שוב דרסו אותי אופניים

אתמול, בעודי הולך לי לתומי לעבר תחנת האוטובוס ברחוב אלנבי, מישהי ניסתה להכניס את הסל של האופניים שלה לתוך הגב שלי תוך כדי דיווש. הסל לא הצליח להיכנס לגב שלי, אבל זו בהחלט הייתה חוויה לא נעימה, שהזכירה לי את רוכב האופניים שניסה להוריד לי את הסנדל מהרגל לפני חודש כשהלכתי בקינג ג'ורג' (אגב, גלגל של אופניים זה ממש ג'יפה).

המסקנה האישית שלי היא שככל שהשימוש המבורך באופניים ככלי תחבורה יגדל, כן ירבו חיכוכים מהסוג הזה שחלקם עלולים להיגמר בפציעות אמיתיות (נגיד אם הייתי בגובה ובמשקל של ילד בן 5, ואז הייתי מקבל את הסל היום ישר בתוך הראש העדין שלי). בשלב הזה ברחבי תל-אביב-יפו יש כ-700 מטרים שלמים של שבילי אופניים המצויים ברחוב משה דיין. כיום, במרכז העיר תל-אביב יש סך כולל של אפס קילומטרים של שבילי אופניים או אם תרצו ברזולוציה גבוהה יותר – אפס מטרים של שבילי אופניים.

מסתבר ששבילי האופניים האמיתיים, כלומר אלה שמופרדים פיזית מאמצעי תחבורה אשר שונים מהם במהירות ובפיזיות (הולכי רגל, אוטובוסים ומכוניות) הם פטנט די חדש שנכנס לשימוש רק בסוף המאה ה-20. קופנהאגן נחשבת לראשונה שיישמה אותם וזה התחיל שם ב-1983. אמסטרדם הצטרפה לעניין איפשהו בתחילת שנות ה-90 למיטב ידיעתי. אם מסתכלים על העניין הכרונולוגי תל-אביב מפגרת רק ב-26 שנים אחרי קופנהאגן שהיא אחת הערים המתקדמות בעולם המערבי ובפחות מ-20 שנה אחרי אמסטרדם שמצבה התחבורתי הרבה פחות טוב מזה של קופנהאגן.

זה יהיה די מיותר כמובן לרדת על העירייה בנושא שבילי האופניים, הרי נאמר כבר הכל בנושא ודי מזמן ובעירייה ממשיכים לקשקש על עשרות קילומטרים של שבילי האופניים בעיר. שבילים שאף אחד מאלה שמתגאים בהם (חולדאי וטיומקין, למשל) לא נוסע בהם.

אבל לא נסיים בלי איזושהי מחשבה קדימה. אם הייתי יכול לבחור שביל אופניים אחד בתל-אביב הייתי שם אותו ברחוב בוגרשוב. מוריד נתיב חנייה (שחלקו אגב יושב על המדרכה של בוגרשוב) ומייצר שביל אופניים דו-כיווני משדרות בן-ציון אל הים. אחרי זה היה כדאי לסדר נתיב כזה גם באלנבי ובקינג ג'ורג' (על סמך הניסיון שלי – שם ממש צריך את זה). בתור בונוס סופי – הייתי רוצה לראות גם שביל אופניים ברחוב אבן-גבירול.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים, הולכי רגל, תאונות, תחבורה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על שוב דרסו אותי אופניים

  1. shibolim הגיב:

    ומה יהא על דוכני מפעל הפיס, תחנות האוטובוס, חניות הנכים הפרוביזוריות?

  2. אבי הגיב:

    צודק.
    מי צריך את כל מקומות החניה ההזויים האלה. מכוניות זה משהו של עשירים, לא? אז שייחנו בחניונים.

  3. יוני הגיב:

    לרמן, יש לי שאלה פרקטית –
    לי יש חניון בבניין שבו אני גר במרכז תל אביב. במשך השבוע אני כמעט ולעולם לא מוציא את המכונית ואני משתמש בתחבורה ציבורית או ברגליים שלי (העבודה במרחק של כ-15 דקות הליכה מהבית וגם הים ורוב החברים שלי).
    הבעיה היא כמובן בסופי שבוע. למה אני מחזיק מכונית בשביל יומיים בשבוע? כי המשפחה שלי גרה רחוק מאד מתל אביב ואין לי כל אפשרות אחרת לבקר אותה חוץ מבמכונית שלי.

    ההתנגדות לחניונים במרכזי הערים ברורה – הבעיה היא שבישראל אין תחבורה ציבורית בסופי שבוע (בין-עירונית וגם כמעט ואין עירונית). אם אני רוצה לבקר את המשפחה שלי בסופי שבוע או לטייל בארץ, אין לי אפשרות לעשות את זה אם אין לי רכב פרטי (ולמי שעובד בוודאי שאין זמן לעשות את זה באמצע השבוע).
    יש כמה מוניות שירות בין חלק מהערים – אך זה שירות מאד מוגבל ומגיע רק למקומות מרכזיים בלבד ובוודאי שלא לרוב הערים בישראל.

    זה מצב ייחודי מאד ביחס לאירופה –
    אז מה הפתרון המוצע?

    הפתרון המינימאלי שצריך להיות זה חניונים מחוץ למרכזי הערים (כמו בארלוזרוב) – אך יש שתי בעיות עיקריות (אם מוותרים על כל החניות במרכז העיר):
    1. אם מוותרים על רוב החניות במרכז העיר או לא בונים יותר וממשיכים לצפף זה אומר שצריך לבנות חניונים של עשרות אלפי מכוניות מחוץ למרכזי הערים. זה כמובן לא אפשרי וגם אם כן אני כלל לא בטוח שזה פתרון טוב.
    2. זה יקר מאד – צריך להגיע אל המקומות האלו, לאכסן את המכונית וכו'.

    ראשי ערים לא יכולים להשפיע על תחבורה בין-עירונית בשבת – ומכיוון שזה מצב ייחודי ביחס לשאר העולם – אני שואל – אז מה הפתרון המוצע?
    ברור לי שיש התנגדות גדולה לחניונים במרכזי הערים, אבל עבור טיפוס כמוני, שלא מוציא את הרכב כמעט בכלל באמצע שבוע (אלא אם יש לי משהו להוביל עם האוטו למקום רחוק או משהו דומה) אין ממש פתרון יעיל חלופי.
    מה דעתך על הנושא? מה העירייה צריכה לעשות? אם אתה ראש העיר מה היית עושה כדי לספק את הצורך הזה אצל האזרחים? (אלא אם כן אתה אומר – לא אכפת לי שאין להם אפשרות להתנייד בסופי שבוע – אך אני מקווה שזה לא הפתרון שלך).

  4. לרמן הגיב:

    יוני, תחזיק רכב, זו זכותך (החנייה שלו כמובן צריכה לעלות לך כסף כאשר הוא עומד במרכז העיר). השאלה היא כמה נסיעות מבוצעות איתו ואיזה שטח מהכבישים ניתן לרכבים לעומת אמצעי תחבורה אחרים (הליכה ברגל, אופניים). אגב, באירופה שיעור אחזקת הרכב גבוה יותר מבישראל.

    זה ממש לא קשור לנסיעה בשבתות – המדיניות שמקצה את אחוז הדרך הניתן לכלי רכב פרטיים קשורה לנסיעות בימי חול (ורק בשעות העומס בבוקר ואחרי הצהריים) ולא בשבתות, כך שאין בעייה שתחזיק רכב ותשתמש בו רק בשבת. אם כולם יסעו רק בשבתות עם הרכב, נצטרך הרבה פחות כבישים וחניונים בתל-אביב.

    בקיצור, כשיחליטו שאופניים הם כלי תחבורה לגיטימי הם גם יקבלו את השטח שמגיע להם. עד אז הם יידחקו למאבק מול הולכי הרגל, שגם אותם לא לוקחים בחשבון כמובן בתכנון התחבורה כיום.

    שיבולים, אני מסכים איתך – שביל אופניים תל-אביבי הוא כזה שדוכן מפעל פיס תקוע במרכזו. מעניין מדוע מתעקשים על כך שבשבילי מכוניות לא יהיו דוכנים כאלה.

  5. greentul הגיב:

    האמת היא יואב שיש משהו בשבילים שאינם מופרדים מפלסית שדווקא יותר נוח לאופניים – כמו גם לנכים שצריכים לחצות את השבילים האלה.

    אבל אני מבין את הבעיתיות. גם אני חווה לאחרונה יותר ויותר "כמעט ונפגע" כהולך רגל ובמקביל סללומים בלתי אפשריים כרוכב אופניים.

    במיוחד שמתי לב לנושא תחנות האוטובוס שנמצאות על השבילים – קרה לי כבר מספר פעמים שניסיתי לרדת מתחנת אוטובוס באבן גבירול ונתקלתי בזוג אופניים שניסה לעבור שם. גם אם אני מנסה שלא ללכת על ה"שבילים" – לפעמים באבן גבירול פשוט אין ברירה – המדרכה מלאה בצד אחד בכיסאות בית הקפה שמגיעים עד ל"שביל".

    מזכיר לי גם שצילמתי קטע של שביל אופניים ליד קרית הממשלה בקפלן/בגין שבו אין בכלל מדרכה – רק שביל אופניים. כנראה שהולכי רגל צריכים ללכת על הכביש במקטע הזה.

    וזה עוד לפני שדיברנו על כל הקורקינטים וסקוטרים החשמליים למיניהם.

    כמה זה אפס מטרים בסנטימטרים?

  6. אבי הגיב:

    די ללכלך. גם חולדאי בעד תחבורה ציבורית
    http://www.nrg.co.il/online/54/ART1/934/912.html
    ממש מרגש לראות ראש עיר מצטרף לעצומה בעד הרכבת הקלה.
    היה יותר מרגש כמובן אם הוא היה נזכר שבעצם הוא ראש העיר ומנסה להשתמש בתקציב המיליארדים שעומד לרשותו כדי לקדם בכנות תחבורה ציבורית ואלטרנטיבות לרכב פרטי ולא חניונים.
    אבל כידוע אנחנו חיים בכתריאליבקה, ולא במדינה ריבונית עם מערכת שלטון ראויה

  7. ועוד אחד הגיב:

    אל תשכח את ארלוזורוב, במיוחד מקינג ג'ורג' והלאה.
    אה, וגם לא הייתי מתנגדת לשביל בשלמה המלך. שם קורות רוב תאונות האופניים שלי.

  8. ועוד אחד הגיב:

    התכוונתי אבן גבירול והלאה, והתערבבו לי הג'ימלים.

  9. הובלה הגיב:

    לי פחות מפריע העובדה שפשוט אין שום מקום נורמלי לנסוע
    ובכלל הכבישים צרים ומשאירים מדרכה בקושי (בכלל לא מפריע לי!!!)

    אבל מה שווה לנסוע על אופניים אם כל הדרך אני נושם אגזוזים
    באמת שמשאיר לי טעם רע על הלשון. ובכלל מאז שהגעתי לת"א
    (לפני 4 שנים כבר) אני מרגיש שגודל הריאות שלי הולך ומתכווץ

  10. יואב שרמן הגיב:

    ליוני: http://www.car2go.co.il/ וכל מילה מיותרת. זה גם בטח ישתלם לך כלכלית.

    לרמן, הנה הסיפור שלך מהזווית השנייה:
    נראה לי שאין שום ספק שבקטעים המשופצים של אבן גבירול, מקום להולכי רגל לא חסר. גם לבתי הקפה הגדירו היטב את הטריטוריה ובסופו של דבר די כיף להיות הולך רגל ברחוב הזה. אני מסכים איתך בכל מילה לגבי זה ששביל האופניים ברחוב הוא לא באמת שביל אופניים. אבל רבאק, כרוכב אופניים, שעד עכשיו לא ביקש יותר מדי ובטח לא קיבל יותר מדי, אני חושב שזו לא בקשה מוגזמת מהולכי הרגל שלא ללכת על השביל, בטח שלא לעצור עליו לפיטפוטים/לפתוח דוכנים/להדריך תיירים ובטח לא להמשיך לעשות את זה כשרוכב אופניים מצלצל להם בפעמון כבר ממרחק של עשרה מטרים. להולכי רגל אין בעייה לעצור ולהאיץ מחדש. אבל לרוכב האופניים אין מפלט כי הרי הרצועה שבין השביל לכביש הפכה מיומה הראשון לחניון אופנועים.
    הולכי רגל יקרים: כפרטנרים למאבק המשותף שלנו במכוניות – תתחילו לכבד את ציורי האופניים המוטבעים על המדרכה!

  11. להב הגיב:

    ליוני,
    לימים מלאים יש אפשרויות זולות יותר מ car2go, ראה ת.י.ר.
    בחישוב ההוצאות הכולל אין ספק שזה זול יותר מאשר להחזיק רכב גם אם כל סופ"ש אתה משתמש בו.

    ללרמן,
    שכחת עוד 700, טוב אולי 750 מטר ביצחק שדה עד משה דיין. שם כמו במשה דיין "דחפו את המכוניות החונות" שמאלה עד קו ההפרדה המסלולי ופינו מימינן מקום לשביל האופניים. במשה דיין הצר יותר השביל "כאילו" גזל מסלול נסיעה מהמכוניות, מה שעורר התמרמרות בקרב תושבי האיזור שברובם עדיין "מכורים" למכונית הפרטית מתוך הרגל וכמובן בהעדר אלטרנטיבות ראויות.
    לבן יהודה יש אגב בדיוק אותו חתך רחוב, שמזמין שביל אופניים נורמלי, כמו יצחק שדה.
    נראה את אבו ענטר מהעירייה עושה את זה שם.

  12. ניימן הגיב:

    אני חייב להוסיף, מהצד הברלינאי, ששבילי האופניים האלו שינו לי את החיים. אפשר לנסוע כמה מהר שרוצים בלי לדאוג כל הזמן שמא יפול עליך הולך רגל תועה, כלב, ילד וכו' לתוך הגלגל. פשוט תענוג. אני מכסה מרחקים אדירים בזמנים מצחיקים (יחסית)..

  13. לרמן הגיב:

    ניימן, לא יפה לצחוק על הנייטיבס, גם ככה אנחנו בקושי מתמודדים עם הלחות.

    להב – לא שכחתי את 700 המטר שאתה מדבר עליהם. הם מופיעים בפוסט, אבל הם לא במרכז העיר וזו טעות להתחיל את שבילי האופניים האמיתיים דווקא באזור של אוכלוסייה מוחלשת, במקום להתחיל עם זה במרכז העיר, היכן שהשימוש גבוה ביותר.

    שרמן, מסכים במידה מסויימת. היה עדיף אם כמו בערים מתקדמות יותר העירייה הייתה משקיעה גם בקמפיין הסברה אחרי שהיא שמה שבילים לא ברורים באבן-גבירול. למשל, בפורטלנד (מצטער שאני תמיד משתמש בעיר הזאת בתור דוגמה, אבל הם פשוט עושים את זה נכון שם, וזו באמת אחלה עיר) כשהשיקו לא מזמן את ה-Bike Box (משהו שבתל-אביב יהיה רק ב-2025 אולי) עשו קמפיין עירוני מסודר, עם ברושורים וסרטוני הסברה ממסדיים, שאפילו זכו לסרטוני המשך (הרבה יותר פרובוקטיביים) מצד אקטיביסטים של אופניים שם. טוב, זה צריך להיות פוסט או משהו.

    טל, שביל האופניים אשר מהווה 100% מסך המדרכה בקפלן מוכר לי. כאשר הולך הרגל מגיע לשביל הזה הוא אמור לרחף מעליו בקלילות תוך כדי אמירת שירי הלל לכל הממונים על התחבורה בתל-אביב-יפו. לא בכל יום נתקלים בשביל אופניים איכותי ורחב כזה שמופרד לחלוטין הן מהמכוניות שנוסעות בכביש והן מהולכי הרגל שמרחפים מעליו.

    הבעייה טמונה בראש (כן, ממש בראש) ובראשונה בדרג הפוליטי המקומי וזה לא מפתיע שבמחלקת התחבורה של העירייה אין אפילו משרה אחת שעוסקת בהולכי רגל, אופניים או תחבורה ציבורית כאמצעי תחבורה, וככה זה נראה.

  14. אבי הגיב:

    אי אפשר לצפות שהולכי הרגל לא ילכו על השבילים שמסומנים על הדמרכות. זה לא ריאלי. מדרכה זה מדרכה. אפילו אניח בתור מפדל מדרכות, כשאני הולך ברגל לא שם לב בכלל איפה שביל האופניים. זה לא ריאלי שאני כל הזמן אלך ואסתכל למטה לראות אם אני על המדרכה בצבע אפור כהה או צבע אפור בהיר.
    צריך הפרדה חדה וברורה.

  15. אורן הגיב:

    מסכים עם אבי. מאוד קל לרוכב האופניים לשכוח את הצרות של הולכי הרגל. למשל, כשהולכת משפחה של 4 אנשים לרוחב באופן איטי, חייבים לעקוף אותם איכשהו.

    גם לי יש נטייה להתעצבן מהולכי רגל שנעצרים, אבל אי אפשר לצפות מהם לצעידה צבאית מדוייקת בטור וללא עצירות. צריך לקדם את ההפרדה.

    ניימן: בביקורי האחרון בברלין ראיתי הרבה מאוד שבילי אופניים מצויירים על המדרכה (הרגשתי בבית..) ובמקומות אחרים מסלול ימני משותף לתח"צ ואופניים (די מלחיץ כשנוסע מאחוריך אוטובוס ענק בקצב שלך כי אתה מאיט אותו). בכל מקרה לא זכורות לי הפרדות משולשות כמו שיש במשה דיין.

  16. יוני הגיב:

    לרמן, הדיון שניסיתי לעורר היה פחות על הקצאת מסלולים ויותר במובן של חניונים.
    ולמגיבים האחרים: שכירת מכונית לא משנה את העובדה שאני צריך מקום להחנות אותה איפשהו…

  17. מורין הגיב:

    כשהיינו עכשיו בברלין ראינו את שבילי האופניים מכל הסוגים והמינים. יש על המדרכות – אבל המדרכות רחבות בטירוף (בכל מקום אגב – חתכי הרחוב בעיר הזאת זה משהו מטורף), כך שאין מצב שאין מקום להולכי הרגל, ושביל האופניים אדום – קשה להתבלבל. חוץ מזה בצמתים הם יורדים לכביש (השביל מנתב אותם לשם) ומקבלים קדימות בפנייה שמאלה ברמזור. יש שם גם שבילים על הכביש במקומות מסוימים וגם הפרדות משולשות.
    לגבי הנת"ץ – אני צריכה לנסוע הרבה פעמים את דיזינגוף צפונה, וכיוון שהמדרכות זה סכנה לי ולאחרים (או שאני לעולם לא אגיע), אני לרוב נוסעת על הנת"ץ וזה עובד לא רע. בכיוון ההפוך אין מצב לנסוע על הכביש – זה מסוכן מידי. כמובן שזה יכול לעבוד בעיקר אם באמת רק תחבורה ציבורית נוסעת על הנת"ץ ולא כל מי שבא לו כמו בארץ.

  18. ניימן הגיב:

    אורן – בין עורקי התחבורה של העיר יש כמעט תמיד רחובות ארוכים שמכילים שביל אופניים יפה, ברור, מוגדר ומופרד ברובו. כך שרוב הנסיעה הולכת במהירות טיל. כשמתקרבים ליעד עצמו אכן נתקלים בסוגים פחות איכותיים של שבילי אופניים, אבל זה זניח יחסית לשאר. מה גם, שהתושבים מתייחסים בשיא הרצינות לשבילי אופניים, ועל פי רוב לא יעלו עליהם. דבר שמבלבל את רוב המבקרים הישראליים שלי (וגם אותי בהתחלה).

    אגב, המסלול המשותף לתח"צ ולאופניים הוא הדבר הכי לא מפחיד בעולם. אוטובוסים פשוט יורדים למהירות האופניים, בלי לצפור ובלי נעליים. אפשר לאמר שזה אבסורד כמובן (וזה יהיה נכון. אני גם חש כך), אבל זה לא מפחיד אחרי שמכירים את העיר..

  19. דובי מורן הגיב:

    חולדאי חתם על עצומה? מגניב. לא, באמת, אני מאוד מתרשם מהיכולת והמאמץ לקדם תחבורה ציבורית. הוא גם קרא לאוצר ולזכיין לקדם את הסגירה הפיננסית, לא? מרגש לראות איך ראש העיר שלנו באמת רוצה תחבורה ציבורית בעצומות ובקריאות הפומביות לקידום הרכבת הקלה.
    אבל יש משהו שאני לא מבין. למה בתקציב מדי שנה הוא מוציא מאות מליונים על קידום התחבורה הפרטית? איך הוא מסביר את זה?

  20. ואם להוסיף לעדכוני הקנאה מהגולה – גם בדלהי, כך מסתבר, לפחות בחלקים המוצלחים שלה, יש שבילי אופניים רחבים ונפרדים מהמדרכות להולכי הרגל ומהכבישים (מצד שני, בחלקים הפחות מוצלחים של דלהי, שלא לדבר על הודו בכללותה, מדרכות הן עניין נזיל ואקראי לחלוטין)

  21. פינגבאק: כיצד ניסינו להעביר את כולם לרכב פרטי (וכמעט הצלחנו) | עוד בלוג תל-אביבי

  22. יש לי שאלה הגיב:

    הבת שלי נדרסה על ידי אפניים . הרוכב נסע במהירות בניגוד לכיוון התנועה והוא שבר את כף רגלה. יש עילה לתבוע אותו?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s