יהונתן כתב פוסט ארוך ומצויין על הדרך לביצוע קמפיין ויראלי מוצלח לטובת דב חנין לראשות העיר תל-אביב. הרושם שלי הוא שהקמפיין הזה מגיע לאנשים רבים שמעולם לא התייחסו לבחירות המקומיות. אני באופן אישי קיבלתי מיילים מחברים שלא מעורים עד הסוף בענייני ניהול העירייה שקוראים לי להצביע לדב חנין. טוב, אם החברים שלי אומרים לי שצריך להצביע לדב חנין, אז כדאי לשקול את זה ברצינות.
זה הזמן לנתח קצת (בכל זאת יש מעט מדי חומר) את הקמפיין האינטרנטי של חולדאי עד כה והתנהלותו.
לחימום אני ממליץ לקרוא את הפוסט המצויין הזה של שרון שמנתחת את נושא המגיבים המשובטים של חולדאי.
בכלל כל נושא המגיבים המשובטים של חולדאי הזכיר לי את "פלישת חוטפי הגופות":
ועכשיו אתם מוזמנים להיכנס לבלוג המושקע של ראש-העירייה המכהן וסיעתו תל-אביב אחת. כפי שנראה עד עכשיו חולדאי לא כותב בעצמו פוסטים, אלא משחזר חומר ממקומות אחרים (ללא מתן לינק למאמר המקורי ולתגובות אליו), שנכתב על-ידי אנשים אחרים, וכן על-ידי ניטור קיצוני של התגובות בבלוג, כך שכל תגובה ביקורתית שמאושרת (אם בכלל היא מאושרת), מאושרת רק לאחר סינון ובד"כ לאחר שאזרח מודאג שתומך בחולדאי התייחס אליה.
כך יוצא שבאותו בלוג שבו חולדאי התיימר לקיים דיאלוג עם הציבור ולשמוע אותו, כדי לשפר את העיר, הוא מקיים את הדיאלוג כמו שהוא יודע לקיים דיאלוג: חולדאי מוכן לשמוע רק אנשים שמסכימים איתו ולא מביעים עליו ביקורת, ואם צריך אז הוא גם ימציא טוקבקיסטים משובטים שייתמכו בו.
ועכשיו, אחרי שעמדנו על האופן בו חולדאי לא מסוגל ולא רוצה לנהל דיאלוג נעבור לכמה לינקים שמדגימים את המציאות הזאת:
חולדאי מפרסם אצלו בבלוג מאמר של זיו תדהר שמדבר על "נחשלות" ובגדול הטיעון שלו הוא: "לפני שחולדאי הגיע היו פה רק חולות. חולדאי הוא כזה ראש-עירייה מוצלח ואני ממש רוצה לגעת בו. בזכות חולדאי יש גלריות אומנות ברחוב גורדון ובתי קפה בדיזנגוף". מזל שסר פטריק גדס ז"ל, מאיר דיזנגוף ז"ל ונתן אלתרמן ז"ל לא בחיים כדי לשמוע דברים כאלה. בקישור לפרסום המקורי ב-gogay, היכן שהתגובות מבהירות שהמילה מנותק ולא קשור למציאות קטנה קצת על זיו תדהר. (גם אני לפעמים מתנתק מהמציאות, אבל בד"כ לא מעלה פוסטים עד שאני נוחת חזרה). אה כן, ושלושה ימים אחרי זיו תדהר סוגר את הקצוות ה"אידיאולוגיים" ומעלה מאמר נוסף בו הוא מסביר שאסור להצביע לדב חנין, בגלל שדב חנין לא יחלק את ירושלים.
עד כאן לגבי התנהלות הפרסום בבלוג של חולדאי ועכשיו לגבי התנהלות הטוקבקים:
בבלוג של עבדכם הנאמן, הגיב הצוות של חולדאי והפנה למאמר בבלוג שלו. אותו נוהל ספאם בוצע בבלוג של יהונתן קלינגר (תוך הפרה בוטה של תנאי השימוש בבלוג שלו). באותו זמן האזרח דרור (שודאי כבר מוכר לכם) הגיב והפנה ללינק לפוסט בבלוג של עבדכם הנאמן ותגובתו נמחקה. עוד טקטיקת טוקבקים של חולדאי הוא שהמגיבים מטעמו בבלוג שלו מפנים לפוסטים באתרים אחרים שמביעים נימה חיובית כלפיו תוך שיבוח ההגיון הבריא של מי שכתב את אותו פוסט (במקרה הזה, ידידי ערן טמיר). מעניין אם מגיבי חולדאי קראו גם את הפוסט הזה בו דווקא ערן טמיר מבקר במידה מסויימת את נושא בניית המגדלים בעיר. האם זה הופך אותו עכשיו לדמגוג לא-רציונלי? (ערן, קבל את התנצלותי, פשוט המגיבים של חולדאי עטו על הבלוג שלך כמוצאי שלל רב בימים האחרונים).
אפשר גם להרחיב לגבי עצם העובדה שרבים מהמגיבים של חולדאי בבלוג שלו שתומכים בו בהתלהבות הם לא יותר מאוסף אלקטרונים על הרשת ללא קיום ממשי ולכן טענותיהם אינן ראויות להתייחסות. כאשר "דורית ועקנין" כותבת שהיא נהנית מאוד לגור בשכונת התקווה והכל בגלל שחולדאי הוא ראש-העירייה קשה לקחת טענה זו ברצינות, כאשר אותה "דורית ועקנין" היא המצאה של פרסומאי ואינה מוחשית יותר ממסך המחשב (שלא לדבר על כך שהשם שלה הוא ככל הנראה דאחקה פנימית של אנשי חולדאי על דורה קישינבסקי ועידו קינן).
תל-אביב לא תצליח להתמודד על האתגרים שעוד נכונו לה בלי דו-שיח בין משרת הציבור הבכיר שלה לבין תושביו.

דווקא יש לינק למאמר המקורי של תדהר. קטן, בתחתית העמוד. לפחות זה.
וואלה. בחיי שהיה קשה למצוא אותו.
וואלה הלכתי לאיבוד עם כל הלינקים והתגובות ומי הגיב למי ומתי.
למה אתה קורא למעשיהם "נוהל ספאם"? לגיטימי לכלול בתגובה בבלוג לינק למקום אחר, אפילו אם זה לבלוג של חולדאי. הפסול הוא בחוסר ההדדיות — שאנשי חולדאי מוחקים תגובות שמפנות למאמרים שמביעים דעה מנוגדת.
אלעד-וו – אני לא מבין מה ההבדל בין התגובה שלהם לבין "בלוג יפה. מוזמן לשלי."
הם לא הגיבו לפוסט ואולי גם לא קראו אותו. הם מחפשים תנועה (ובדר"כ אולי גם קישור עבור הזחלן של גוגל). אין שום התייחסות למה שנכתב בפוסט (לא לטובה ולא לרעה) ובצורה כזו קשה לקרוא לתגובה שלהם "תגובה". זה הרבה יותר קרוב ל"ספאם". בתגובה לפוסט הקישור לאתר של הכותב מופיע על שם כותב התגובה (כמו שמופיע גם אצלהם) אבל לא בתוכן התגובה עצמה.
הם פשוט נכנסו לבלוג, גללו לטופס התגובות, הוסיפו שורה "אישית" ו-paste של קטע קבוע והמשיכו לבלוג הבא (ולא מדובר פה בראש העיר שכותב את התגובות או בילדה שכותבת בלוג בישראבלוג – מדובר פה בחברה שמתיימרת להבין מה זה בלוג, מה זו תגובה בבלוג וכד').
http://myvote.org.il/index.php?title=VOXPOLITICS_MANIFESTO
קטע מתוך המניפסט נכתב לפני 5 שנים (?)
* נכון להיום, פוליטיקאים משדרים את הדעות שלהן.
* שידור (Broadcasting) -לדבר לכולם, להעביר את המסר שלך באופן רחב – אילץ את הפוליטיקאים להשמע פחות אנושיים מתמיד.
* טכנולוגיה חדשה גורמת לטון הנוכחי של השיחה הפוליטית להשמע מרוחק יותר ויותר מהשיח היומיומי. חשבו על הדרך שבה אתם שולחים דואל לחברים שלכם, ותשוו את זה לנאום של פוליטיקאי.
* המדיום הוא המסר. מדוע לנהוג במדיום החדש כפי שנהגנו בקודם?
* בפוליטיקה, השימוש בטכנולוגיה היה עד כה באופן אנכי. אתה אוסף מידע במקום א', מתקשר אותו באמצעות הטכנולוגיה, עוטף מחדש, מחלק אותו, מסחרר אותו עד שאתה מגיע לקהל היעד ב'. הטכנולוגיה שימשה לא יותר מאשר להכין עוד מסלול מ א' לב'.
* בעיה: ב' מתעלם ממך. ב' טוב בלסנן החוצה זבל, בין אם זה פוליטיקה או תוכניות-התעשרות-בקלות. ב' לא יקשיב למה שאתה שולח לו אלא אם כן אתה מדבר אליו.
* אם אתה משתמש בטכנולוגיה חדשה, אנחנו נהיה זהירים בקשר למה שאתה אומר לנו. אנחנו יכולים לבדוק כעת. זה לא לוקח זמן בכלל.
* אם אתה משקר, מרמה או מתחזה, אנחנו נגיד לכולם. זה לוקח אפילו פחות זמן.
עמוס, תודה על ההערה. אכן יש קצת בלגן בפוסט, אשתדל להיות יותר קוהרנטי בעתיד.
אלעד-וו, איתן חסך לי את התגובה, ובגדול מה שהוא מתאר היא שיטת ספאם מקובלת בבלוגים. במקום לשים לינק לבלוג של ראש-העירייה בתגובות ברחבי הבלוגוספירה הרלוונטית לנושא, היה עדיף אם בבלוג של ראש-העירייה יתפרסמו פוסטים שמלנקקים לפוסטים של ביקורת ועונים על השאלות והטענות בדרך עניינית.
זה הרבה יותר אתי ונקי, אם כי עלול לחשוף את קוראי הבלוג של ראש-העירייה גם לעמדות שונות.
אמממ לרמן, אתה מודע ידידי לזה שגם אצלכם אעפס אנשים נוקטים באותו ספאם-תגובות כן? ואפילו ברמה יותר נמוכה…
מי שנכנס למטבח שלא ייבהל אם ימצא שם מזלג וזה.
(וזה באמת נאמר ברמה הכי כללית שיש ולא מטעם אף מטה)
אביעד, אני מסכים שיש אנשים שמרוב התלהבות מריצתו של חנין לראשות העיר, מטקבקים לעתים ללא התייחסות לנושא. נראה לי שאתה קצת מכליל את תומכי חנין לצד הומוגני אחד, למרות שזה לא ממש כך (לפני סיטידב, מדובר ביותר מ-60 בלוגרים).
בתוך כך, כמובן שצריך להישאר צמודים לדיונים הרלוונטיים ולעובדות (ולאנשים אמיתיים שיש להם קיום בעולם הזה והם נושמים ואוכלים). תודה על ההערה, נתת לי רעיון לפוסט.
איתן ולרמן – הצדק עמכם. הדבר נמצא בתחום האפור, אבל יותר קרוב לספאם מאשר לתגובה שהיא חלק משיחה. לעומת זאת, יש משהו במה שאביעד אומר.
באופן כללי, הייתי שמח אם היה פחות מאמץ מצד הבלוגייה "להתנקש" בחולדאי בבלוג שלו, ויותר מאמץ חיובי להציג את היתרונות של חנין. saying that, ההתנהגות היחצ"נית של חולדאי וחבורתו בזויה למדי, וברור מי כאן משחק משחק מלוכלך.
צודק אביעד בהערה שלו.
תומכי חנין, בכל עניין הטיקבוקים, הבלוגים והפורומים, הרבה יותר "חזקים" מאנשיו של חולדאי ברשת (מצחיק, לרמן, שבחרת לתקוף דוקא את אנשי חולדאי בעניין הזה) – לטעמי, זה די מציק ולא תורם לעניין כלל וכלל, זה רק גורם לאנשי חולדאי לצאת מהכלים ולכתוב גם כן "טוקבקי מטעם" – מה שיוצר זירה הקיימת רק בראשם של אותם טוקבקיסטים… ואין לה קשר בכלל לקמפיינים ולמטרות השונות של הקמפיינים – הן של חולדאי והן של חנין.
ציקי, בחרתי לתת ביקורת על האופן בו מתנהל הקמפיין של חולדאי ברשת, משום שהם גירו אותי עם שתי תגובות הספאם שלהם אצלי. גם אותי הוציאו מהכלים כמו שאתה אומר. מסכים איתך לגבי הביקורת לגבי חלק מהטיקבוקים לטובת חנין, ואולי הגיע הזמן גם לכתוב פוסט ביקורת על התנהלות הקמפיין בצד הזה עד כה (ובגלל זה הפניתי בהתחלה למה שיהונתן כתב על זה).
בכלל, לצערי, הנושאים המהותיים עוברים השטחה במסגרת הדיונים וכך אני שומע לא פעם מהצד של תומכי חנין טיעונים כמו "מגדלים זה רע" ומהצד של תומכי חולדאי "מגדלים זה טוב". האמת שמגדלים זה גם רע וגם טוב, והם תלויי קונטקסט, כמו שטחים ירוקים (שבזמנו גם כתבתי עליהם).
אני משתדל מאוד בבלוג שלי לתת ביקורת עניינית (ושיש לה עובדות בשטח), מה שמזכיר לי שהגיע הזמן לכתוב פוסט על דיור ומגדלים. חייבים לציין גם שבעוד הצד של חנין נשמע ברמה במרחבי הרשת, הצד של חולדאי ומתמודדים אחרים פועלים במדיות האחרות המבוססות הון בכח רב הרבה יותר, לפי דעתי.
האם מישהו שם לב שבפרופיל של רון חולדאי באתר דה מרקר קפה, תחת הכותרת "כשהברווז הגיע לבקר במשרד" – מקושר טור של איתי מאירסון מ"עיר לכולנו" אודות מדיניותו של רון חולדאי להשכיר את המרחב הציבורי לחברות מסחריות?
לרגע כמעט והתבלבלתי.
אך נותרתי תמה.
טל, זה גדול!
יואב,
מה שאני הייתי שמח ומאחר ומערכת הבחירות הזאת קרובה לסופה, אולי זה לקח לקמפיין הבא – שנחזור לדון בנושאים שנוגעים לך ולי, כתושבי תל אביב.
אחסוך לך את דעתי, שכבר הספקת להכיר אותה מתגובות קודמות שלי, בנושא החד-צדדיות ועל ביריונות הרשת שמפעיל המחנה של חנין כנגד חולדאי.
אני באמת רוצה שבמקום לבזבז זמן יקר ואמוציות על טראקבקים, dns וגוגליאדה, נדבר על הנושאים שבליבת הקמפיין. ואני פונה אליך, כנציג השפויים, שאולי תקרין מעט משיקול דעתך גם על חבריך.
ניר.
ניר, אני מסכים איתך שבמהלך קמפיין האינטרנט עמדות הצדדים הוקצנו ומשני הצדדים בוצעו מהלכים שאני חושב שהיו לא ראויים ושאינם קשורים לאיכות החיים בעיר תל-אביב. בקטע הזה נראה שלמדנו לא מעט מהאמריקאים. מצד שני הייתה גם עלייה בשיח על העיר וזה גם משהו.
אני בספק אם מערכת בחירות יכולה להתנהל אחרת, ועוד אחת כזאת שמערבבת כל-כך הרבה אמוציות.
אני מודה שגם אני נגררתי לא פעם להתעסק בשטויות (במיוחד כדברים נגעו לי אישית, כלומר לבלוג שלי), ואני מניח שעוד אגרר.
אני לא אתיימר להיות מסוגל לצנן את תוקפנות שני הצדדים, אבל לפחות בבלוג הזה אני אשתדל לחזור גם לדבר על העיר שלנו ועל הפתרונות שהיא צריכה (וכן בסופו של דבר גם לנמק מדוע מועמד א' עדיף בעייניי על מועמד ב').
תודה על התגובה.
אם כך בואו נדבר על תחבורה לדוגמה – מדוע חולדאי טוען שאינו יכול לשנות את מדינוית התחבורה של תל אביב כאשר מחודש פברואר 2008 הוא יכול לעשות זאת?
אם כולם, כולל חולדאי מודים בכך שמצב התחורה הציבורית רע, ושהדבר מהווה פגיעה אנושה בעיר , מדוע חולדאי שהוא ראש עיר חשוב בישראל, לא קם לדפוק על השולחן בכנסת?
ומה הוא בעצם החזון התחבורתי של חולדאי? עוד רכבים שיכנסו לתוך העיר? מדוע לא לקדם תוכנית נוסח קורטיביה כבר כעת?
והנה עוד ראיון – למה לא לבצע עימות מתמודדים בין חולדאי לבין חנין? כל מי שדרוג של השיח ישמח לכזה דבר , לא?
–
לגבי ה"דיאלוג" של חולדאי:
אכן הגבתי באתר של חולדאי למשהו ששלי יחימוביץ כתבה אך לא פרסמו את התגובה שלי.
סיננו אותה..
אחד הדברים שכתבתי הוא שאני חושבת שהוא אדם לא נחמד בעל בעיות קשב וזאת מתוך היכרות איתו.
אז מן הסתם על אף שכלל התגובה היתה רחבה יותר – כאמור, לא פרסמו אותה
מעניין איך שלי יחימוביץ מתייחסת לזה פעם כעתונאית ופעם כח"כית