תנועת הולכי רגל בערים ישראליות – עכשיו המאמר

בזמנו, כתבתי כאן על המחקר שערכנו עבור הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בנוגע לתנועת הולכי רגל בערים ישראליות. אני שמח לבשר שמאמר אקדמי ראשון מהמחקר ההוא התפרסם בג'ורנל המכובד הנושא את השם: International Journal of Geographic Information Science. המאמר נכתב ע"י פרופ' יצחק אומר מאוניברסיטת תל אביב, ד"ר יודן רופא מאוניברסיטת בן-גוריון ועבדכם ונושא את השם:

“The impact of planning on pedestrian movement: contrasting pedestrian movement models in pre-modern and modern neighborhoods in Israel”

במאמר עצמו אנחנו מתמקדים בחלק של המחקר שעוסק בהשוואת תנועת הולכי הרגל בין אזורים פרה-מודרניים לאזורים מודרניים בישראל. הגישה המודרניסטית לתכנון ערים מושתתת על הפרדת שימושים והיררכיית דרכים קשיחה, לעמות הגישה הפרה-מודרנית שבה יש יותר עירוב שימושים והיררכיית דרכים רכה יותר. בגדול, כל מה שתוכנן לאחר הקמת מדינת ישראל הוא מודרני, ולעומת זאת, כמעט כל מה שתוכנן קודם לכן הוא פרה-מודרני.

המחקר התבסס על 14 שכונות בארבע ערים ישראליות :באר שבע, אשדוד, בת ים וכפר סבא. באר שבע ואשדוד נוטות להיות מודרניסטיות יותר, לעומת בת ים וכפר סבא שמכילות חלקים פרה-מודרניים רבים. בכל שכונה נערכו ספירות הולכי רגל ומופו שימושי קרקע והתבצע ניתוח מרחבי של רשת הדרכים המבוסס על תחביר המרחב (space syntax). בתמונה הבאה יש את המפות של 14 השכונות, כאשר אלו שמסומנות עם גבול מקווקו הן שכונות פרה-מודרניות ואלו שמופיעות עם גבול רציף הן שכונות מודרניות:

14 שכונות המחקר – גבול מקווקו מציין שכונה פרה-מודרניות וגבול רציף שכונה מודרנית

NeighPicAll

נמצא כי נפח תנועת הולכי הרגל בשכונות הפרה-מודרניות גבוה במידה משמעותית לעומת השכונות המודרניות (פי שניים בממוצע) ובנוסף נמצא כי בבת ים (הצפופה מבין ארבע הערים) יש תנועת הולכי רגל בשיעור גבוה משמעותית מאשר בערים האחרות. הגרף שמוצג להלן מראה את שיעור התנועה הממוצע בשכונות השונות והממוצע שנמדד בכל עיר. באדום מופיעות השכונות הפרה-מודרניות, בכחול השכונות המודרניות ובירוק הממוצע עבור כל עיר:

ממוצע התנועה בכל שכונה – באדום פרה-מודרני, כחול מודרני וירוק עבור ממוצע עירוני

NeighAvg

בנוסף, לממצאים הקשורים לנפח התנועה ביצענו ניתוח סטטיסטי על-מנת לבנות מודלים לחיזוי תנועת הולכי הרגל. מתוך הניתוחים האלה עולה כי תנועת הולכי הרגל בשכונות פרה-מודרניות ניתנת לחיזוי ברמה גבוהה בהרבה מאשר בשכונות המודרניות. לטובת העניין, יצרנו מודל ג'נרי עבור כל אחת מסוגי השכונות ובחנו את מדית הדיוק שלו על בסיס ארבע שכונות מחקר נוספות – 2 בכפר-סבא ו-2 בהוד השרון (אחת מכל סוג בכל עיר). למודל זה הייתה הצלחה בחיזוי התנועה בשכונות הפרה-מודרניות.

נוסף על הדיון בממצאים אלה, המאמר מרחיב על השימוש בתחביר המרחב ובמאפיינים המרחביים השונים שניתן ליצור באמצעות שיטה זו. לסיכום:

Our study shows that traditional pre-modern urban neighborhoods, with a well-connected street structure, are likely to have not only more walking within them but also a more predictable spatial distribution of pedestrian volume than modern neighborhoods, that are characterized by hierarchical tree-like street layout associated with the idea of the neighborhood unit. We have identified that the correlation of pedestrian volume with the street network’s configuration attributes are significantly higher in pre-modern urban neighborhoods than in the modern neighborhoods. Furthermore, our study revealed that the distribution of pedestrian volume in these neighborhood types interacts differentially with the street network. In modern street layouts, the different types of configuration attributes (topological, angular, and metric) tend to be much more varied in their correlation with pedestrian volume across scale.

את המאמר כולו ניתן לקרוא כאן. למי שאין גישה למאמר ובכל זאת מעוניין לקרוא אותו, ניתן ליצור איתי קשר כאן. הפוסט הופיע בגרסה דומה באנגלית כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אורבניזם, אקדמיה, הולכי רגל, תחבורה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על תנועת הולכי רגל בערים ישראליות – עכשיו המאמר

  1. פינגבאק: מקבץ לינקים קצרצר | עוד בלוג תל אביבי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s