סדקים ראשונים בממשלת הפיונים של חולדאי

מסתבר שקואליציית הבטון של חולדאי לא עמידה לעולמים. יגאל חי מדווח שסגנית ראש-העיר, יעל דיין, נחלה תבוסה מול חברת מועצת העיר, מיטל להבי, בדיון פנימי בתוך מפלגת מרצ באשר להמשך דרכה של המפלגה במישור המוניציפאלי על רקע מדיניותו האובר-קפיטליסטית של חולדאי. כרגע מסתמן כי סיעת מרצ תפרוש מהקואליציה של חולדאי, ואם זה יקרה, לחולדאי יהיה קשה יותר להמשיך לדרוס את העיר (ולדעתי, יש סיכוי שסיעות נוספות יפרשו). יעל דיין מתלוננת שהיא מעורבת רבות בעשייה (מעורבת ברמה של 30,000 ש"ח בחודש מהכסף שלנו לכיס שלה) ושמהאופוזיציה אי-אפשר לעשות כלום. מעבר לזריקת סיסמאות בדבר זכויות הומואים לא ראיתי שיעל דיין עשתה משהו בזמן כהונתה.

ככל הידוע לי, ההכרעה של מרצ לטובת מיטל להבי הגיעה כתוצאה מכך שיעל דיין גררה את מיטל להבי לאיזשהו בית-דין פנימי בעקבות הצבעתה של להבי נגד התקציב העירוני והפרת המשמעת הקואליציונית. לדעתי, מפלגה שמתיימרת להיות דמוקרטית כמו מרצ מזמן היתה צריכה לפרוש מהקואליציה של חולדאי על רקע חוסר הדמוקרטיה העירונית וחוסר שיתוף הציבור. בקיצור, התביעה של דיין חזרה אליה כמו בומרנג ועכשיו יש סיכוי שהיא תפרוש כליל ממועצת העיר.

באשר למיטל להבי, אני מעוניין להביא לכם מספר ציטוטים מהנאום שלה בו הסבירה מדוע הצביעה נגד תקציב עיריית תל-אביב לשנת 2008, כפי שפורסם באתר האינטרנט שלה, ובו היא מתייחסת בפירוט לחלוקת התקציב וסדר העדיפויות הקלוקל שלו:

"מדובר ב-3.7 מיליארד ₪ אפשר בסכום כזה להתוות מדיניות ולא רק לעשות הרבה. מצאתי בפשטות שהתקציב אינו מקיים ואפילו נוגד את האג'נדה לפיתוח בר-קיימא, יש הרבה פיתוח בתקציב, אבל הוא לא מקיים את הצורך בשמירה על עתיד הדורות הבאים ועל צביונה של תל-אביב כעיר של תושביה, עיר שלנו. עיר של אדום ירוק של צדק חברתי וסביבתי."

"ההשקעה שמעודדת כניסה של רכבים פרטיים גדולה פי 5.5 מההשקעה בתחבורה ברת קיימא."

"סדרי העדיפויות של עיריית תל-אביב יפו בכל הנוגע לרכישת ומכירת קרקעות לא מובן לי. ומאחר ומדיניות העירייה לא ברורה לי למה שהיא תשפיע על מינהל מקרקעי ישראל בכיוונים הרצויים לתושבי העיר. הספסרות בקרקעות ובעתודות הקרקע של העיר לא מתחילה ונגמרת במה שהיזמים, והעשירים , עושים לעיר, אלא מתחילה ובאיך שהעירייה מתנהלת כשהיא מייעדת את חורשת חיים לבנון לדיור בר-השגה, מתירה הפיכת גינת קק"ל בן יוסף לבניית מגורים רוויה, משביחה את אדמותיה בגבעת רמז ארלוזורוב על חשבון הצופים, מתירה הפיכת המתחם הציבורי של הפילהרמונית בכוכב הצפון לבנייה רוויה ואת פינוי תושבי כפר שלם ויפו במקום להוביל מדיניות מתקנת ואלו רק דוגמאות חלקיות.

סיכמו – יש כסף לעיריית תל-אביב-יפו. השאלה למה מיעדים אותו. תנופת הפיתוח שהעיר עוברת נותנת בידינו כוח גדול להשפיע על פני העיר לשנים הבאות. הכוח הזו מטיל עלינו אחריות גדולה. אנחנו צריכים לגרום שהפיתוח הזה יהיה פיתוח שיוויוני, פיתוח סביבתי, פיתוח בר – קיימא. תקציב צריך להיות ביטוי של אני מאמין של נבחרי העיר ותפיסת העולם שלנו למען העיר ותושביה. אני רוצה שהעיר הזו שלנו תמשיך להיות עיר של קהילות ושל הון אנושי מדהים. שכוחה של העיר יהיה יותר סך בנייניה, ומחלפיה, כבישיה – שהוא יהיה כפי שהיה תמיד – באנשיה. בנו בכל הנוכחים פה, שאיכפת לנו מהעיר שרוצים להמשיך לחיות ולגור בעיר שטוב, בריא וצודק לחיות בה."

שימו לב שבכתבה של יגאל חי מופיעה גם התייחסות לכנס של עיר לכולנו. דב חנין מצוטט כמי שאמר בכנס: "אפילו המדרכות מופקעות מהולכי הרגל ומעגלות הילדים לטובת שלטונו הבלעדי של הרכב הפרטי. האוויר מזוהם כמו במדינות העולם השלישי. הים והחופים מוזנחים". וזו תשובת העירייה: "תמיד יהיו כאלו בשוליים, דוגמת להבי וחנין, שיתנגדו אוטומטית לעשייה העירונית." אם חולדאי חושב שמטרת העשייה העירונית היא ויתור על מדרכות הרחוב שלי לטובת חנייה של מכוניות פרטיות, הוא לא מבין את המטרה של העיר תל-אביב. במקום לתקוף את חנין ולהבי אישית, ראוי שחולדאי ייתן תשובות טובות לדברים שחנין אומר.

לפני סיום, יש שיאמרו שבפוליטיקה הכל אישי, ואפילו שבמקרה הזה חלק מהכתובת הייתה על הקיר. אני באופן אישי שמח לראות שלא ניתן למכור את תושבי העיר לנצח וכמובן שממשלת החבובות של חולדאי מתחילה להיסדק לקראת הבלגן שהולך להיות פה בנובמבר.

השינוי אפשרי. לתל-אביב מגיע יותר. הרבה יותר.

פוסט זה פורסם בקטגוריה מוניציפאלי, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

14 תגובות על סדקים ראשונים בממשלת הפיונים של חולדאי

  1. san הגיב:

    קצת קשה להתייחס למיטל להבי
    ולהתעלם מהעובדה שהגברת ישבה בועדה לתכנון ובניה (ואולי גם בראשה?)
    כאשר בביתה היו חריגות בניה – תחקיר מקיף נערך בעיתון ת"א.
    יצא לי לראות את המבנה
    והחריגות הם בחזית הבית ואפילו לא מוסתרות.
    כיצד הגברת עדיין יושבת במועצת העיר – לא ממש ברור.

  2. לרמן הגיב:

    אכן, חריגות הבנייה בבית של להבי הן פשע חמור ביותר (ודרך אגב היא לא הייתה ראש הועדה).
    ודאי שמול השחיתות שבחריגות הבנייה האלה מתגמד הפשע של סגן ראש-העיר, נתן וולוך בזיוף מסמכים בפרשת "שוחד החניונים" או מעורבותו של חבר המועצה שייקה דרורי בעניין (וכמובן, הדג מסריח פה מהראש), או המינוי של נציב כבאות שלא עבר הכשרה מתאימה.

    אני לא מזלזל חס וחלילה בכך שמיטל להבי ביצעה עבירות בנייה ככל הנראה, אבל אם תסתכל על ניהול העירייה מזווית רחבה קצת יותר, תתחיל להתפלא כיצד רון חולדאי עדיין יושב על כסא ראש-העיר. המינוי של נציב כבאות לא מתאים והסירחון שעולה מפרשת "שוחד החניונים" מסכנים את שלומה של העיר העברית קצת יותר ממרפסת סגורה.

  3. san הגיב:

    כל מה שכתבת בתגובתך מדויק (ומחולדאי אני כבר מזמן מיואש כנציג המוטו "אני מושחת ואין לכם מה לעשות נגד זה"),
    אבל משום מה מהפוסט שלך היתה לי הרגשה לאחר קריאתו
    שלהבי היא זאן דארק החדשה (אולי טעיתי בתחושה? ואם כן אני מתנצל)
    ורציתי להציג פן נוסף.

    דרך אגב,
    הטייטל שלה – סגנית יו"ר הועדה המקומית לתכנון ובניה.
    ומדובר מעבר למרפסת סגורה אבל לא רלוונטי.

  4. לרמן הגיב:

    אני לא חושב שמיטל להבי היא ז'אן דארק, אבל אני מעדיף אותה בהרבה על יעל דיין. אם העברות של כל נבחרי הציבור שלנו היו מסתכמות בחריגות בנייה של 30 מ"ר לכל אחד מהם, מצבנו היה משופר בהרבה מהיום.

  5. נמרוד ברנע הגיב:

    השיטה הידועה של היטפלות לנבחרי ציבור שפועלים נגד בעלי ההון ומציאת כל מיני עבירות שוליות ומינהליות, כמו למשל הדחתו של סגן ראש העיר לשעבר מיכאל רועה עקב הצבת ספסל בגינתו, היא שיטה ידועה ובזויה. כמו כן נטפלו אל רן ארז על כך ששכרו גבוה ב-30% משכר המורה הממוצע והתעלמו מכך שהוא עומד בראש איגוד עובדים עם למעלה ממאה אלף חברים.
    ולעניין "חריגות הבנייה" בביתה של מיטל להבי – כל הסיפור כולו, הוא על כך שמיטל בנתה פרגולה בגבוה ובאורך מעבר למותר. אם קבלת ההתראה מהעירייה העניין תוקן והוסדר באופן שהניח את דעתם של רשויות האכיפה.

    בכל מקרה, כחבר מרצ, אני משוכנע שמוסדות המפלגה ינהגו כראוי ויכבדו את החלטת הסניף.

  6. "ברת קיימא" זה כמו "ברת מצווה"? 😕

  7. נויף הגיב:

    לרמן,
    בלי קשר לשאלה אם מרצ צריכה לצאת מהקואליציה או לא, אני חושב שאתה עושה עוול ליעל דיין, או לפחות לא נותן לה להנות מהספק.

    במהלך הקנדציה שלה עוסקת יעל דיין בעניני רווחה קהילה וחינוך: ילדים בסיכון, הוסטלים, מעונות יום, להט"ב, מוסדות תרבות ועוד. כמובן זכורה לה גם פעילותה בכנסת בנושאי זכויות אדם, נשים וכו'. יכול להיות שהנושאים האלה הם לא הבוערים ביותר כרגע בתל אביב. יכול להיות (תיאורטית) שהם לא בוערים, גם מכיוון שיעל דיין פעלה בהצלחה למענם. לדוגמה, תקציב הרווחה ב-2008 עלה לעומת השנה שעברה.

    מצד שני, אם יש עליה ביקורת – צריך לומר אותה. ביקורת לגיטימית יכולה להיות שבזמן שהיא פעלה בכיוון הרווחה, חולדאי קידם את האג'נדה הנדל"נית שלו, ללא התנגדות מעשית של מרצ. והמצב היום בחזית הזו הוא קריטי.

    אבל לכתוב שהיא "מתלוננת" שהיא מעורבת בעשייה? לרמוז שהיא לא עושה כלום חוץ מלקבל 30,000 ש"ח בחודש? זה כבר נשמע כמו דמגוגיה. אתה ב-א-מ-ת יודע מה היא עשתה ומה היא לא עשתה כדי לכתוב את הדברים האלה?

    וושוב – כל זה בלי קשר למי צריך להוביל את מרצ, או האם צריך לצאת מהקואלציה וכו'.

  8. לרמן הגיב:

    נויף, אם יעל דיין הייתה חושבת שראוי שהציבור ידע מה היא עושה, מן הסתם הייתי יודע (המינימום, שתפרסם בעצמה מה היא עושה). אני רואה אותה יושבת במועצת העיר, מצביעה עם חולדאי בכל דבר ועניין, ומדי פעם מפריחה סיסמאות ריקות בדבר זכויות להומואים וזהו. בשומקום לא ראיתי דיווח על פעילותה. על גלעדי אני יודע שהוא מממש בפועל את חזון תוכנית המתחמים של חולדאי בתור מחזיק תיק רישוי עסקים, וספיר מאשר לבנייה את המגדלים בתור יו"ר ועדת תכנון ובנייה. אני מנסה לעקוב אחרי מה שסגני ראש-העיר עושים (וגם חברי המועצה האחרים, שלא מקבלים שכר בגין חברותם במועצה), אבל גם אם הם עושים משהו חיובי הם דואגים להחביא את זה עמוק עמוק.

    עם כל הכבוד לפעילותה של דיין בכנסת, אז גם וירשובסקי היה ח"כ מוצלח, שומר היה העוזר של עזר ויצמן ואורנה בנאי שחקנית. האם העובדות האלה מועילות לנו בתור תושבי העיר?

    עכשיו תגיד לי שהתקשורת הממוסדת לא תמיד חושפת את הדברים הטובים שפוליטיקאים עושים, ומעדיפה להתעסק בדברים הצהובים. אני מסכים, אז שיעל דיין תפתח בלוג ותספר לנו מה היא עשתה. שיתוף ציבור זה דבר מבורך. אני הראשון שילנקק לכל בלוג של נבחר ציבור עירוני בתל-אביב.

    דבר אחרון-אחרון, אני חושב שלא ניתן לשבת בקואליציה של חולדאי בשקט ולטעון להשפעה חיובית מבפנים על רקע המגמה הקיצונית שלו בניהול העיר.

  9. san הגיב:

    נמרוד,
    בתוך עמי אני חי ולשנינו ידוע שהחוק במדינת ישראל הוא בגדר המלצה בלבד
    ולכן אני מקבל את גישתו של לרמן,
    שקודם כל בואו נטפל בדגים השמנים ואח"כ נעבור לסרדינים.
    אבל לטעון שמדובר בפרגולה בלבד זו בגדר רמאות לשמה.
    היית בבית?
    אני במקרה כן במסגרת הליך תחת כונס הנכסים.
    יש הסכם בין להבי ולבין השכן מעליה
    שהוא יקבל את הגג והיא את החצר (לא הראשון מסוגו, אני יודע).
    מלבד הפיכת החצר לשלה (נחמד התאור על הפרגולה, דרך אגב),
    יש בתוך הבית חדר נוסף שיורדים אליו, מכיר? והוא לא נמצא בדיוק ב"אחוזי הבניה" של המבנה.
    תעשה טובה ואל תמרח אף אחד.

  10. לרמן הגיב:

    san, עיינתי בסיפור בפרוט. מדובר כמו שכתבתי מקודם בחריגות של 30 מ"ר על דירה של 60 מ"ר. אני מסכים איתך שמדובר בעברה על חוק תכנון ובנייה. לא שונה בהרבה היא עבירה נפוצה אחרת בעיר של חלוקת דירות בצורה לא בטיחותית וללא אישורים. מסכים איתך שמיטל להבי ביצעה עברה. כמו כן, לדעתי הסיפור נופח בגלל היותה חברת מועצת עיר וסיו"ר ועדת תכנון ובנייה בזמנו (וכן, סיפורים כאלה נופחו גם על חלק מחברי המועצה האחרים). מסתבר הפשרה עם השכן הושגה מזמן (עוד בשנות ה-90).

    בכל מקרה, מבחינתי האישית, עבירות מהסוג הזה כל-כך נפוצות ומבוצעות ע"י הרבה "סרדינים" בעיר (כולל בעלי-הבתים שמחלקים דירות). לדעתי, העירייה צריכה לטפל בעבירות האלה ע"י גביית היטל השבחה והכשרה של הבנייה הבלתי-חוקית, אלא אם כן היא לא בטיחותית.

    אני בכל מקרה מתכוון לצלול קצת לתוך ענייני השחיתות של הכרישים (מי אמר פרשת "שוחד החניונים"?) ולראות האם ניתן למצוא משהו חדש לגבי עבירות שעלו לנו מאות מיליונים ובוצעו ע"י קיסרי העיר תל-אביב.

  11. פינגבאק: עוד בלוג תל-אביבי

  12. פינגבאק: מרצ תל-אביב בוחרת: מיטל להבי מול יעל דיין | עוד בלוג תל-אביבי

  13. פינגבאק: מיטל להבי יוצאת לדרך ועושה מסיבה | עוד בלוג תל-אביבי

  14. פינגבאק: מרצ תל-אביב בוחרת: מיטל להבי מול יעל דיין | עוד בלוג תל אביבי

כתיבת תגובה