שיקגו

  4. לרמן הגיב:

    מסכים שהרשימה הזו היא לא בדיוק אבן הבוחן האולטימטיבית, אבל היא לפחות מכילה כמה ערים שמובילות בתחום. בשום מצב פורטלנד לא עוברת את קופנהאגן בתור עיר לאופניים לדעתי. טרונדהיים בנורווגיה היא אמנם עיר קטנה, אבל היא שם דבר בתכנון תחבורה שאינו מבוסס על רכב פרטי.

    דבר אחד בטוח – תל-אביב לא ברשימה.

  5. נויף הגיב:

    בברלין יש מלא (מלא!) מסלולי אופניים על המדרכות.
    אני יודע, כי משום מה מצאתי את עצמי הולך תמיד על הנתיב שלהם ולא של הולכי הרגל.

  6. לרמן הגיב:

    נויף, תודה רבה על המידע. מסתבר שיש תועלת בכתיבת טעויות – לומדים משהו חדש.

  7. גיתית הגיב:

    נו, מה אתה רוצה… תל אביב ולוס אנג'לס הן עלק ערים תאומות… תשאל את וולוך

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s