מדוע אני מצביע לדב חנין – תחבורה ציבורית

בימים אלה אני חושב יותר ויותר מדוע אני מתכוון להצביע לדב חנין בבחירות הקרובות, והאם הוא ראוי לאמון הזה. אני הייתי מעדיף שבראשות העיר יעמוד מתכנן אורבני ולא ד"ר למדעי המדינה שהוא גם חבר-כנסת (ועוד ממפלגה שבחיים לא הייתי מצביע לה), ובכל זאת מבין שני המועמדים הריאליים לראשות העיר אני מעדיף את האינטלקטואל הסביבתי על פני הטייס הביצועיסט.

התחום המרכזי שבגללו אני מצביע לדב חנין הוא תחום התחבורה. התחבורה היא אחד הגורמים המהותיים להצלחה או כישלון של עיר ומטרופולין. הצורך שלנו להגיע מהר ובנוחות ממקום למקום כדי לעשות את מה שאנחנו רוצים או צריכים לעשות הוא אלמנט בסיסי בחיים העירוניים. האופן בו אנו מגיעים ממקום למקום (נהיגה לבד ברכב, נסיעה באוטובוס, הליכה בצל עצים בשדרה) קובע לא מעט כמה פעולות נוכל לעשות ביום מסויים, כמה פגישות נוכל לקיים, עם כמה אנשים נבוא במגע במהלך היום, וכמובן הדרך בה אנו עוברים ממקום למקום משמעותית ביותר לחוויה הכוללת של חיינו. דב חנין, על-פי האתר הרשמי של תנועת עיר לכולנו מבטיח לטפל בתחבורה באמצעות הכלי הפשוט והזול של אוטובוס מהיר ורב-קיבולת – BRT.

צודק חולדאי בכך שהוא אומר שאין לו סמכויות מוחלטות בתחום התחבורה בעיר, אבל לפני יותר מחצי שנה כבר אישרה הכנסת העברת סמכויות תחבורתיות מקיפות לרשויות כולל אכיפת נת"צים. בכל מקרה, באותו זמן שחולדאי טוען שאין בידו סמכויות תחבורתיות הוא בכל זאת מבטיח לנו פרויקטים יקרים בתחום הרכבת התחתית (דומה מאוד להבטחות של רוני מילוא ב-1993, אגב), שאני בספק רב אם אי-פעם תוקם.

על-פי האתר הרשמי של תנועת תל אביב אחת רון חולדאי מתחייב להקים רכבת תחתית, ואף טוען שכך תל-אביב-יפו תהיה כמו הערים הגדולות בעולם. לצערי הרב, אני נאלץ לבשר לראש-העירייה כי תל-אביב-יפו היא עיר קטנה ורחוקה מלהיכנס לרשימת הערים הגדולות בעולם (פחות מ-400,000 תושבים יש לנו) וגם המטרופולין שלה רחוק מלהיות אחד הגדולים בעולם.

על-פי ויקיפדיה מטרופולין תל-אביב מונה 2.5 מיליון איש ונמצא במקום ה-124 בגודלו (מקום אחד לפני גוואיאקיל שבאקודור ואחד אחרי לוקנאו שבהודו). לרשימת הערים הגדולות בעולם אנחנו אפילו לא מתקרבים. גם אם מטרופולין תל-אביב היה מונה שלושה מיליון תושבים הוא עדיין לא היה נכנס לרשימת מאה המטרופולינים הגדולים בעולם (וכדי להיכנס לרשימת 20 הגדולים הוא היה צריך לעבור בהרבה את רף העשרה מיליון, שזה כמות התושבים בארץ ישראל כולה).

אני לא בטוח אם דב חנין באמת יצליח לממש את חזונו בתחום התחבורה העירונית במידה והוא ייבחר לראשות העירייה, אבל מה שהוא מציע בתחום התחבורה הציבורית הוא פתרון ריאלי בהרבה מפנטזיות על רכבת תחתית שמציעים מועמדים אחרים לתפקיד, וביניהם רון חולדאי.

אני כמובן משוחד מכיוון שיצא לי לגור שנתיים בפורטלנד, אורגון. עיר של 600,000 איש (מטרופולין 1.8 מיליון) וראיתי שם כיצד ניתן ליצור מערכת תחבורה עירונית טובה לעיר בינונית בגודלה ללא שימוש ברכבות תחתיות שלהן יש עלות שלא ניתן לעמוד בה. כן, ויש גם את הנושא של זיהום אוויר, שקשור לאופן בו אנו זזים ממקום למקום (ואני שוקל באופן היפותטי לגדל ילדים בעתיד כאן בתל-אביב, והייתי מעוניין שהם לא יתפגרו מהר מדיי בגלל שהריאות שלהם לא יוכלו להתפתח בתוך ענן הזיהום שלנו).

אם כבר תחבורה ציבורית, אז אתם מוזמנים להיכנס לדעתו של צביקה בשור בבלוג התומכים של דב חנין, ולראות שם גם את הסרט המצויין של ניצן הורוביץ "אגדה אורבנית" בנושא תחבורה עירונית (כולל בעיר פורטלנד!). מתוך הסרט הנה התמצית שמדברת על מערכת האוטובוסים המהירים בקוריטיבה, ששם הנושא פותח לראשונה והיום הוא מועתק בעשרות ערים ברחבי הכדור:

פוסט זה פורסם בקטגוריה חולדאי, חנין, מוניציפאלי, תחבורה, תל-אביב, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על מדוע אני מצביע לדב חנין – תחבורה ציבורית

  1. חללית

    רוחיק ומדואל
    1. קודם כל לדעתי רוחיק היא אחלה , וזה הרבה יותר ממה שאני יכול להגיד על חברי המועצה של חולדאי – מי הם ולאיזה אזרחים הם כפיפים.
    2. חנין אחרי אם הוא מפסיד – הבחירות – נשאר בעיר לכולנו. איפה חולדאי יהיה אחרי הבחירות אם הוא מפסיד? נשאר במועצה? נו טוף.
    3. חברי המועצה של עיר לכולנו כפופים לסיעה המורחבת – אתה יכול לקרוא על זה אצלהם בתנועה.
    4. מה הקשר בכלל – אתה יכול להצביע דב חנין בפתק אחד ומרץ בפתק שני לדוגמה.

    אופניים ואופנועים
    1. אפשר לנסוע באופניים עד 7 ק"מ בערך ולא חייבים להסריח – זה תלוי בקצב הנסיעה ובעוד המון גורמים.
    2. אופניים יכולות לשפר את איכות החיים בגלל שהן מספקות פעילות ספורטיבית מתונה באופן יומיומי – אחד הדברים המשפיעים ביותר על הבריאות (לבד אולי מתזונה).
    3. אני יודע שבאירופה יש בעיה קשה של זיהום מדיזל.
    4. אתה יכול להביא מסמך על אופנועים ככלי שמוריד זיהום?
    5. למי שכל כך פוחד – יש גם אופניים חשמליות. (בטוחות יותר ועוד יותר חסכוניות מאשר אופנועים)
    6. מהרבה בחינות אופניים זה הכי קוסט-אפקטיב

    רכבת תחתית ותחבורה ציבורית –
    1. קל או קשה, אף אחד לא ממש סופר את האזרחים שיכולים להשפיע באמת רק דרך 2 כיוונים – הבחירות לכנסת או הבחירות לעירייה. הכיוון דרך הכנסת הרבה יותר קשה וכרגע לא ממש פתוח – חוץ מהתנועה הירוקה (הפלא ופלא – תומכת בחנין) – אף אחד לא עוסק ברצינות בנושא מבין המפלגות הארציות.
    2. כך שמי שרוצה תחבורה ציבורית נאותה – צריך לקדם מועמדים שמדברים על זה ברצינות – לדוגמה מועמדים שממש נוסעים בתחבורה ציבורית
    3. אני תומך בהתארגנות פוליטית שבאה מהשטח ובאמת רוצה לשנות ועם זאת מודע לקושי לשנות – אין כאם שום סתירה.

    חולדאי ותחבורה ציבורית
    – 17 שנים אתה חי בתל אביב – אבל כנראה שאת העובדות אתה לא ממש מכיר.
    – תזכיר לי , מה חודלאי עשה למען תחבורה ציבורית בעיר?
    – משרד התחבורה טוען שמ-2003 חודלאי עוצר בנייה של עוד נתיבי תחבורה ציבורית , שהמשרד ניסה לקדם. חולדאי לא מכחיש
    – חולדאי ניסה להכניס משאיות לנתיבי התחבורה הציבורית – דרך מוזרה לקדם אותם
    – חולדאי שינה את התוכניות במחלף קפלן שבו נתיבי תחבורה ציבורית היתה אמורה לקבל קדימות
    – חולדאי קידם בנייה של חניונים על זה אמר המדען הראשי במשרד התחבורה
    הפרופ' יוסי פרשקר: "עיריית תל אביב צריכה להחליט מה היא רוצה. אי אפשר גם להקים קו רכבת תחתי וגם לבנות לידו מגרשי חניה תת-קרקעיים שימלאו את הרחובות בכלי רכב, במקום שהנוסעים ישתמשו ברכבת".
    – חולדאי תקף בספטמבר השנה את משרד התחבורה על סחבת בנושא – איפה הוא היה עד עכשיו?
    – בדברים שלו הוא התעלם מהאפשרות שקיימם החל מפברואר לקדם תוכנית אב לתחבורה – למה?
    – גם הבחירה לשים שבילי אופניים על המדרכה לא מראה על כיוון נגד מכוניות או בעד תחבורה ציבורית.

    הניתוח שלך לגבי מה הגיוני לראש עיר לעשות כדי לקדם את העיר שלו (למה ראש עיר היפותתי צריך לקדם תחבורה ציבורית) – הוא נכון – חבל שחולדאי לא שומע.

    לגבי מה ההבדל בין חולדאי וחנין בתחום התחבורה – "על האוטובוסים רבי הקיבולת, מול אוטובוסים דלילי קיבולת?" – אתה לא באמת מבין על מה המהומה נכון? תסתכל על אגדה אורבנית לפני שאתה טוען לידע מעמיק בנושא.

  2. חללית הגיב:

    הרן,

    1. אני דווקא לא מסכים על קידום של אוטובוסים, בטח לא מונעי סולר, ובטח לא כאלה שיפקקו את התנועה בעיר – לכן, אני חושב שחולדאי עשה צעד חכם, כשהעיף את האקורדיונים המסריחים. לו זה היה תלוי בי, הפתרון המהיר והזול, היה סוג של טראם, לצד ביצוע עבודות תשתית לרכבת התחתית.
    אני לא שותף לחזון, שבמסגרתו תל-אביב נקייה ממכוניות, בטח לא של תושבי העיר – לתושבי העיר יש זכות להתנייד עם רכבם הפרטי, ולהגיע איתו ממקום למקום. אני בהחלט שותף לחזון, שבמסגרתו המבקרים והעובדים בעיר נהנים ממערכת היסעים, שתעודד אותם להותיר את רכבם בביתם. זה יעבוד באמת, רק כשתהיה רכבת תחתית, שתאפשר נסיעה מהירה, קלה, זולה, ומדויקת.

    5. כנראה שאני לא מספיק ברור – מיליארד שקל הוא סכום חד פעמי, ומאות מיליוני השקלים הם סכומים שוטפים, שיהפכו לגירעון שוטף של העיר, אם היא תשמור על רמת ההוצאות וההשקעות שלה. מיליארד השקלים גם באים מתקציב המדינה, שם הם אחד חלקי 314, ולא מתקציב העירייה, שם זה אחד חלקי ארבע.

    6. שוב, אני באמת חושב שמי שמכהן 10 שנים – המצע שלו זה מה שנעשה בעיר. פוליטיקאים ישראלים שוכחים שהם נשלחו לבצע, ולא לפרשן.

    בנוגע לבעלי החיים ולבתי הספר – תשמע, אלה נושאים שאני פחות בקיא בהם. אני ידוע רק שתל אביב היא אחת הערים היחידות שמחסנת ומעקרת חתולי רחוב.

    בקשר לחינוך, בדה מארקר קראתי שתל אביב היא השניה בארץ מבחינת ההשקעות העירוניות שלה בכל תלמיד. אני יודע שבית ספר תיכון ערבי נפתח השנה ביפו, לראשונה לאחר 60 שנה! אני יודע שמכללה אקדמית הוקמה ביפו. אני יודע שבזכות ההשקעות המסיביות, יש ירידה בשיעור הנשירה בדרום, עלייה בשיעור זכאי הבגרות, ותלמידי המדעים.

    ועוד משהו, תארים אקדמיים הם לא ערובה לשום דבר, פרט לכך שהאדם השלים תואר אקדמי. גם תוכניות הן לא ערובה לשום דבר, כל עוד מי שהגה את התוכנית מראה איך הוא יבצע אותו, או מציג רקורד ביצועי כלשהו. לצערי, במקרה של עיר לכולנו, אני מגלה שלא מעט נושאים חשובים לא זוכים להתייחסות, ואילו אין אחד ברשימה עם רקורד ביצועי כלשהו (ולא, העברת הצעות חוק עדיין לא מקנה רקורד ביצועי), ודאי לא בהיקף הנדרש לניהול עיר כה מורכבת כמו תל אביב.

  3. חללית הגיב:

    אזרח,

    1. מה רוחיק הזאת עשתה בחיים שלה? היא הרי מובילה את הרשימה של עיר לכולנו! מה אני יודע עליה? איזה רקורד ביצועי יש לה. אתה בטוח שאני לא יכול להגיד את הדברים האלה על רון חולדאי, דורון ספיר ויעל דיין, מרשימת תל אביב 1? אתה יכול להגיד שאתה לא מסכים עם דברים שהם עשו, אבל לפחות אתה יכול להעריך את העובדה שהם ניהלו ומנהלים עיר עם תקציב של למעלה ממיליארד דולר, מחקו את הגירעון השוטף, השקיעו יותר מכל עיר אחרת בחינוך, ברווחה, בתרבות ואמנות, ומה לא.

    2. אני אומר שוב, חנין פשוט גונב את דעת הציבור, כן גונב – הוא מתמודד למועצה, אבל לא מתכוון לשבת בה, למרות שהוא יודע שלא ייבחר לראשות העיר. למה אתם לא יכולים להודות בזה?
    לעומתו, חולדאי יהיה ראש העיר הבא של תל אביב, וגם אם הוא לא יהיה, הוא יישב במועצה. הוא בטח לא הצהיר אחרת.

    3. כבר דיברתי על מועצת החכמים של ש"ס/הסובייט העליון – אתה בעצם אומר שחברי המועצה הם בובות בלבד, נכון? ואחר כך, אתה ואתם צוחקים על עובדיה יוסף. אתם צריכים לבקש ממנו סליחה.

    4. יכול להיות שלו דב חנין היה מצהיר שהוא נשאר במועצה, עוד הייתי שוקל לבחור בעיר לכולנו, אבל לשים פתק עיר לכולנו כדי לקבל את רוחקה ומדואל?? ועוד לשמוע ממך, שהם עומדים להיות בובות על חוט – בשביל זה צריך להיות תחת השפעת סמי הזיה. תודה, אני היי בנטורל.

    אופניים – 7 קילומטר באופניים באוגוסט בלי להסריח? בחר אפשרות – או שמנגנון הזיעה שלך סתום, וזה מסוכן; או שאתה סובל מתתרנות, ולכן אתה לא מריח. קח רק בחשבון שהסביבה שלך מריחה גם מריחה. אזרח, אני מתחיל לחשוב שטוב שאנו רק מתכוונים, ולא פוגשים אחד את השני, כי אני ממש לא תתרן. להיפך – חוש הריח שלי רגיש במיוחד (לטרנדים ריקים).

    תשמע, אני אוהב להפריד בין השימושים, איך זה – בשביל כושר אני הולך למכון כושר, ולעבודה אני מגיע לבוש יפה, מריח טוב, ורענן. וחוץ מזה, מה קורה כשיש לי פגישה בהרצליה, ברעננה, בכפר סבא, בכנסת? אני לוקח את האופניים ומתחיל לדווש? ואחר כך אומרים עלי שאני מרחף..

    אתה לא יודע מספיק – באירופה הפתרון הדיזלי הוא הפתרון הירוק. כלי הרכב המונעים בסולר עושים שימוש במסנן פרטיקולרי, ובאמצעות תחזוקה שוטפת והולמת, לא כמו בארץ.

    תעשה גוגל על קטנועים ואופנועים ככלי רכב אקולוגיים ותקבל שפע של ספרות בנושא. אם תסתבך, אשלח לך לינקים.

    מי אמר אמר לך שאופניים הם הכי "קוסט אפקטיב" – על איזה חישוב אתה מסתמך? האם זה נכון בכל תנאי, בכל מצב, לכל אחד? וחוץ מזה, אזרח יקר, אני מזכיר לך – רון חולדאי שנוא נפשך הוא זה שהקים את שבילי האופניים בתל אביב, לא דב חנין. בקרוב ייסלל הקילומטר ה-100 – אני יודע, זה לא מספיק, זה מעט, יש איזה פח אשפה, וחתול שחור בדרך – אבל זה קיים, בניגוד לכל עיר אחרת. אז גם את האופניים אתה רוצה לנכס?

    מה זה קשור לזה שהמועמד נוסע בתחבורה ציבורית? למה זה הופך אותו לצודק יותר? זה אולי הופך אותו לצנוע יותר, קרוב יותר לעם, ועוד כל מיני כאלה. אבל צודק יותר?

    וביחס לתחבורה ציבורית – כבר אמרתי מה חולדאי עשה. אבל אתה יודע מה, בוא נלך הפוך, ונתחיל במחמאה לחנין. תיקון 77 א לחוק התעבורה שהעביר באחרונה ח"כ דב חנין, מאפשר ל"רשות המקומית להכין תוכנית רב שנתית לניהול ולהסדרה של התחבורה בתחומה". זהו, הסתיימה המחמאה.
    ועכשיו, עיריית תל אביב הכינה תוכנית כזו כבר לפני כמה שנים והיא כוללת מעבר משיטת תחבורה מיושנת ולא יעילה הנקראת "דלת לדלת" לשיטה חדישה הנקראת "שתי וערב", חבל רק שבזמן שחולדאי הוא ראש העיר התחלפו מולו 12, כן תריסר שרי תחבורה, שכל אחד עשה את המיטב כדי לתקוע את כל התוכניות שהוא מקדם. למרות זה, מספר הנוסעים שמגיעים לעיר ברכבת גדל פי חמישה, ומספר רוכבי האופניים גדל פי שבעה במרכז העיר. בפועל, מהגג הנפתח במכונית הספורט שלי אני רואה היום פחות פקקים בעיר, למרות שיותר אנשים חיים בה, ויותר אנשים מגיעים אליה. תסביר לי איך זה קרה?

    וביחס לחניונים – אין נושא שמטריד יותר את התושבים בעיר מאשר מקומות חניה. אני מבין שעיר לכולנו מתנגדת לכך, ואני מציע שתצהירו מעל לכל במה, שלא רק שלא תוסיפו מקום חניה אחד נוסף לתושבי העיר, אלא תבטלו את כל החניונים בעיר. אני משוכנע, שעמדה כזאת תקנה לכם תמיכה חוצת מחנות, שכונות ועדות בעיר.

    עכשיו אזרח, עשה לי טובה והתייחס לשורת השאלות הנוקבות שהצגתי לך – אני עדיין מחכה לתקציב האלטרנטיבי, אני עדיין מחכה למקורות הנוספים, אני עדיין מחכה לעמדה בנושא ההסדרים, אני עדיין מחכה להצגת בית הבובות שלכם – רוחקה, מדואל, ואחרים, ולרקורד הביצועי שלהם (ולא, רמונט באמבטיה לא נחשב)

  4. רונן הגיב:

    חללית,
    אם כבר אתה פה, ואתה מישהו מהתחום, האם תוכל לפרט על עניין בניין דירות פאר בלבד. מגדלים או לא, מתי נבנתה דירת שלושת החדרים האחרונה בתל אביב, המיועדת לאדם הסביר?

    אמרת שהמצע של ראש עיר מכהן הוא מה שקורה בפועל בעיר. מה עשה חולדאי כדי שאנשים מהיישוב, שאין להם גג נפתח, יוכלו להישאר לגור בה. כמובן שההמלצה לעבור לגור באיזורים יותר עניים היא לא עניינית. אם מישהו גר באיזור מסויים והוא נאלץ להסתלק משם תוך פחות מ-5 שנים בגלל עליית מחיר השכירות בכ-50% למרות שכלום הוא השתנה בשכונה עצמה – משהו מאוד לא בסדר.

  5. חללית הגיב:

    רונן,

    דירת שלושת החדרים האחרונה שנבנה ונבנית במחיר סביר בתל אביב ניתן למצוא בקלות בפלורנטין, שפירא, התקווה, כפר שלם, שוק הפשפשים ביפו, שכונת מונטפיורי (העוזרת האישית שלי קנתה שם דירת 4 חדרים בבניין שמושלם כעת ב-210 אלף דולר), ועוד.

    או שכל אלה לא מספיק "תל אביב" עבור חכך האנין?

    מה זה איזור "עני" בשבילך? שלא גרים בו אנשים כמוך? ספר לי יקירי מהם הגבולות של תל אביב בשבילך, כדי שמי שגר מחוץ לגבול יהיה בטוח, שאתה עומד להיאבק עבורו.

    ותתפלא, לא נולדתי עם גג נפתח, אלא בפריפריה מסריחה, שבה משחקים כדורגל על מגרש אבנים, עם סנדלים, ולא עם נעליים, אבל גם הדירה הראשונה שלי בתל אביב היתה באיזור יהודה מכבי, וכששכר הדירה שלי עלי, לא התביישתי לנדוד לכמה שנים טובות לאחת השכונות המזרחיות של העיר, שם לא חשתי, ולו לרגע, פחות "תל אביבי" (אבל זה רק משום שכולם היו שחורים שם, אז הרגשתי בבית. בעצם, אני מתחיל להבין מה מלחיץ אותך.

    רגע! מדואל, אתה קורא את זה? מדואל, בוא לכאן, תעשה לחללית שלום. תשמע, מדואל, אח שלי, אנשי עיר לכולנו מתביישים לעבור לשכונה שלך, הם רוצים רק להפגין לידך, אבל לגור בכפר שלם – הגזמת, עד כאן, צריך שיהיה סדר, עשיר זה עשיר ועני זה עני, לבן זה לבן ושחור זה אובאמה).

    רונן יקירי, החיים קלים יותר, נוחים יותר ובריאים יותר כשיש כסף. הם גם מרירים פחות. חבל רק שצריך לעבוד כמו כלב שוטה ולוותר על החיים כדי לעשות כסף (או להיוולד להורים הנכונים). אני כבר מניח שאתה לא הבן של עידן עופר, אז תחליט איזה חיים אתה רוצה לחיות, אבל צריך לקחת משהו חזק במיוחד בשביל ליהנות מכל העולמות, ולא להתעורר עם כאב ראש בבוקר למחרת.

  6. חללית – יש לך בעיה עם העובדות –

    חולדאי לא עשה כלום לטובת תחבורה ציבורית. עובדה. הוא עשה הרבה נגדה – עוד עובדה.
    חנין לא רץ למועצה – אני יודע שזה קצת קשה לך לקבל את זה אבל גם זה עובדה.

    1. מה רוחיק עשתה בחיים שלה – תחפש בגוגל.
    2. מי שגונב פה את דעת הציבור הוא אתה – זה דיון שהחל בתחבורה ציבורית.
    3. לעובדיה יוסף אין תנועה דמוקטרית שקובעת לו את סדר היום.
    4. חנין לא רץ למועצה.
    5. אופניים – כרגיל אין לך מושג. תמשיך לנסוע במכונית עם הגג הנפתח.

    הכנסת נמצאת 7 ק"מ מהבית שלך ? אם כן, סע אליה באופניים, אם לא – אתה משתמש בטענת איש קש.

    איפה התוכנית של עיריית תל אביב? איפה ניסו לקדם אותה? למה ראש העיר כשהוא נשאל על קורטיבה מכחיש כל קשר.

    חניונים – גם משרד התחבורה מתנגד להם. רוצה להמשיך לעמוד בפקקים – תמשיך כך.

    =============

    כדי להזכיר אולי לחללית שיצאה מהמסלול הפוסט הזה הוא על תחבורה ציבורית ועל איך אפשר לשנות אותה לטובה.

    העובדות הן שחולדאי עשה הכל כדי להפריע לתחבורה ציבורית – קצת לא נוח לחללית להודות בזה אז הוא מסיט את הדיון.

    העובדה היא שבלי תקציבים גדולים אפשר לשנות את תוכנית התחבורה בעיר – זה בעיקר דורש רצון פוליטי.

    אבל זה בסדר חללית, אתה יכול להמשיך לחכות לרכבת התחתית.

  7. רונן הגיב:

    תשמע חללית,
    אני לא יודע איזה מסיבה באת להרוס כאן אבל אל תקרא לי יקירי ולא חכך האנין. שאלתי אותך שאלה לעניין ולא רישרשתי וליהטטתי ברסיסי מידע שונים בנסיון להראות מחוכם.

    זה שאני לבנבן לא אומר שאני לא יודע מה זה חיים קשים ולא מה זה שחורים.
    השאלה שלי גם לא הייתה עלי, אז לא יעזרו לך כל הדאווינים של יקירי ומדואל.

    אני חושב שעיר נועדה לשרת את תושביה דבר ראשון, הפנים היפות שלה אל האורחים זה אחרי כן בסדר העדיפות. ונראה לי שתסכים שמשפחה שגרה כאן 10 שנים היא תושביה. אם אדם נכנס לגור באיזור מרכז העיר לפני עשר שנים ומרכז חייו עכשיו שם, ולאט לאט הוא אינו יכול להישאר שם למרות שמצבו הכלכלי לא השתנה, ולמרות שהאיזור לא באמת התייקר (כלומר השירותים שהאיזור מספק לא השתפרו) – משהו פה מסריח.

    כשעוד עשר שנים דירה ביפו, אליה שלחת את אותה משפחה, תהיה גם כן משהו שאי אפשר לעמוד בו לאן תשלח אותו?

    אה, אני יודע, לישוביי הפריפריה.
    אבל מה רע שם? אני סתם גזען.

  8. חללית הגיב:

    מר רונן,

    לאן עזבו כל הזוגות שעזבו את תל אביב בכל העשורים האחרונים.
    למה העיר שברה עכשיו את שיא האוכלוסייה שלה, שנקבע בפעם האחרונה ב-1961? למה הגיל החציוני בעיר יורד רק עכשיו?

    כי העיר היתה גם יקרה, וגם מוזנחת – לכן, התל אביבים, כמו הוריה של אשתי, עזבו לפריפריה הקרובה, למושבים , והחוצה. עזבו עד סוף שנות ה-90.

    עכשיו, תל אביב מטופחת ומעניקה שירותים ברמה גבוהה לתושביה, לכן תושביה לא רוצים לעזוב אותה, לכן המחירים עולים, בזכות הביקוש, בזכות העובדה שנעים לחיות כאן. ותתפלא, לא היה נעים לחיות כאן.

    עכשיו, תענה על השאלות שלי – לא טוב לך לקנות דירה בשפירא, או במונטיפיורי, או בכפר שלם? למה? זה לא תל אביב? לא טוב לך?

    (וחוץ מזה, פריפריה זה השם האמצעי שלי, אז בחייתאק)

  9. חללית הגיב:

    אזרח,

    אתה עכשיו מספר לי משהו חדש – האם ראש עירייה יכול לכהן בתפקידו בלי להיבחר כחבר מועצה? האם ראש ממשלה יכול לא לכהן בכנסת, כמו שר?

    אזרח, תעשה לעצמך טובה ושאל את חנין. יש לו דוקטורט במדע המדינה.

    חנין רץ למועצה, ועוד איך רץ. הוא רק יתפטר ברגע שייבחר אליה, כיוון שהחוק אוסר עליו לכהן כחבר כנסת וכחבר מועצה במקביל. וכיוון שמשכורת הח"כ חשובה מכהונה במועצת העיר, אז הוא יבחר במשכורת.

    דווקא חיפשתי בגוגל על רוחיק – מצאתי שהיא עובדת סוציאלית בעיריית הרצליה. אכן, הכשרה מתאימה לניהול תקציב בגובה מיליארד דולר, ומשא ומתן מתמיד מול ראש הממשלה, שר הפנים, שר התחבורה, ועוד.
    אולי הגוגל שלי לא בסדר?

    הכנסת נמצאת 70 קילומטר מהבית שלי. שאתחיל לדווש? רוצה שאתן לך לרכוב שבעה קילומטר ביום מהביל באוגוסט, כשאני נוסע לצידך (אח, מזגן), ואז אשלח נסיינית שתריח אותך? אני צריך לפני כן לשלם לה תוספת סיכון מקצועי.

    משרד התחבורה זה אותו אחד שאחראי לכך שכל הנהגים הצעירים יקבלו הכשרה בנהיגה מתקדמת, כדי שלא יהרגו על הכביש? זה שמכפיל קנסות, כדי לעצור תאונות? זה שסולל תשתית בינעירונית קטלנית? זה שעוצר את התפתחות הרכבת? תזכיר לי מי זה שר התחבורה?

    קורטיבה? זו בירת הכלכלה והעסקים של המזרח התיכון? עד לקורטיבה הגעת? אל תשכח שבסאו פאולו הורידו את שלטי החוצות.

    אזרח, אתה ממשיך לא להתייחס לעובדות שאני מביא כאן, לרבות אלה שמתייחסות לתחבורה הציבורית בתל-אביב.
    אני מצפה ממך ליותר.

  10. רונן הגיב:

    חללית,

    האמת שכמעט גרתי בשפירא. סיבות אישיות מאוד לא קשורות גרמו לי שלא בסופו של דבר.
    לקנות… אולי אצליח לקנות כרטיס לוטו בתחנה המרכזית… אולי.

    בתור תושב חדש בתל אביב, לא באתי כדי שיהיה לי כתוב בתעודת זהות "תל אביב". אלא כדי להיות קרוב לדברים שמעניינים אותי. ואם לא קרוב אז נגיש (תחבורה ציבורית טובה/אופניים). אחרת הייתי נשאר בפריפריה ומשלם שליש ממה שאני משלם כאן. [אגב, תזמנת פעם כמה זמן לוקח לנסוע מיפו למרכז העיר בתחבורה ציבורית? עדיף כבר לגור בלוד ולקחת רכבת]

    אני מכיר לא מעט אנשים שגם ביפו מחירי הדירות עלו להם בעשרות אחוזים תוך שנתיים שלוש. והם מצאו את עצמם מסתלקים או חורקים שיניים לשרוד בקושי. מה תאמר להם?

    אני תוהה על האמירה/שאלה שלך כשיטה. לתת לתושבים של העיר שלך לגווע (כוחות השוק משחקים), לומר להם "תעבור לשם" (איזור יותר עני, כן, אומר זאת שוב), ואז להסתכל עליהם בעיניים במבט ששואל: האם אתה גזען? האם אתה לא מוכן ללכת לשם להפריח את השממה? וזה בזמן שכן נבנים בניינים באיזור מרכז העיר. לא מעט. אך כולם בהגדרה: דירות פאר.

    הייתי מצפה מהנהגה של עיר שתרצה בטובת תושביה הקיימים. שתרצה שאנשים ישארו איפה שהם (אם הם רוצים). אם מתייקר, להעלות הצע. ברור שגם לבנות ולנסות למשוך אנשים לדרום. אבל המצב כיום, שבו מרכז העיר מעלה הצע רק של דירות פאר הוא לדעתי זילזול בתושבים הקיימים בו.
    ויש הבדל עצום, אפילו רק גיאוגרפי בין לגור במרכז העיר לבין לגור בשכונת התקווה (עבודה, בית ספר…) למי שכבר השתקע.

    ועכשיו תורי לומר קלישאה, אבל אני חושב שהיא נכונה. הרבה מהצעירים שבאים לעיר ומחיים אותה, והופכים אותה להרבה ממה שהיא, באים בגלל האנשים שבה. כמו שהם באו, כך הם יסולקו (כשלא יוכלו לעמוד בזה), ותל אביב תחזור להיות עיר זקנה ומשעממת. עוד עיר מגורים, כמו גבעתיים.

  11. חללית הגיב:

    רונן,

    אני מבין ללבך, ואתה מבטא דברים שקשה להתעלם מהם.

    אני חושב שנסיונות כאלה לא ינחלו הצלחה, בדיוק כמו שהסוהו בלונדון, ניו יורק, ופאריז הם איזורים סופר יקרים, למרות שהתחילו כמשכנות אמנים. לכן, בלונדון עוברים לבריקסטון, ובניו יורק לברוקלין, מחיים את האיזור ועושים טוב לתושבים.

    איזור הוא התושבים שלו, ולא המען שלו.

    אני חושב שאם העשירים מספיק מטומטמים לפוצץ את שינקין ומתחם השיש שם באיזור, אז שינקין מגיע להם.

    וכשאנשים מגניבים, כמוך, יאלצו לעזוב את שינקין, אז לא תהיה שינקין, סתם רחוב ישן שתקוע באמצע העיר. במקביל, אנשים מגניבים כמוך יתפסו איזור זול ויהפכו אותו למגניב (למשל, גן החשמל), ויקר. כך זה עובד, וכך זה ימשיך לעבוד, וחוזר חלילה.

    למה זה קורה? כי אתה אוונגרד, ואתה יוצר תרבות, ואתה מפרה את השממה, אתה החלוץ. אם יש לך שכל, תאתר מתחם מגניב, תביא את החברים שלך, תרכשו נכסים בזול, ותהפכו לאנשים אמידים עוד כמה שנים.
    זה בדיוק מה שעשו אנשים מגניבים, חלקם חברים טובים שלי, שרכשו דירות בגרושים בעג'מי, ב-2003 אפילו, עד שהבנקאי שלהם מחייך אליהם היום. ומי שהיה באמת חכם ורכש שם בסוף שנות השמונים, עשה את עסקת החיים שלו.
    נכון, לא הכול בחיים הוא כסף. אבל כשיש ילדים, זה נחמד שיש טיפה יותר. בדיוק כמו אוויר.

  12. רונן הגיב:

    חללית,
    תודה. אך אלו עצות אישיות. והן מתייחסות אל המצב (המשחק) כאל בלתי נמנע. אני לא מיתמם וחושב שלראש העיר יש יכולת להעלים את המעגל הלא יציב הזה, ואז הכל יהיה רק טוב (תלוי למי). ברור לי שהמצב דינמי ותמיד יהיה. אבל אני כן מנסה להאמין שגישה אחרת יכולה להטות קצת את הכוחות למשהו נסבל יותר, יציב יותר. מכבד יותר.

    אם בסופו של דבר כל הרווח הזמני הזה לבעלי הדירות, לעיר, לעשירים שמתקרבים לים, יהפוך את העיר לגוש חסר חיים אבל מאוד יפה, אז חבל. ולא מעניין אותי שהעשירים שרצו להתקרב למגניבים של שנקין ישארו רק עם עצמם, זה לא מנחם אותי.

    אני מעדיף לבחור במישהו, שמצהיר שיש לו הערכה לאותו אוונגרד (לצורך העניין) שאתה מדבר עליו. שלא תופס אותו כסטטיסט במשחק המטורף הזה.

    האם דב חנין מסוגל לעמוד מול הכוחות האלה? האם דב חנין באמת אכפת לו מהקבוצות האלה או שזה רק כדי לזכות בבוחרים? אני לא יודע. אבל אני חייב לבדוק את זה.

  13. 1. לא דבר חדש אבל לשאלה אם חנין הוא במועצה או לא – יש משמעות קטנה. מי שרוצה אותו כראש עיר יכול לבחור בו בפתק הצהוב – אין כאן כל סודות ואין בעיה אתית.

    2. היות ולא כתבתי שכדאי לנסוע 70 ק"מ באופניים לצרכי יוממות ניגוח של טענה כזו וייחוס שלה אלי היא טענת איש קש. כלומר טענה דמגוגית.

    3. http://cafe.themarker.com/view.php?t=584392 לדוגמה – אירוח של רוחיק וחנין באתר דה מארקר . צריך עוד עזרה?

    4. גם לי יש בטן מלאה על משרד התחבורה, אבל מי שקורא להם שקרנים צריך להביא הוכחות. הם טענו שחולדאי הפסיק לסלול נת"צים מיוזמתו משנת 2003 – העירייה לא הכחישה. רק דוגמה אחת. ולא רק הם מבקרים את חולדאי בנושא התחבורה.

    5. אני מבין שאתה גם נגד רכב פרטי וגם בעד הגדלת היצע חנייה. זו גישה מעניינית שגם חולדאי טען בעבר שהוא בעדה (עד שנזכר שייקור חנייה מעודד תחבורה ציבורית – לפני חודש!). אפשר גם להיות בעד לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

    6. אוי ואבוי , מה לעשות, שקורטיביה היא מקור השראה לא רק לי, אלא לאנשים רבים בעולם. הנה בפורטלנד ניסו והצליחו, וגם בבוגוטה ניסו והצליחו. 3 המקומות הם מרכזים של מטרופולינים גדולים מתל אביב. אז או שאתה לא שולט בחומר או שאתה מיתממם. (אגב, היום BRT נכנס גם לערים נוספות כמו ניו יורק ועוד עשרות ערים בעולם). (אגב מה מקור ההשראה שלך ושל חולדאי? לוס אנג'לס?)

    חללית – מי שלא מתייחס לעובדות זה רק אתה

    אתה טענת לדוגמה שחולדאי מפתח את התחבורה הציבות – ולא התייחסת לכל העובדות שמראות ההפך – לא הבאת אפילו דוגמה אחת למשהו שהוא עשה בכיוון.

    לא פלא שאתה נצרך להערות ציניות כמו "אל תשכח שבסאו פאולו הורידו את שלטי החוצות. " – אתה לא מסוגל לדבר לעניין ולכן בורח מהדיון כל הזמן.

    והנה קישור לסרטון על התחבורה הציבורית המצויינת שעשו בקורטיביה.

  14. כשמופע ה"ריאליטי בחירות" הזה יסתיים ודב חנין ישוב לכנסת, מקום שבו הוא אכן עושה נאמנה את עבודתו כמשפטן בענייני חקיקה סביבתית, יישארו קומץ פעילי "עיר לכולנו" לבדם, כדי לנקות את שיירי הקמפיין – דגלוני הנייר והקונפטי הספוגים בשיירי דיאט קולה ומי הסיגריות בכוסות הפלסטיק, שעליהם יריבו האם למחזרם או לתרום אותם לעניים, את הויכוח יסיים הליכודניק לשעבר המנוסה בפלישות שהחליט להשתלט על שטח המטה.

    כמו "דור שלום" והתארגנויות רגעיות אחרות, הנגועות בלהט נעורים מחוצ'קן המחוזק בנאיביות, אוטיזם ובורות שחוברים יחד לחבילה ארעית, מנוצלת בידי פוליטיקאים בעלי אינטרסים. גם הפעם, לא היה אוסף הסיסמאות הריקות והרעיונות הפלאקטיים מבייש אף מתמודדת בתחרות מלכת היופי, והוא אפילו מבטיח לנו שבילי אופניים (שכבר קיימים בעיר).

    מה שאמור היה להיות מצע נכתב, כנראה, בידי איזה קופירייטר מתחיל (שבמקרה אני חושש שאני מכיר אותו), שמבטיח שב"עיר לכולנו", בדומה ל"טרומן שואו", כולם יסתובבו עם חיוך על השפתיים כי הם יהיו עשירים, בריאים ויפים ולכולם יהיו חנייה, דירה, משכורת יפה, שכנים נפלאים, מכלי מחזור וגם שבילי אופניים.

    מי שבקיא במערכות בחירות וברטוריקה תעמולתית, יודע שאין קשר בין סיסמאות של בחירות ועשייה בפועל בתום הבחירות. אבל, הפעם באמת הופתעתי מהדרך שבה נבלעו אוסף הסיסמאות והחיבורים הבלתי-אפשריים האלו, שנוצקו למצע אחד, ונבלעו על-ידי תומכי חנין בלא שאלות וללא תהיות כלשהן.

    סיסמאות הקמפיין, הגובלות בהסתה נגד "עשירי העיר" (אם נכלול בתוכם גם את בעלי הדירות נגיע ל80% מהעיר), מעידות באמת על ה"אופי הדמוקרטי והשוויוני" של ההתארגנות, המתגלה כמנותקת מכל התבוננות סביבתית אמיתית וגרוע מכל, היא יוצרת התייחסות מוטעית לנושאי המגדלים ושכר הדירה. הרי אם היו הופכים את הטיעון ואומרים שלא ניתן ל"עניי העיר" לקבוע את גורל העיר, הייתה המדינה כולה נעמדת על רגליה. שוב, צדקנות מתחסדת בנוסח "עיר לכולנו".

    האוטופיה הירוקה היא כיום האידיאולוגיה האותנטית היחידה שקמה בעשורים האחרונים. לכן, מנסים פעילים מכל גוני הקשת הפוליטית לאמץ אותה ולחברה לכל מיני רעיונות אחרים. זה משהו 'שנחמד שיהיה' בכל מפלגה.

    עם זאת, החיבור בין "הירוק" ל"חברתי" אינו חיבור מתבקש ואוטומטי, כפי שהוא מוצג ב"עיר לכולנו". "הירוק" הוא קודם כל ירוק. במאבק למען הסביבה יהיו גם קורבנות "חברתיים", ואת זה גם דב חנין יודע. הניסיון להכפיף את האידיאולוגיות השמאליות הרדיקאליות למפלגה הדוגלת באיכות הסביבה הוא שרירותי ונעשה בתפירה גסה, שמטרתה לתת תוקף מחודש לאידיאולוגיות שמקומן בארכיון הספרייה. תנועה הפועלת למען הסביבה חייבת לפעול קודם כל למען הסביבה, כדי שבשעת הצורך יהיו בידיה כלים להגן עלינו ועל סביבתנו מפגיעת העשירים, העניים, החילוניים, החרדים, הערבים, הנשים, הגברים וכל מי שיהיה.

    התפיסה האקולוגית-אורבנית, שקיבלה תאוצה בעשור האחרון, היא תוצאת התובנה כי המערכת העירונית היא המערכת האקולוגית הפונקציונלית ביותר למען שימור הסביבה ויצירת פיתרון עכשווי לסביבת מגורים אנושית. כחלק מהתפתחות החשיבה האקולוגית הגלובלית החלה להתפתח מגמה הבוחנת את יחסי הגומלין בין המרחב האישי למרחב הציבורי בעיר ואת יחסם אל הסביבה הגלובלית, תוך ניסוח תפיסה סינתטית בונה המנתחת את הסביבה ותוצריה השונים ומציעה פתרונות לעיצובם.

    בשונה מהדיאלקטיקה המטריאליסטית (מארקס), שניסתה להרחיב את גבולות התיאוריה ולתקף את המאבק החברתי-פוליטי כהכרח, התפיסה האקולוגית היא אימננטית במהותה ורלוונטית בעיקר לעצמה. התנועה המודרניסטית בתחילתה הציגה לראשונה תיאוריה אוטופית רציונאלית ליצירת הסביבה העירונית. לה-קורבוזייה, מדובריה המרכזיים של התנועה, ראה בבניין הבודד "מכונה למגורים", ובמגדל המגורים הוא זיהה את הפתרון האידיאלי ליצירת יחידות דיור במקומות מוגבלי שטח כערים. וכך, בזיקה לתובנות המודרניסטיות של לה-קורבוזייה וכפיתוח שלהן, מציגה התיאוריה האקולוגית האורבנית תפיסה כוללת המשלבת גורמים נוספים בעלי השלכות אנושיות סביבתיות ופרקטיות במשוואה המודרניסטית.

    רק תנועה ירוקה שבראש סדר עדיפותיה האדם וסביבתו העירונית תוכל להתמודד עם הפוליטיקה של המרחב והאינטרסים השונים הנובעים מכך לפני כל שיקול אחר.

  15. איתן ברטל – לפחות כאן אתה יודע לשים רווחים בין הפסקאות.

    http://cafe.themarker.com/view.php?t=686921

    לא רואה למה התגובות של לרמן צריכות להיות במה להודעות שלך, עשה שימוש בבלוג משלך.

  16. פינגבאק: הביצועים של רון חולדאי | עוד בלוג תל-אביבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s