אחת עשרה שנים, חולדאי אחד, אפס במדרכות

לא מזמן הייתי בארכיון העירוני של עיריית תל-אביב. הארכיון הוא מקום מופלא, עם עובדים מסורים, ובו חומרים רבים שאינם מצויין באינטרנט וגם בעתיד לא יהיו בו. בין השאר מצויים בו פרוטוקולים של ישיבות מועצת עיר מהשנים שלפני 2005, פרוטוקולים שמגלים הרבה על המציאות הנוכחית שלנו וגם על דברים שנאמרו, הובטחו ונשכחו.

בין שאר החומרים המצויינים שניתנים לקריאה בארכיון נתקלתי במקרה בפרוטוקול מתחילת 1999. השנה הראשונה של חולדאי בתפקידו כראש עירייה, קצת לפני באג אלפיים. מי שהייתה האופוזיציונרית מספר 1 באותן שנים, חברת המועצה גילה הרץ, העלתה שאילתא הנוגעת למדרכות העיר החסומות ע"י רכבים חונים. חולדאי טעם שהוא עובד על זה ורואה לעצמו כמטרה לשחרר את המדרכות מהחנייה הדו-גלגלית. בתחילת כהונתו חולדאי טרם אימץ את הסלוגן "אין לי סמכויות", שבשנים האחרונות נמצא בערך במחצית מהמשפטים שלו, ולכאורה מדבריו לגילה הרץ עולה כי חולדאי באמת חשב על הנושא הזה בזמנו. עברו 11 שנים מאז, ילדים קטנים שהיו בכיתה ב' התגייסו לצבא, סטודנטים הספיקו להקים חברות סטארט-אפ ולעשות אקזיט, ראשי ממשלה התחלפו, מלחמות התחילו והסתיימו ובמדרכות תל-אביב אין שינוי. הרכבים עדיין שוכבים עליהן וחולדאי עדיין ראש העירייה. ממש כאילו מדובר בסטטוס-קוו היסטורי.

בין שאר הפרטים שעולים מהפרוטוקול חולדאי מדווח שהטעות ההיסטורית של איפשור חנייה על מדרכות העיר עברה ב-1991, ושהוא מנסה לתקן את העוול ההיסטורי.

ברשותכם, אני אצטט את תשובתו של חולדאי להרץ וגם אשים פה לינקים לצילומים של הפרוטוקול עצמו לנוחיותכם. כך אומר חולדאי במרץ 1999 (הדגשה שלי) :

"כבודו רוצה להחזיר את המדרכות לתושבי תל-אביב. כבודו אמר את זה, כבודו כתב את זה, והגברת הניכבדה [השגיאה באיות במקור וכך גם שאר השגיאות בהמשך הציטוט], שעומדת מולו, יודעת את זה. אבל, אנחנו חיים בתוך עמנו, ויש לנו בעייה שמיספר כח-האדם לאכיפה, יכולת היציאה למכרז על נושא גרירה, מימוש תוכנית התחבורה הכוללת, שנועדה לתת תחליפים ובהתאם. ואם חברי-המועצה הנכבדים ישתפו איתנו פעולה, במיסגרת בנייתה והגשמתה של תוכנית התחבורה, שעליה אנו שוקדים כרגע, הרי נגיע, בסופו-של-דבר, לכך, שהמדרכות יחזרו לבעליהן החוקיים, קרי, הולכי רגל.

פרשת המדרכות בעיר תל-אביב היא פרשה כאובה, שאינה נוגעת רק לעניין החנייה. היא נוגעת למיספר התמרורים המונחים עליהן, מיספר האובייקטים המונחים עליהם, פחי-הזבל שהונחו עליהן, ועוד 1,001 מיטרדים, שבמיסגרת התקציב הקיים, רק בעבודה יסודית, תיכנון מתאים ותקציב, נצליח להחזיר.

ולכן, בואו, את ואני, ניראה את זה כמטרה משותפת.

תודה."

עברו 11 שנים מאז שחולדאי נכנס לתפקידו. אין תזוזה בנושא הזה (כמו בנושאים אחרים). הרלוונטיות מתחדדת על רקע ההודעה לעיתונות של עיריית תל-אביב בנוגע לעידוד הליכה ברגל לעבודה. ביום רביעי הקרוב יתקיים כנס בנוגע לנושא הגעה לעבודה באופן סביבתי. בין השאר נראה מה ההבטחות של העירייה בסוף 2009 שוות (לא הרבה יותר ממה שהן היו שוות ב-1999). אותי באופן אישי מעניין האם וכיצד העירייה סופרת הגעה של אנשים לעבודה באמצעות הליכה ברגל.

השאילתא של הרץ על מדרכות העיר. חלק 1 (קליק להגדלה)
שאילתא על מדרכות מ-1999

החלק השני של השאילתא כאן

החלק השלישי והאחרון כאן

המצב של מדרכות תל-אביב מתבטא בתמונה הבאה (כל המכוניות חונות באופן חוקי):

11 שנים של חולדאי והמכוניות עדיין חונות על המדרכה
אין מדרכה ברחוב השופטים

אגב, אם נעשה ספירה קלה נגלה שבמהלך שלטון חולדאי סך התקציב העירוני שהוצא עומד על יותר מ-30 מיליארד ש"ח. מעניין לכמה כסף חולדאי התכוון שצריך כדי לתקן את המצב הנוכחי. משעשע שאנשים עדיין חושבים שחולדאי הוא סוג של איש ביצוע (אולי דומה יותר לאיש קרטוע).

בבניין המדרכות ננוחם ובא לתל-אביב גואל.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, הולכי רגל, חולדאי, חניה, תחבורה, תל-אביב, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

27 תגובות על אחת עשרה שנים, חולדאי אחד, אפס במדרכות

  1. מורין הגיב:

    שכחת שגם המדרכות שהוא כן שיפץ לא מתאימות להליכה ברגל. הן צרות, מלאות בהפרעות (כמו שבילי אופניים למשל), וגם אם נשאר טיפה מקום להליכה שמו באמצע בולדר (הדברים האלו שנועדו למנוע חניה על המדרכה אבל משום מה הם בקוטר של 20-30 ס"מ ויושבים אחרי עוד 30 ס"מ פנימה במדרכה. אם יש מדרכה של 1 מ' תעשו את החישוב..).

    השבוע התקשרתי ל-106 להגיד שבבניין ברחוב שלי יוצאים מהגדר ענפים קוצניים ממש לתוך המדרכה (קרעו לי גרביונים המניאקים) ושאולי צריך להורות להם לגזום אותם. הפקח התקשר אלי שבעיניו הכל בסדר.

  2. אורן הגיב:

    מחזק את דברי מורין (חוץ מעניין הגרביונים) ומוסיף:
    אני גר בת"א שמונה שנים בערך, ומצבם של הולכי הרגל בעיר הזו הולך ומידרדר במהירות. אחרי הפטנט המקומם של חניית מכוניות על המדרכות נוסף הפטנט המטופש של שבילי אופניים על המדרכות, והליכה על המדרכה במקומות מסויימים היא ממש לא נעימה ולפעמים גם לא בטוחה. לדעתי – ואין לי דרך להוכיח את זה אבל גם אין לי ספק בזה – העובדה שיש שבילי אופניים על המדרכות היא אחת הסיבות לכך שגם רוכבי קטנועים מרשים לעצמם לנסוע על מדרכות הרבה הרבה יותר ממה שהרשו לעצמם בעבר, וזה עניין שכבר ממש מוציא אותי משיווי משקלי הנפשי. כבר קרו לי כמה מקרים שבהם הלכתי על המדרכה ורוכבי קטנוע ציפצפו לי כי עיכבתי אותם. הייתי על סף התפרצות אלימה.
    בעיניי הטיפול של חולדאי בהולכי הרגל הוא עוד דוגמה להתנהלות הקבועה שלו: לעשות דברים בלי לחשוב עליהם מספיק וכתוצאה מכך לדפוק את החלשים.

  3. אליאב הגיב:

    צריך לעבור למאבק: מה דעתכם שאנחנו (הולכי הרגל), נתחיל לתפוס את המקום של המכוניות, ונחנה על הכביש? אפשר לארגן פיקניק על הכביש ברחוב זמנהוף.

  4. לרמן הגיב:

    מורין, די ברור שאני מסכים איתך. במקום מדרכות צרות, עדיף לוותר על המדרכה בכלל ולתקוע בולדרים (בצפיפות שלא תאפשר לאף רכב להיכנס) איפה שהיה אמור להיות קצה של המדרכה. כך יגדל המרחב של הולכי הרגל בלי לפגוע בבטיחות.

    אורן, מסכים עם הניתוח שלך.

    אליאב, משום מה Parking Day עוד לא הגיע אלינו. מתי הפיקניק?

  5. אורןה הגיב:

    זכור לי שהיה פעם איזה גוף שנקרא "חזית למען הולכי הרגל". לדעתי, יש פוטנציאל לגוף כזה . עם ניהול טוב הוא יכול להגיע לרמת השפעה מסויימת מול העירייה, בדומה לארגון 15 דקות בתחום התח"צ מול עיריית ירושלים.

    גם רמזורי הולכי רגל דורשים שיפור.

    ====
    ואעבור כעת לצד המקטרג והקצת קטנוני: זה שחולדאי לא ביצועיסט בתחומים שחשובים לך (שהם בפירוש לא התחומים שחשובים לו..), ממש רחוק מהוכחה מתמטית שחולדאי אינו ביצועיסט (הוא כנראה מבצע דברים שאינם לרוחך). אבל זה לא צריך לעניין אותנו, מדובר בראש עירייה שלא מזיז דבר וחצי דבר לשיפור התחבורה הציבורית* והולכי הרגל**, בניגוד גמור להלך הרוח בעולם, ובכך מקדם אותנו אחורה, בעצם.

    * למעט החלפת כל תחנות האוטובוס בעיר לתחנות חדשות, נחמד, מעט מדי.
    ** אני מברך על החלפת האספלט במדרכה נחמדה לאורך הקריה בשד' שאול המלך.

  6. אליאב הגיב:

    אם הייתי בארץ, שבת בבוקר בפינת זמנהוף דיזנגוף. חומוס עלי 🙂

  7. אליאב הגיב:

    זמנהוף-קינג' ג'ורג', כמובן. זמנהוף-דיזנגוף זאת מחאה אחרת.

  8. shibolim הגיב:

    העניין העצוב הוא שאכיפת האיסור על חניה על המדרכה (הלא חוקית, החוקית זה סיפור אחר לגמרי… ) היא פשוטה וקלה – כמה פקחים שיחזירו את משכורתם החודשית בשבוע עבודה.

    אני גם לא רואה אינטרנס גדול מדי להימנעות מהאכיפה הזו. כך שכנראה הסיבה היחידה לכך שאנחנו (וגם אמהות עם עגלות ילדים, שלא לדבר על נכים שעבורם הכניסה לעיר ממש אסורה) נאלצים לעקוף ביצירתיות את המכוניות הממודרכות היא כי זה כנראה לא מזיז למקבלי ההחלטות. לא רק חולדאי, אגב.

    ובעניין המחאה, אני לעתים מוצא את עצמי פוסע על הכביש, איפה שאי-אפשר על המדרכה, ועושה פרצופים קשוחים לנהגים שמצפצפים לי. בטח ייגמר במכות יום אחד (שש לאחד שאני אהיה המפסיד). אני חושב שאפשר למצוא רחוב שמדרכתו נסגרת להולכי רגל בשעות הלילה (אני אומר מלצ'ט, אבל כל אחד יכול להציע את הקרוב לליבו ולמקום מגוריו) ולהקים בו מאהל. או שאפשר לעשות צעדה לאורך העיר על אחד מנתיבי הנסיעה. יהיה מגניב למחות על משהו שלא קשור ישירות לארנק שלנו לשם שינוי!

  9. shibolim הגיב:

    הוי, הסמיילים האלה. לא התכוונתי לחייך בתגובה שמעל.

  10. אורן הגיב:

    אורןה, עושה רושם שחזית שחרור הולכי הרגל עדיין פעילה, אבל מדובר בארגון קטנטן. הנה עדכון מספטמבר האחרון:
    http://reasonable.blogli.co.il/archives/33

    לגבי החלפת תחנות האוטובוס, בעיניי זה משול לאדם שיש לו בעיות בכלי הדם והטיפול שהוא מקבל הוא תספורת חדשה.

    הרעיון של פיקניקים על הכביש מאוד מוצא חן בעיניי.

  11. דני הגיב:

    אגב התחנות החדשות, לפחות בעיניי הן ממש גרועות. הן חשופות הרבה יותר מהקודמות לגשם, והחליפו את הכיסאות הקודמים (שגם לא היו שיא הנוחות) בזוועה תעשייתית משונה ולא נוחה לחלוטין עם צינור מתכת במקום משענת. אלוי לצעירים זה לא כ"כ משנה, אבל זקן שאמור לשבת על הדבר הזה, לא יושב בנוחות. זה בטוח.
    לא יודע מי אחראי לזה, אבל אלו פשוט תחנות לא טובות.

  12. לרמן הגיב:

    לגבי נושא חזית הולכי הרגל. בזמנו הייתה את סטלה אבידן שפעלה במסגרת החברה להגנת הטבע. גם הארגון של נמרוד הוא לא משהו פורמלי. יש מספר עמותות שמתעסקות בתחום בצורה כזו או אחרת (ואני פעיל בהן), אבל אין עמותה ספציפית לנושא הולכי הרגל (בעולם הרחב יש לא מעט עמותות כאלה).

    האם אתם חושבים שיש מקום לעמותה שעיסוקה המרכזי יהיה בקידום זכויות הולכי הרגל בישראל? הדבר השני הוא כמובן שעמותה דורשת הרבה התעסקות בגיוס משאבים ובירוקרטיה (וזה נושא לפוסט נפרד).

    אורןה, כשחולדאי אומר בתחילת 1999 שהוא עובד על החזרת המדרכות להולכי הרגל ובסוף 2009 שום דבר לא השתנה אז זה אומר שהוא לא איש ביצוע. הוא אומר שהוא יעשה משהו, וחולפות 11 שנים ללא עשייה. זה נראה לי כמו הגדרה של חוסר תפקוד.

  13. ועוד אחד הגיב:

    אני עם דני.
    די ברור שהחליפו את התחנות בשביל שלטי הפרסומת. הקירות השקופים יוצרים חממה בקיץ, הן לא סגורות והגשם חודר בחורף, יש בהן מעט מאוד מקומות ישיבה (מקסימום 3) וגם הם מאוד לא נוחים.

    התחנות לא נבנו עבור הנוסעים אלא עבור JCDecaux בעלי הזיכיון על פרסום חוצות בתל אביב.

  14. שמואל הגיב:

    מאהל, פיקניק, צעדה… תגידו מתי אני בא.

    ולגבי התחנות אוטובוס החדשות, אף אחד לא שם לב שעל חלקן, שכבר עומדות כמה חודשים אין את מספרי הקווים שעוצרים בהן. ואפילו אחת לא ראיתי עם מפות הקווים.

    "ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו"

    הולכי רגל, רוכבי אופניים ורחמנא ליצלן משתמשי התחבורה הציבורית, אינם רצויים בעיר של עשירים.

  15. דני הגיב:

    בתחנות שאני משתמש דווקא יש מספרים ומפות קוים. ומשום מה אני גם כל הזמן רואה את אנשי חברת השלטים הזאת מנקים את הזכויות בתחנות. היה שווה כנראה לעשות את כל ההחלפה הזאת. עכשיו יש תחנות מבריקות מניקיון. לא נוחות ופרוצות לגשם, אבל לפחות רואים מצויין את השלטי פרסום

  16. נויף הגיב:

    יש יתרון אחד בולט בתחנות החדשות והוא נגישות לנכים: התחנה בגובה המדרכה ולא על במה מוגבהת כמו התחנות הקודמות, והיא רחבה ופתוחה יותר למעבר של כסא גלגלים.
    חבל רק שאין הרבה יותר אוטובוסים נגישים.

  17. נאוה הגיב:

    Tel-Aviv, here we come… 😯

  18. אבי הגיב:

    חזרתי לא מזמן מפראג. יש שם גם מטרו מעולה ומהיר וגם מערכת של חשמליות טובה ומסודרת. התדירות של המטרו ושל החשמליות היא גבוהה מאוד. אבל מה הם מבינים? הם מזרח אירופה, פרימיטיבים ולא מתקדמים ומפותחים כמו בתל-אביב..

  19. לרמן הגיב:

    אבי, פראג בנו את מערכת התחתית שלהם בזמן השלטון הקומוניסטי-סובייטי בשנות ה-60'. מכיוון שהמשק הישראלי לא ריכוזי באופן שמאפשר הקצאת משאבים לפרוייקט תשתיתי כזה כאן (זו גם הסיבה שהפרויקט הזה בתל-אביב תקוע ובמידה מסויימת טוב שכך. אני מעדיף חירות דמוקרטית על תחבורה ציבורית) מוטב שתל-אביב תתמקד בשיפורים שניתן לבצע במערכות דמוקרטיות-מערביות של ימינו ובראש ובראשונה שיפורים באוטובוסים (נת"צים) ושיפורים להולכי רגל (כמו שעושים היום בכל הערים שבעבר הקימו בהן רכבות תחתיות וגם באלה שלא הספיקו לבנות).

  20. אבי הגיב:

    לא הבנתי מה רע במטרו? בכמעט כל עיר מערבית דמוקרטית יש מטרו. בסאן פרנסיסקו לדוגמה, בנו אותה רק ב-1980 והיא עובדת נפלא. ב-2007 עוד הוסיפו קו נוסף של המטרו. אגב פראג, המטרו החל שם ב-1974, וקווים נוספים הוספו למטרו ב-2004, 2006 ו-2008

  21. לרמן הגיב:

    אבי, וכמה מתוך המטרו של סן פרנסיסקו נמצא מתחת לקרקע ממש? חלק קטן בלבד ברחוב מרקט, כל השאר מעל הקרקע (וכולל לא מעט אוטובוסים). שום דבר רע במטרו חוץ מהסיבוך של החפירה בתת-הקרקע. בערים ותיקות יש מערכת ובערים חדשות בדרך-כלל אין, בגלל השינוי בעלויות החפירה.

    אני בעד מטרו, אבל אני מעדיף פתרון שניתן ליישום בהרבה על פתרונות יקרים שלא ניתן לבצע.

  22. פינגבאק: עיריית תל-אביב מתכבדת להזמינכם לחנות על כל מדרכות העיר | עוד בלוג תל-אביבי

  23. פינגבאק: החטא הקדמון נחשף – חיסול מדרכות העיר | עוד בלוג תל-אביבי

  24. פינגבאק: האמנם "קיבוץ בעיר" או שאולי סטגנציה בעיר? | עוד בלוג תל-אביבי

  25. פינגבאק: שנה לבחירות – הסטגנציה פה כדי להישאר | עוד בלוג תל אביבי

  26. פינגבאק: הולכי הרגל רוצים לחיות | עוד בלוג תל אביבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s