תשוחררנה שדרות וושינגטון לאלתר

פלורנטין היא שכונה שתוכננה למגורי פועלים בשנות ה-30. כתוצאה מתכנון זה יש בכל רחובות השכונה קומת מסחר בקרקע (ששימשה לסדנאות בעבר, והיום משמשת למגוון שימושים כולל בתי-קפה וגלריות). בשנות ה-30 אף אחד לא חשב שלפועלים מגיעה תרבות פנאי ומשום כך אין שטחים פתוחים באזור המגורים בפלורנטין פרט לרחובות עצמם.

למרות זאת, בתכנון השכונה הוקצה שטח אחד קטן ופתוח גם לפועלים – שדרות וושינגטון. שדרות וושינגטון הן שדרות רחבות יחסית ועתירות בעצים ובצל. אורכן הוא כ-150 מטר בלבד והן מחברות את רחוב פלורנטין לרחוב סלמה. הנה נמצאה לה פנינה פתוחה בפלורנטין שבה ודאי אנשים יכולים להלך באיטיות, לשבת על ספסל מתחת לעץ וילדים משחקים ללא פגע.

שדרות וושינגטון – הצד הטוב
שדרות וושינגטון בפלורנטין

נו, הרי ברור שזה לא כך. ברוב טיפשות וכסילות חצי משדרות פלורנטין נגזלו מהתושבים והפכו לחניה לרכבים פרטיים ולכביש (איך יגיעו לחנות בשדרה אחרת?) ומהשטח הפתוח המועט שיש בשדרה נותר פחות מחצי לטובת בני-האדם.

כיום מתקיים בפלורנטין מאבק תושבים ממושך בשביל להגדיל את כמות ואיכות השטחים הפתוחים בשכונה, במיוחד על רקע תוכניות הבנייה במתחם המרפדיות שצמוד לאזור המגורים מצידו השני של רחוב אברבאנל. לדעתי, לפני שבאים לפתור את בעיותיה של פלורנטין באמצעות תוכניות בנייה ארוכות טווח (מעל לחמש שנים במקרה הטוב עד שתזוז שם אבן), כדאי לעשות דברים קטנים בשטח שישנו את המציאות במהירות ובלי להזיז מערבל בטון אחד אפילו.

סגירת שדרות וושינגטון למעבר לכלי רכב ושחרור המרחב הציבורי האיכותי שממתין שם לתושבים מתבקשת. לא נראה שיש סימנים שהתושבים מעוניינים להאבק על זה, גם בגלל שזה יקטין את היצע מקומות החנייה בשכונה. כדי לקבל מרחב איכותי לחיים צריך לפגוע במכוניות ולחזק את בני-האדם.

שדרות וושינגטון – הצד הרע
שדרות וושינגטון בפלורנטין

הייתי שמח לראות פיילוט של הנושא, כלומר שהעירייה בשיתוף התושבים יסגרו את שדרות וושינגטון לתקופת ניסיון ויראו כיצד איכות החיים והחנייה מושפעים כתוצאה מהשינוי. יכול להיות שהשד לא נורא כל-כך והתוצרים החיוביים של סגירת הכביש הזה ישפרו משמעותית את מצב השכונה.

עוד בנושא: שטחים ירוקים הם לא הפתרון העירוני

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, המלצה, חניה, פלורנטין, תחבורה, תל-אביב, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על תשוחררנה שדרות וושינגטון לאלתר

  1. שרון הגיב:

    יש לי בעיה אחת עם הטיעון שלך לפיו הפגיעה במכוניות תחזק את בני האדם, לפחות בכל הנוגע לחניה. כי מה לעשות, וגם האנשים שגרים בשכונה, זקוקים לעתים למקום להחנות בו את האוטו.

    או ליתר דיוק – אני מוצאת שהטיעון הזה קצת חד צדדי. נכון שהכמות העצומה של מכוניות שחונות בכל חור בשכונה היא בלתי נסבלת (ומאז שאני מבלה המון זמן בבית, אני מזדעזעת כל פעם מחדש מכמות המכוניות כאן בבוקר-צהריים), אלא שפגיעה במכוניות לאו דווקא תחזק את בני האדם אם משמעותה היא גם לפגוע בתושבי השכונה שצריכים להעמיד איפהשהו את האוטו כשהם מגיעים הביתה בערב (וכך תגרום להם כנראה להזדהות יותר עם תושבי מרכז העיר חשוכי החניה)

    אני חוששת שהפתרון לבעיה הספציפית של שד' וושינגטון, ושל תל אביב בכלל, הוא להקים כמה פלטפורמות חניה שיצופו באוויר. ואם אפשר אז גם לשגר אותן אחר כך אל השמש.

  2. ניימן הגיב:

    רעיון הפיילוט מעניין. אם כי אצלנו קיימת הסכנה שמה שזמני נהפך מהר מאד לקבוע, ולך תשנה בחזרה במקרה והפיילוט יכשל.

    כמו הרבה הצעות טובות אחרות, העניין תלוי בפונקציה של תחבורה ציבורית טובה. במצב הנוכחי אני יכול להבין את אלו שקשה להם לגור בשכונה בלי אוטו – אבל זו אמירה כללית לכמעט כל מקום בת"א…

  3. יוני הגיב:

    לרמן, הבעייה שחוזרת בטיעון הזה, כמו גם שניראת בדברים של שרון לעיל, היא שרוב הציבור רוצה שיהיו פחות מכוניות בכבישים, אך מצד שני רוצה הרבה יותר חניות.

    קשה לי לראות מאבק ציבורי שייצא כנגד מקומות חניה – פשוט כי רוב הציבור מאמין שמה שבעיקר חסר בתל אביב זה מקומות חניה.
    נכון, כולם רוצים רחובות נקיים (ושירים פשוטים), אבל מצד שני האנשים לא באמת מוכנים לוותר על מקומות החנייה שלהם – ומכאן מתחילה הבעייה.

    אתה מבקש שהמאבק יתחיל מהרחוב, אבל כאן הבעיה – לעיריה קשה לעשות דבר כזה בלי תמיכה מהרחוב, כי אחרת ברור שתהייה התנגדות עצומה וכעס רב על ביטול מקומות חניה, ומצד שני הסיכוי למאבק על הקטנת מקומות החניה הוא כמעט אפסי.

    הפתרון היחיד שיכול לשפר את הרחובות ולא להוריד את מקומות החניה הוא חניון תת-קרקעי, אבל תראה מה קורה למשל בכיכר התזמורת – אין לי ספק שרוב התל אביבים מאד מרוצים מזה שהפכו חניון עליון מכוער לכיכר ציבורית, וגם התושבים באזור עכשיו יותר מרוצים כי תהייה להם חניה משלהם (אחרי מאבק) – אבל בכל זאת בכל העיתונים יש מאמרים של מתכנני ערים למיניהם ואדריכלים (לא כולם) שיוצאים נחרצות כנגד התוכנית לחניונים תת-קרקעיים.

  4. יאיר הגיב:

    מהנסיון שלי בשכונת המגורים שלי – פינוי המדרכות (המדרכות הרגילות! לא שדרה) מרכבים לטובת הולכי רגל נתקל בהתנגדות מסיבית של התושבים (כמו שאמרת – חנייה). פגיעה בהיצע החנייה באזור שיש בו "מצוקת חנייה" זה ייהרג (פשוטו כמשמעו) ובל יעבור. החזון שלך (של כולנו?) שבו הרכב יסבול לטובת הולך הרגל גובל לצערי בסתם רומנטיקה (ואני אומר את זה כאַב לילדים, ללא רכב פרטי). גם עידוד אמיתי של תח"צ יביא (אינשאללה) לכך שאנשים ישאירו את האוטו בבית, אבל הם לא כל-כך מהר יוותרו עליו לגמרי. אני חושב שהפתרון הריאלי היחיד הוא חניונים, וללמד את האנשים שזה לא נורא ללכת קצת מהאוטו הביתה ובחזרה – הם בין כך עושים את זה – אבל אחרי 3/4 שעה של חיפוש… רק אז תוכל לנטרל את התנגדות בעלי הרכבים לפינוי המדרכות או השדרות, או הכיכרות או הפארקים – מחנייה. איך מייצרים חניונים? – זה באמת לא פשוט…

  5. shibolim הגיב:

    לא נעים להודות, אבל "מצוקת החנייה" בפלורנטין היא קשקוש מוחלט, ואני תמיד נדהם מטענותיהם של ידידיי תושבי השכונה. נכון שויטאל, פלורנטין ופרנקל לא מציעים מגוון מקומות חנייה בשעות מסויימות, אבל תמיד איכשהו מעבר לפינה יש תועפות של חנייה פנוייה, חופשית וחוקית.

    במקרה הגרוע עושים מה שתושבי אזור 1 למדו כבר מזמן לעשות, וזה לחנות עשר דקות הליכה מהבית.

    דווקא מתושבי פלורנטין, שנתברכה באנשים נאורים ונינוחים יותר מהמרכזתלאביבי הממוצע*, הייתי מצפה לקבל את העניין בהבנה.

    * וכן, המרכז הוא כבר לא מה שהיה פעם. לא שמתם לב?

  6. ארז הגיב:

    הלו תל אביביאנז, זיס איז הייפה קולינג

    לרמן, אתה כבר לא לבד בפליקר.
    ראש עיר אחד שמו רון חולדאי פתח גלריה שלשום:

    http://www.flickr.com/photos/27518554@N03

    (טרנד חדש? ..ומעניין מה יקרה כשיתחילו להגיב..)

  7. לרמן הגיב:

    שינוי כזה הוא כמובן מאתגר ולא ניתן לביצוע ללא דחיפה של התושבים ועזרה רבה של העירייה. בארץ, לדעתי, עוד לא חזינו במאבק תושבים לסגירת רחובות ולהפחתת חנייה קיימת, אבל בעולם זה כבר קרה בלא מעט מקומות. למרות שתמיד אומרים שאנחנו עם שונה, אנחנו בסך-הכל עוד עם אחד קטן על מפת העולם – טוב ורע כמו כל האחרים. כלומר, אם במקומות אחרים בעולם מאבקים כאלה התרחשו והצליחו, אז גם כאן זה יעבוד.

    ספר מעולה שקראתי באחרונה וחיזק אצלי את התחושה שמאבקים כאלה יכולים להצליח (חייבים מאבקים עירוניים כאלה כדי לקבל מקומות טובים לחיות בהם) הוא הספר "Livable Streets" של דונלד אפליארד. לצערי, הספר הזה אזל מהדפוס. הספר עוסק בניתוח מורכב מאוד של השפעות התחבורה הממונעת על איכות החיים ברחובות בהם התחבורה עוברת והוא גם מנתח שינויים תחבורתיים שקרו באמת.

    אני חושב שפיילוט לשלושה חודשים הוא משהו שהתושבים שם צריכים לבדוק. לדעתי, הם כבר לא ירצו לחזור אחורה אחרי זה.

  8. לרמן הגיב:

    ארז, תודה רבה על הלינק. נחמד לראות שחולדאי רכב על אופניים בפריז.

  9. לרמן הגיב:

    והערה אחרונה שעלתה אצלי. שדרות וושינגטון מדגימות בצורה טובה כיצד אנחנו מוכנים לחרב את המרחב הציבורי כתוצאה מתלותנו העצומה ברכב פרטי שנובעת גם מהגישה של הממסד וגם מהרגלי חיים ותרבות.

    עכשיו צריך להכין פוסט המשך בהשפעת ג'יין ג'ייקובס ואחרים בנושא – שחיקת העיר או שחיקת המכונית.

  10. יובל אראל הגיב:

    לעניין שדרות וושינגטון, ראשית צריך למצוא פיתרון לטינופת של עצי הפיקוס….

  11. ליאת הגיב:

    "במיוחד על רקע תוכניות הבנייה במתחם המרפדיות שצמוד לאזור המגורים מצידו השני של רחוב אברבאנל"

    ולאנשים שלא בקיאים בתוכניות הבנייה הללו.. על מה מדובר..? איזה תוכניות יש במקום? איזה אזורים הם יכללו?
    אם תוכל להפנות אותי לפרסומים אודות התוכניות האלו אני ממש אודה לך, כי אני מאוד רוצה לראות את פלורנטין מטופחת יותר 🙂 ואני אשמח לתמוך!

  12. סמדר בן אורי הגיב:

    אנחנו בעלי עסק לשיווק חלקי חילוף לרכב בשדרה כבר יותר מ 40 שנה. עבודתנו היא חלוקת סחורה ללקוחות. במשך כל היום אנו פורקים ומעמיסים סחורה במכוניותנו שלנו. אי לכך, סגירת השדרה כולה לרכבים תביא לפגיעה בפרנסתנו באופן רציני מאוד. האם מישהו חשב על העסקים או ניוועץ בהם מבעוד מועד או שעדיף לפגוע בפרנסתם של האנשים על מנת ליצור עוד 150 מטר להולכי רגל ולשתיינים??

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s