מי אמר אופניים חשמליות ולא קיבל?

פוסט אורח והזמנה מאת אמיר סלע.

שי אגסי היה קברניט בחברת התוכנה המוכרת SAP , הוא הגיע אל הטופ העולמי בעסקי  התוכנה. ואז נמאס לו, כפי שקורה לא אחת לאנשים שעוסקים בתוכנה. מארח הפוסט אף הוא איש הייטק לשעבר שהחליט לצאת לדרך חדשה. וגם אני.

 Better Place הוא אותו רעיון וחברה שהתאגדה כדי לממש אותו (ולשלשל לכיסי יזמיה כמה פרוטות על הדרך). הרעיון אומר את הדברים הבאים – אנחנו לא צריכים להשתמש בכלי רכב ממונעי תוצרים של נפט (כי הם מאוד מזהמים), אלא בכלי רכב ממונעי חשמל (אנרגיה נקייה). אגסי אמר ועשה – הקים תאגיד, מינה אלוף במיל' למנכ"ל, מפעיל לובי והדברים קורמים עור וגידים.

ההערכות מדברות על כך שתוך מספר שנים תתחיל המהפכה שאגסי מקדם בימים אלו. תוך מספר שנים גם יבנו רכבת קלה, תוך מספר שנים הכול יהיה בסדר. ואני שואל – למי יש זמן לחכות ?!

אז עניתי – אין זמן, עכשיו הזמן לאוויר נקי, תחבורה ירוקה שאינה מזהמת ובעיקר – תחבורה שוות ערך לכל כיס (ממש זולה), יעילה ואורבנית. ביום ששי הקרוב תוכלו לבוא לצפות בפלא : אופניים חשמליות. וגם לקבל סיבוב ! (נביא קסדה).

אני לא ממציא שום דבר חדש, אלא מייבא קונספט – האופניים החשמליות עברו רגולציה בארצות הברית, בריטניה, קנדה, אוסטרליה ודרום אפריקה. המחוקק האירופי נדרש אף הוא לעניין ולכן גם באיחוד האירופי (EU) הוכרו האופניים החשמליות ככלי רכב לגיטימי.

בישראל הדברים רק מתחילים, הטרקר התל אביבי הוא דוגמא טובה לעשייה, לטעמי הוא מוגבל, לזכותו ייאמר שהוא קטן וזריז. טווח הפעולה, מהירויות, זמן סוללה, זמן הטענתה, ועוד נתונים שלו לא מוכרים לי ולא הבחנתי בו מחוץ לתל אביב. הבנתי שהסוללה לא מתנתקת מהכלי עצמו, ואם נגמרת הסוללה אז נתקעת בלי אפשרות לדווש וגם בלי אפשרות לקחת את הסוללה, חבל.

הניסיונות שערכנו שבוע שעבר ומספר נתונים של יצרן המנוע ונתונים שאספנו בעצמנו:

1. מהירות מרבית ( טוב נו ישראלים, בכל זאת ) עפ"י היצרן – 32 קמ"ש לאדם השוקל 80 ק"ג על מישור. מדדנו 34 קמ"ש.

2. זמן מרבי – מעל לשעה עבודת סוללה.

3. טווח מרבי = זמן X מהירות – בסביבות ה 50 קילומטר עד להטענה הבאה. מכסה את כל גוש דן ויותר.

4. משקל – מעל ל 30 ק"ג. המעלית תסחב…

5. סוללה מתנתקת, התיק יסחב, פשוט כמו לטעון את הLAPTOP בכיתה או בעבודה. רק שהגנב לא יסחב…

רק כדי לסבר את החושים – הלינק הזה מביא אותנו לאתר שבו מתואר מסע אופניים חשמליות על ידי בחור קנדי.

"Well he did it. 59 days, 7100 km, and 2700 amp-hours later, Justin finally arrived in the city of Halifax on the east coast of Canada on sunday night, to the wet and windy welcome of Hurricane Kyle. Total electricity bill: $8.57"

אז איפה האירוע ומתי ?

פארק הירקון – שעה 13:30 עד 14:30, יום שישי הקרוב, 12 דצמבר 2008. ליד הגשר, כמו שרואים כאן במפה.

אני אדגמן רכיבה, כמו שהבטחתי, אתם מוזמנים לראות, לשאול ולרכב, ויש גם ארוע בפייסבוק.

לפרטים נוספים – אמיר סלע 054-7631621, seahound1@gmail.com , יובל כהנא 054-9700450.

אגב, ככה זה נראה (בחושך):

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים, המלצה, פוסט אורח, תחבורה, תל-אביב, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

31 תגובות על מי אמר אופניים חשמליות ולא קיבל?

  1. greentul הגיב:

    מה הסיכוי שזה לא ייגנב תוך ארבע דקות?

  2. שי הגיב:

    למה חשמליות?

    הרי יצור חשמל, להזכירך, גם כן מזהם. אמנם לא כמו בנזין, ורחוק יותר מהעין. יש פתרון יעיל הרבה יותר, וזמין מיידית: "סתם" אופניים.

    ממדידות, המהירות הממוצעת במישור היא של 30 קמ"ש לרוכב מנוסה, 25 קמ"ש לאדם בוגר, ו־20 קמ"ש לכוסית עם נעלי עקב וכלב פינצ'ר בסלסלה מקדימה. טווח הנסיעה תלוי רק ברוכב ובוודאי שמספיק לכל גוש-דן, ויותר מזה (לירושלים: 4 שעות הלוך, 2.5 שעות חזור). והמשקל בין 5 ל-20 ק"ג, תלוי בדגם. יש גם אופניים מתקפלים שקל להעלות הביתה ולרכבת.

    זיהום האוויר לא קיים, העלות נמוכה (1000 ש"ח לאופניים חדשים, פחות מזה למשומשים), ההשפעה על בריאות הרוכבים, מצב הרוח, והמשקל הגופני שלהם מצויינת.

    אני מוכן להדגים כל שבוע, בכל יום ושעה.

    נ.ב. ושתי הערות בקשר לסרט: בלילה, לא רואים אותך בכלל. הייתי ממליץ ממליץ להתקין נצנץ אחורי (לפחות). שים לב שחלקם כמעט בלתי נראים, כך שחשוב לבחור אחד חזק, למרות המחיר. ושנית, את הצדעת הנצחון מקובל לעשות עם שתי הידיים, ולא רק אחת. כך.

  3. סלע הגיב:

    שי , אכן חשמל מזהם בתחנות הכח המייצרות אותו,
    תקרא חומר רקע ותבין שמדובר בפתרון נקי ביחס לאחרים כולל אופניים רגילות.
    יש כמה לינקים בתוך הפוסט עצמו,

    יש כמה דעות ומחקרים שאומרים שדיווש באופניים מגביר מטבוליזם – כלומר אתה מזהם יותר כאשר אתה מדווש. אם כי – גם אני ספקני ביחס לאלו.

    את האופניים הרגילות, לא ניתן להעלות לרכבת , אבל כן לאוטובוס.
    גם את החשמליות. בדוק.
    ניתן לשדרג גם מתקפלות לחשמל וכבר ראיתי בארצנו שני זוגות כאלו.

    אבל אם בא לך להגיע מסריח מזיעה לעבודה ,
    its a free country
    שיהיה לך בכייף . לא אעצור אותך. לך על זה.

    אני מקבל את דבריך במלואם ככל שהם נוגעים לעניין ה V על אופניים.
    אני עשיתי את ההוא של צ'רצ'יל.

  4. אוהד הגיב:

    האם המצבר נטען תוך כדי דיווש או בבלימה? מה עמדת החוק הישראלי כלפי רכב ממונע מסוג זה?

  5. שי הגיב:

    ה"מאמר" באתר שקשרת אליו (מאמר במרכאות, שכן לא עבר ביקורת עמיתים, ולכן איני בטוח שהוא ראוי לתואר), משתמש במספרים מעט שונים מאלו שאני מכיר, ושולף את רובם מהאוויר, בלי ביסוס, לא הייתי מעז לצטט אותו, או מסתמך עליו אם הייתי רוצה להחשב אינטילגנט.

    אני מסכים שהחיים המודרניים מזהמים, בפרט יצור מזון, שינועו, וצריכתו. החישוב של כמות הקלוריות הנוספת שנדרשת לרכיבה מסובכת, ולא אנסה אפילו להתחיל. מה שכן, רובנו כבר כך צורכים יותר קלוריות משאנו שורפים ביום-יום, ולכן רוב האוכלוסיה לא תדרש לתוספת תזונה, וכמובן, תהנה מתופעת הלוואי של הקטנת הסיכון להשמנת יתר, סוכרת, מחלות לב, וכו'

    בקשר לריח, באופניים, כמו בחיפושית, יש קרור אוויר. זה, בנוסף למקלחת צרפתית אם צריך, משאיר את הריח כמיתוס. אני רוכב לעבודה (ולאחרונה עקב מעבר דירה, נוספו לדרך 20 ק"מ), וטרם הגעתי מסריח, או לפחות, הקולגות שלי לא מעירים על כך בפני.

    אופניים חשמליים (ואופניים, בעברית, הם ריבוי של אופן, ולכן זכר), הם פתרון לבעיה שקיימת רק במוחם של העצלנים. איך כתב מארק טווין? "למד לרכב על אופניים. אם תשאר בחיים, לא תצטער על כך"

  6. סלע הגיב:

    היי שי,
    אנחנו חולקים זה על זה , זה בסדר.
    הדיווש הוא אקסטרה בקונספט הזה שאני כותב עליו.

    הנתון של 7100 ק"מ לקצת פחות מ 9 דולר קנדיים מדבר בעד עצמו ברמת צריכת החשמל, לא ?
    כלומר ברמת הזיהום.

    וכן אני ממליץ לכל אדם להטיל ספק בכל דבר
    ולבדוק בעצמו את הדברים
    ולכן הזמנתי את הקוראים והקוראות הנבונים לבוא ולבחון בעצמם, לרכב בעצמם. להתרשם בעצמם בחושיהם של עצמם.
    וגם אותך שי.

    אוהד – המצבר לא נטען תוך כדי פידול, זה בפיתוח של היצרנים השונים בעולם, גם מטען סולארי ומטען רוח בפיתוח. איני יודע מתי בפועל יהפכו מפיסיקה למוצר.

    לעניין החוק – לא יודע, ואני אומר את זה בתור משפטן. יש הרבה מאוד חוקים והרבה מאוד תקנות וצווים – כל חיקוק מתייחס לדבר אחר בעניין רכב מנועי.

    דומה כי לטרקרים לא עושים בעיות, ראיתי כמה שלטים לצד חנויות אופניים ולא שמעתי שלהם עושים בעיות וגם יש אתר שמפרסם בריש גלי את המוצר הזה.

    כל אלו לא הופכים את הקונספט לחוקי או ללא חוקי. יש כל מיני תקנות שראיתי בדבר רכב מנועי וכשבודקים אז מדובר על רכב עם מנוע בעל נפח כלומר מונע תוצרי נפט.
    אני מאמין שהמחוקק הזר עשה עבודתו נאמנה והגיע למסקנה
    שזה בסדר.

    המחוקק הישראלי לא מכיר את הדברים האלו,
    ברור לי שתהיה בירוקרטיה לטפל בה. ביקשתי מהמכס חוות דעת מקדמית והם לא עצרו את התהליך על אי חוקיות כלשהי. יש לי חוות דעת (פרה רולינג) של תוצאת המכס.
    עוד תכתובת תעבור בעניין ביני לבין משרדי הממשלה השונים.

    אני דיי בונה על תיקון דיני התעבורה האחרון שהסמיך עיריות להחליט בדבר תעבורה בתוך שטח השיפוט שלהן (חוק עזר עירוני שמאפשר לאופניים הללו לנוע על מסלולי אופניים זו תהיה התחלה טובה אם תעבור), כמו כן המחוקק הישראלי לא יכול לחסום כי בא לו או כי הרוח היום באה מצפון, זה לא סביר שהאירופים, קנדים, בריטים, אמריקאיים, דרום אפריקאיים ואוסטראלים כן מאשרים את הקונספט הזה וישראל סתם לא.
    הרשות המבצעת+מחוקקת הישראליות, שמאמצות את חוקי התעבורה האירופאים בדרך הכלל
    ( כמו הרפורמה ברישון הנהיגה ורישיון הרכב ) , יתקשו להסביר לבית משפט לעיניינים מנהליים מדוע לחסום את האופניים האלו מלנוע. לדעתי זה יהיה בניגוד לחירות התנועה ולחופש העיסוק.

    עוד פרטים על החוק הזר – יש בוויקיפדיה מדור שלם –
    http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle_laws
    ועוד מקור –
    http://www.electric-bikes.com/bikes/legal.html

    הכתוב לעיל אינו מהווה חוות דעת משפטית ואין בכתוב להיות עדות על עמדה משפטית אודות רכיבה על אופניים כנ"ל, מכירתן, רכישתן וכיו"ב. גם אין בכתוב המלצה לרכוש או לקנות ערכה חשמלית, זוג אופניים ושירות הרכבה.
    כל מה שיש בכתוב זו הזמנה לארוע ומספר מקורות באינטרנט אודות הקונספט של אופניים חשמליות. ותו לא.

    אני לא מאמין שהמשטרה פתאום תשנה את סדר העדיפויות שלה מלחפש שלולי רישון לאנשים שרוכבים על EBIKE, יש לה כח אדם מצומצם שמחייב אותה להגדיר סדר עדיפויות.

    הכי טוב לפנות לעורך דין…

  7. יוחאי הגיב:

    מה שמענין בסיפור הוא הסוללה: כמה היא שוקלת? כמה פשוט להטעין אותה וכו'.
    אם העסק נוח, זה יתפוס מהר: יותר קל מאופניים, ויותר זול מטרקר.
    אגב, כמה יעלה צעצוע כזה?

  8. סלע הגיב:

    משקל הסוללה , בסביבות הלאפטופ. היא ליתיום ולא עופרת ובגלל זה קלה , סביבתית, פשוטה להטענה – לחבר לחשמל , ללחוץ על ON , היתרון הגדול – האפשרות לשלוף אותה מהאופניים, לשים בתיק ולזוז הלאה.

    כן זה יהיה יותר זול מטרקר בוודאי.
    יש הרבה תחשיבים , שיקולים מסחריים, תחרות וכיו"ב.

    אנחנו מחזיקים אח תאום סגור לאב טיפוס שעליו נדגים, מאוחר יותר גם נלך איתו (אב הטיפוס להדגמה) למכון התקנים ( בעניין זה – חנות SCOT בקצה החשמונאים פינת המסגר כבר הלכו עם אופניים מדגם אחר למכון התקנים והעבירו את האופניים תקן , יותר מיכך יש תקן אירופי למה שאנחנו מחזיקים שאותו ניתן לאמץ בתהליך אימוץ תקן להבדיל מתהליך של בחינת תקן ) , ונמשיך איתו להדגמות נוספות וכו'.

    במידה ומי מהרוכבים או הרוכבות ירצו בשטח לבחון אפשרות רכישה אני מניח שנחליף פרטים ונעביר הצעה מסודרת.

  9. שי, גם אני משתמש באופניים רגילים, אבל זה לאו דווקא מתאים לכל האוכלוסיה, ולכל מרחק

    באופניים רגילות לדוגמה אני לא אסע לכפר סבא. באופניים חשמליים – יש מצב (שביל אופניים לכפר סבא?). בגלל שמשקל הרכב נמוך בהרבה, רמת האנרגיה הנדרשת נמוכה בהרבה – אפשר לשלב במערכת סולארית ביתית לדוגמה.

    אגב, גם טביעת רגל אקולוגית של אופניים רגילות אינה 0 – שכן כדי להשתמש בהן יש צורך באנרגיה מהמזון – ולכך משתמשים בדרך כלל בדישון כימי שמיוצר מדלק מחצבי – אבל כדאי להוסיף סייגים – 1. ברוב העולם המערבי ממילא יש עודף צריכת קלוריות. 2. זה הרבה פחות נזק אם מדובר בתזונה על בסיס קומופסט + תזונה אורגנית 3. היתרון הבריאותי של רכיבה על אופניים רגילים הוא חשוב מאוד.

  10. שירה הגיב:

    עוד הערה לשי:
    נכון להיום, רוב האנשים בישראל מתניידים באמצעות כלי רכב ממונעים ולא באמצעות אופניים. אתה בטח מסכים שיש עם זה בעיות. אפשר להגיד שיש גם פתרון ואפילו פשוט: שכולם יעברו לדווש באופניים. וזהו, מצאנו פתרון, עכשיו נשב ונחכה שכולם יעברו לאופניים. אני מניחה שתסכים שזוהי לא אסטרטגיה מאוד מוצלחת ושכדאי לחשוב על עוד כמה כיוונים.
    אופניים חשמליים עשויים להוות תחליף ירוק יותר לרכב פרטי, לקטנועים ואולי גם לתחבורה ציבורית. והדגש כאן הוא על יותר, כי כמו שראינו, אין משהו שהוא ירוק לגמרי, גם לא אופניים, גם לא להישאר בבית. מי שחי מזהם.

    חוצמזה, יש אנשים שמזיעים מעט ויש כאלה שמזיעים הרבה. יש כאלה שיש להם מקלחת בעבודה ויש כאלה שאין להם. יש כאלה שלוקחים איתם רק ארנק ויש כאלה שצריכים לסחוב ציוד יותר כבד בדרכים. יש כאלה שיש להם אסתמה ומאמץ גופני בתוך עשן המכוניות הוא בלתי אפשרי עבורם. יש כאלה שהם חולי לב ואסור להם להתאמץ הרבה. יש כאלה שמתעצלים לדווש. לא לכולם יש בדיוק אותן יכולות ואותם צרכים כמו לך. אני יודעת שזה טריויאלי, אבל מאיך שכתבת עולה שאתה לא ממש מודע/מסכים שככה זה.

    ועוד הערה לענין המהירות: אין לי עקבים וגם לא פינצ'ר אבל הנסיעה הקבועה שלי מפאתי תל אביב למרכזה, שאורכה 7.5 ק"מ, לוקחת לי 30 דקות, כלומר המהירות הממוצעת היא 15 קמ"ש. אני מניחה שזה נובע בעיקר מרמזורים ומיתר המכשולים שממתינים לרוכב אופניים ברחבי העיר. אני מניחה גם שהרבה מהזמן (והאנרגיה) מתבזבז (עד כמה שרכיבה על אופניים יכולה להיחשב לבזבוז זמן) על תאוצה. כלומר, נניח שאני רוכבת מנוסה ורוכבת במהירות שווה לזו של אופניים חשמליים, כ-32 קמ"ש. אם החשמליים מגיעים מאפס ל-32 יותר מהר ממני, אז על החשמליים אני אגיע יותר מהר.
    וכמובן, בתור מישהי ששוקלת 56 קילו ולא 80, ובדיווש מגיעה בערך ל-25 קמ"ש, כנראה שאופניים חשמליים יביאו אותי הרבה יותר מהר למחוז חפצי.

    וכל זה לא בא לומר שאני שוקלת לרגע לקנות אופניים חשמליים, אלא רק שנראה לי שמדובר בתוספת ברוכה ורבת יתרונות לארסנל כלי התחבורה הארצישראלי.

  11. שי הגיב:

    סלע: אני לא יודע מאיפה השגת את המס' של 9$ קנדיים ל-7100 ק"מ. כמו שכבר ציינתי, המספרים באתר שקישרת אליו הם חשודים, במקרה הטוב. חישובי עלות כאלו הם *מאוד* מסובכים, וכל הזנחה של פרטים יכולה לגרום לשינוי גדול בעלות הסופית. כהתחלה הייתי מציע לך לחשב את ניצולת המנוע וההספק שלו, ואז לחשב כמה זה יעלה בחשבון החשמל.

    דרור: הבעיה ברכיבה לכפר-סבא זהה באופניים חשמליים ורגילים. כיוון שבישראל אין נתיבי אופניים בין-עירוניים (פרט לזה מהאון לצמח, אולי), וכיוון שהנהגים לא יודעים כיצד להתייחס לרוכבי אופניים בדרך, ואני רואה בת"א גם לא מעט רוכבים שמתעלמים מחוקי התעבורה, הבעיה היחידה היא בטיחותית. ומדובר כאן בבעיה של ביצה ותרנגולת: אם היה בטוח יותר, היו יותר רוכבים. אבל, אם להאמין לנסיון מחו"ל, אם היו יותר רוכבים, היה בטוח יותר.

    ובפרט, נתיבי אופניים היו יכולים לעודד את התחבורה פלאים. נתיבים ולא שבילים: דרוש נתיב אספלט, מתוחזק, משולט ומופרד מהמדרכה. כל דבר פחות מזה, כמו כתמי הצבע שעיריית תל-אביב משפריצה על המדרכות, הוא לעג לרש.

    שירה: התקיני ספידומטר. מובטחני שתגלי שהמהירות שלך נטו גבוהה מ-20 קמ"ש. בפרט אם את רוכבת כחוק — להזכירך, רכיבה על המדרכות, אסורה וגם מסוכנת. בנוסף, ההנחה שלך שגויה. אם את מתקשה להתחיל לרכב, זה עניין של טכניקה, והייתי ממליץ להתאמן: http://sheldonbrown.com/starting.html

    אגב, בתל-אביב, ובמישור בכלל, אין משמעות למשקל האופניים והרוכב. משמעות למשקל יש רק בעליות (אז הכבדים סובלים), ובירידות (שאז הם מפצים).

    אין לי דבר נגד אופניים חשמליים. הם בוודאי עדיפים ממכוניות, בסייג שבעוד שרוב הנהגים צפויים, לא מעט מרוכבי האופניים בעיר לא צפויים, ומפחידים אותי לא פחות מנהג שועט.
    ואפנה כאן בקריאה נרגשת: בבקשה לא לרכב על המדרכות (כמו שהזכרתי קודם, זה לא חוקי, ומסוכן) אלא רק בנתיבי אופניים ועל הכביש, בצד ימין, עם כיוון התנועה, לאותת לפני פנייה ועצירה, ולהשתמש בתאורה בשעות החשכה.
    אבל אם נחזור לעניין האופניים החשמליים, מדובר כאן בפתרון לבעיה כמעט-לא-קיימת, והיה עדיף להשקיע את המאמצים מול רשות הרישוי בנסיון לשכנע אותם להכיר בלגיטמציה שהחוק נותן לאופניים ככלי תחבורה.

  12. שירה הגיב:

    התקנתי ספידומטר! לא בגלל הסמכותיות שבה ציווית עלי לעשות זאת, אלא כי בדיוק יצא ככה. נסעתי מאוניברסיטת תל אביב לסינמטק. מיהרתי לסרט, והמהירות הממוצעת שלי היתה 19 קמ"ש. נסעתי בעיקר על הכביש (ניסיתי בקטע מסוים לנסוע על המדרכה המתקראת שביל אופניים באבן גבירול, אבל זנחתי את הרעיון די מהר). הכושר שלי סביר פלוס, האופניים שלי אמנם כבדים אבל כנראה שזה לא אשמתם. מה שהאט אותי זה בעיקר הרמזורים והעומס בפארק הירקון בשבת בצהרים. כנראה שאם לא הייתי נוסעת דרך הפארק הייתי עוברת את ה-20 קמ"ש.
    לא אמרתי שאני מתקשה להתחיל לרכוב (ובטח שלא אמרתי שום דבר על 'לרכב'), אלא ציינתי שהתאוצה (ולא רק המהירות המקסימלית) היא מרכיב שיש לקחת בחשבון בחישוב זמן הנסיעה, בעיקר כשהנסיעה כרוכה בעצירות רבות בשל רמזורים. אין לי מושג אם אופניים חשמליים אכן מתאפיינים בתאוצה גבוהה, הדיון היה תיאורטי בלבד.
    תל אביב היא אמנם מישורית למדי אבל כל רוכב אופניים מגלה במהרה את העליות והירידות הרבות שכן נמצאות בה, ואולי בעיקר מי שגר באזור האוניברסיטה. כשאני חוזרת מהסופר עם סל מלא מצרכים המשקל בהחלט מקשה על הרכיבה, אפילו אם הירידות מפצות מבחינת זמן הרכיבה הכולל. אמנם אני בכל זאת נוסעת לסופר באופניים, אבל אני בטוחה שיש אנשים שהקושי הזה היה מונע מהם לנהוג כמוני. לכן, אני לא מסכימה עם האמירה ש'למשקל אין משמעות'.

    ולגבי היותר עקרוניים (כמו הסכנה שברכיבה על המדרכות ועליבותם של שבילי האופניים המושפרצים) אני לגמרי מסכימה.

  13. ענת הגיב:

    היי,
    למישהו שיש מושג איך להעריך לאיזה מהירות אופניים חשמליות יכולות להגיע בעליות?
    ברור לי שהשאלה הזו היא טיפה בעייתית מכיוון שהיא פונקציה של השיפוע ושל משקל הרוכב ( פיסיקה), אבל די עקרונית לחיפאית 🙂

  14. סלע הגיב:

    שירה – תוך 5 עד 10 שניות הגעת למהירות מירבית.
    ענת – לערים חיפה , צפת, ירושלים וכו' – יש דגם מנוע אחר מתאים יותר שאף אותו נביא ( אולי נקרא לו דגם חיפה ) , יש דרך להעריך זה הסימולטור שנמצא באתר http://www.ebike.ca
    אם תצטרכי שם סיוע – את מווזמנת לפנות אליי seahoud1@gmail.com

    סלע

  15. אילן הגיב:

    שלום
    האם ידוע אם אפשר לעלות עליה ארוכה וחדה כ2 ק"מ כביש פרויד חיפה מהים עד לאחוזה בחיפה
    עם אופנייים חשמליות מתקפלות לציין שאני שוקל למעלה מ100 ק"ג
    תודה רבה

  16. סלע הגיב:

    במהירות נמוכה , תוך סיוע בפידול , אפשרי – גבולי.
    אני אתן כאן תשובה מדוייקת יותר לאחר שימוש בסימולטור שמחשב שיפוע, משקל אדם, סוג מנוע , בטרייה וכו'.

    סלע
    seahound@013.net

  17. באבא הגיב:

    מנסיון,מציע לכל החוכמולוגים וה'מודדים' למיניהם,למנף אנרגיית ההתלהמות לנסיון בשטח ה ר ר י לאורך יום עד שבוע עם כלים בשכירות ואפשרויות להחלפת/הטענת סוללות בשטח…
    "נסיון=אלפי מילים",תרתי.
    כדי שזה לא יראה או יובן כפרסומת מסחרית,בשלב זה לא אוסיף פרטים,אך כל מי שמעוניין ויפנה אלי אישית יקבלם ויוכל להתנסות מבלי למשכן את מכנסיו או לעבור חוויות 'הישרדות' בקמצ'טקה…מדובר באנשים רגילים,המשאירים (מאחור) את המקצוענים פעורי הפה,במעלה הדרך…
    כל טוב לכולם וזכרו: האמת מתגלה לאור היום ולא בעלטת הליל.
    14.4.09 , באבא.

  18. באבא הגיב:

    לאילן שלום,
    אם כוונתך ל PEDALEC דהייהו פידול באופניים בתוספת מנוע חשמלי (ולא אופנוע חשמלי בתצורת אופניים),אף שאיני מכיר העליה הנדונה,רק מנסיוני בהרי האלפים,הדבר אפשרי,לא קשה ומאד חוויתי.
    לעובדה שהאופניים ברי קיפול או לא,אין קשר משמעותי,מה שחשוב בממדיך ,הם הפרטים להלן:
    1. המנוע חייב לספק מינימום 250 וואט (350 עדיף ועל הציר האחורי)
    2. מידת הגלגלים צריכה מינימום 24 אינטש (26 עדיף ובתצורת MTB
    3. גיר מכני (שימאנו למשל) של לפחות 6 מהלכים (21 עדיף)
    4. משקל כולל (אופניים+מנוע+מצבר+תוספים) מקסימום 25 ק"ג
    5.אפשרות לשימוש במצערת מתקבעת ביחסי עזרה של 25,50,100,200 אחוזים מכוח הפידול שלך.
    התנאים לעיל,אופטימאליים כמעט לכל עליה ולרוכב ממוצע בסדר גודל משקלי כשלך,ואפשרות לאוטונומיה ממוצעת לכשעת רכיבה בעליה,בין מילוי או החלפת מצברים.
    כל טוב,באבא.
    14.4.09

  19. באבא הגיב:

    לסלע ולאוהד שלום,
    יש חדש תחת השמש…עניין ההטענה של המצבר תוך כדי רכיבה עבר כבר מזמן את שלב הניסוי ובמנועים החדישים יותר (שלצערנו עדיין אינם בארץ*) ובירידות מעל 10 אחוזי שיפוע,יש טעינה של 15-20 אחוזים וכתוצר לוואי גם האטה ושימוש מופחת במעצורים. כך שבאזור הררי בינוני – גבוה,ניתן לקבל אוטונומיה מכובדת ע"י ניצול מושכל של תנאי השטח לתועלת הרוכב.
    (*מנועי הבראשלס מתוצרת קנדית BionX מהוים דוגמה טובה לתיזה הנ"ל.)
    רכבו בזהירות,באבא.
    14.4.09

  20. באבא הגיב:

    לגבי הטענת המצברים בתאים פוטו וולטאים = אנרגיה סולארית,
    בנובמבר 2008 פגשתי בצפון אמריקה,רוכב פדאלק (E-BIKE ),שגרר מאחור עגלה דו גלגלית ועליה פנל-קולט בשטח של כמטר רבוע ,אשר מוקם מעל משטח מנשא הסלים שהעביר מהסופר הביתה. לדבריו,מצברו ניטען בזמן חניית הכלי כשהוא עסוק בקניות במול ואפילו יכול לכוון אותו בזוית נכונה מול השמש,כך שכשהו מסיים,הכלי מוכן כמו חדש,לחזרה הביתה.
    ולגבי 'נימוסי' נהיגת רכב מנועי במזרח (התיכון) הפרוע,הפתרונות בהם נוקטים רוכבי העולם הראשון,בטיוליהם בעולם השלישי,מתאפיינים בכעין 'אנטנות' של מטר וחצי – שנים ,מאחור ,שדיגלון מתנופף בראשן …קצת מעצבן אבל מאד יעיל לשמירת מרחק השרדות.
    רכבו בזהירות,באבא.

  21. לבאבא וסלע – תודה על המידע המעניין. אשמח אם תוכלו להרחיב באקו ויקי על הנושא כשהוא יחזור לאוויר.

    שי – הבעיה היא שאין לי את הכושר המתאים להגיע לכפר סבא באופניים, וזה עוד יותר בעייתי אם מנסים להביא לשם גם ילד. וכל זה בזמן סביר.

    זה בעיה שלא קשורה לבעיית הבטיחות והשבילים שהיא כמובן בעיה קשה וכואבת לכל רוכבי האופניים.

  22. גרין בייק הגיב:

    לאילן וענת,

    אני רוכב מזה כחצי שנה בחיפה באופניים חשמליים. אמנם מדגם אחר מזה המתואר כאן, כזה שעובד בתאום עם ההילוכים מה שמשפר כושר סחיבה.
    לא ניסיתי לעלות את פרוייד עדיין אבל את הדרך מרוממה לנו"ש אני עושה על בסיס יומיומי בין 10 דקות לרבע שעה.
    מבחינת טיפוסים רציניים שעשיתי עד כה – עליתי את רחוב דורי (החל מרחוב החשמל) ועד מרכז זיו עם מהירות מינימלית של כ-12 קמ"ש. (סה"כ כ2.5 ק"מ בעליה עם דיווש, כמובן, אך מבלי להרוג את עצמי).
    האופניים שאני נוסע בהם נקנו כאן:
    sites.google.com/site/ecoflashride/

  23. באבא הגיב:

    גרין בייק,שלום
    אודה לך אם תעביר לי אינפורמציה (באתר או בפרטי) היכן קנית כאן בארץ, אופניך החשמליים ו/או הקיט החשמלי להרכבה על אופניך וכמה זה עולה לנו. בתודה,באבא.
    babacoooool@gmail.com

  24. באבא הגיב:

    פוסט מעניין שמצאתי שעושה מעט סדר בבלגן 'האופניים המחושמלים' במקומותינו,אולי יעניין מישהו

    E – BIKE@proportional assist = PEDALEC
    ===================================

    The BionX is arguably the best kit available if you want proportional assist. It has a

    torque sensor in the rear motor wheel which can measure your input then assist you

    at the level you selected from the control console. There is also the option of a throttle

    but it’s not required. It’s the system I always wanted but I didn’t wish to shell out the

    bucks for it. The downside to the BionX kit is that it is a proprietary system with some

    of the controller circuitry placed in the motor itself and some of it in the battery case. If

    a part fails you have to buy the BionX replacement part.

    Almost all of the electric bikes manufactured by Schwinn, Giant, Currie and the like

    are equipped with a pedalec sensor on the crank so that power flows to the motor

    when the rider is pedaling. All but Schwinn I think supplement the pedalec with a

    throttle allowing the rider to add power when they wish. Most electric motor kits we all

    are familiar with, Crystalyte, Aotema (Wilderness Energy), etc and most of imported

    Chinese ebikes ship with twist or thumb type throttles, and cheap ones at that. You

    therefore vary the assistance manually by vaying the throttle. You can get a crank

    sensor for an Ezee kit which is used in conjunction with a handlebar mounted

    potentiometer but I’ve only seen it sold by ebikes.ca. Set the “pot box” to a certain

    level then pedal and power will flow, want more speed turn up the dial and continue

    to pedal. At Ampedbikes they will special order a pedalec sensor if you want one or

    so I’ve heard. Again these are primitive systems which tend to pulse the motor if the

    crank is rotated slowly rather than deliver a smooth flow of power. Crystalyte does

    offer a cruise control for use with their controllers but it simply maintains the throttle

    setting rather than a set speed. The Cycle Analyst when used with a compatible

    controller can be programmed with a speed limit so that you can basically hold the

    throttle on full and it will limit the actual throttle signal to keep you from exceeding

    that speed.

    If you want to pedal your bike much of the time and you want the bike to feel like a

    bike then you need to go with a geared hub motor instead of a direct drive motor.

    Geared hub motors will freewheel similar to a conventional rear hub so they introduce

    negligible drag. Direct drive motors on the other hand always have some drag which

    has been described as anywhere from minimal to like riding with a flat depending

    whom you ask. Geared motors are also more compact and lighter than direct drive.

    For example geared motors such as a Bafang weigh about 7 lbs, an Ezee about 8.5

    lbs and the latest BMC perhaps 9 lbs while a direct drive motor such as the Nine

    Continent weigh about 11.5 lbs, with the Crystalyte 400 series and WE motors

    perhaps a pound or two more. The BionX is a direct drive which is also light at 8-9 lbs.

    With batteries and controllers it’s basically volts determines speed (for a given motor)

    and amps determines acceleration. Most 36V kits will do 18-22 mph as a top speed

    and up to about 27 mph on 48V. There are exceptions of course with the Bafang

    lower and the latest BMC speed version above those ranges, respectively.

    As always speed determines how much energy you need to carry along. Lithium

    batteries have much higher energy densities than lead-acid but even the best lithium

    batteries only contain about one-tenth the energy by weight of gasoline. So if you

    want to go 15 mph you need ‘X’ amount of power, to go 20 mph you need ‘2X’ and at

    25 mph you need OVER 3 times the power you did at 15 mph. So before you think

    about how much battery you should have you really need to think hard about how

    fast you really want to go and how much you’ll be contributing though as you pass

    20 mph your input becomes less significant to the total energy requirements.

    There’s a lot of options to think about but if you write down what you want to get out

    of your ebike the choices get easier. Once you’ve narrowed your criteria for bike type

    (mountain, hybrid, road bike, etc), riding style (pedal all the time-just want assist, don’t

    pedal at all-want a bike to haul my butt around, somewhere in between), purpose for

    ebike (commuting, fitness, fun), budget (cheap as possible, sky’s the limit), etc, etc,

    then you can get opinions from others what combinations might best suit you.

    Good luck,

    R.

    http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=8734&p=133650

  25. גרין בייק הגיב:

    באבא‏,

    רכשתי את הקיט לאופניים באקורייד. יש פרטים באתר הבא:
    http://sites.google.com/site/ecoflashride/
    הערכה מתחברת למערכת הגירים (לא מחליפים את הגלגל הקדמי, ולכן נשארתי עם הברקס הדיסק שלי). ההרכבה כלולה במחיר.

    אני קניתי את האופציה הבסיסית עם סוללת ליתיום (עולה 3500)
    יש להם למיטב הבנתי גם אופציה מוזלת עם סוללת עופרת ב2500.

  26. סלע הגיב:

    הגיעו ערכות וקיטים לאופניים חשמליים.

    אמיר.

  27. סטודנט הגיב:

    אמיר,

    מחירים?

  28. סלע הגיב:

    אני מכבד את בעל הבית של הבלוג ולא הופך את המקום שלו לאתר מסחרי.
    אני כן אמליץ לך לבדוק היטב מתחרים אחרים בנסיעת מבחן, בנתונים טכניים כגון –
    תקינה מערבית או פיתוח פיראטי
    מהירות מירבית לאדם במשקל 80 ק"ג
    טווח מירבי בין הטענה להטענה לאדם הנ"ל
    זמן טעינת הסוללה
    יחס סוללה לחמש שנים. או שנה.
    גב של תוצרת בינלאומית – כן או לא
    ו מ ח י ר לשנה אחת ( כלומר מחיר אמיתי )

    ובוודאי שאזמין אותך לפנות אלי באופן ישיר ואני לא רק שאתן לך נתונים ורכיבת מבחן, בסופה גם אניח בידך הצעה שתוכל לקבל.

    אמיר

  29. סטודנט הגיב:

    מה קורה עם הדיסק ברקס בגלגל הקידמי?

  30. סלע הגיב:

    אנחנו מספקים
    SHIMANO
    מספר 1.

    לא מתפשרים על איכות.

    בדקנו אופניים פיראטיים, כל הפרמטרים – מהירות , טווח , סיבוכיות ( הרכבת שני מנגנונים של הנעה – אנושית וחשמלית ) , כושר נשיאה , בכולם כולם אנחנו מכפילים ב 1.5 את התוצאות.

    ובעיקר –
    הגנת הצרכן : במידה וחל נזק גופני שנגרם בשל תפקוד לקוי של מנוע שאמור להניע שער חשמלי או תריס חשמלי ולא אופניים… קורס תוך העפת שבבים ואלוהים יודע מה עוד.
    הנפגע לא יוכל לבוא חשבון עם פיראט, פיראט נעלם וגם אם ניתן למצוא אותו הוא (הפיראט) לא יוכל לשלם את מלוא הנזק.
    תאגיד בינלאומי שנותן את חסותו – כן יוכל כי חלק מהמחיר הוא האפשרות שהוא (התאגיד) ייתבע.

    מי שעושה עסקים עם פיראטים ללא תקן, מינימום אירופאי, ימצא את עצמו במצב סיוטי.
    והאלף שקל שהוא חסך עלולים לעלות לו הרבה יותר.

    ושוב , בשל המהירות והטווח הגדולים יותר, תחסוך זמן (ואנרגיה) וזמן שווה
    כסף. אם אתה קונה מפיראט אתה פשוט פורס את התשלומים באותו המחיר וביצועים נמוכים יותר.

    סלע
    seahound@013.net

  31. סלע הגיב:

    אז שי אגסי פוטר, גם המנכ"ל שבא אחריו, בטר פלייס הולכת להיקבר קבורת חמור.
    שורה תחתונה – מי שרכש אופניים חשמליים יוכל להגיע רחוק יותר ממי שקנה מכונית של בטר פלייס.

סגור לתגובות.