יפו – האכזבה והקיטש

לפני כשבועיים לקחתי את עצמי וירדתי ליפו ברגל מהבית. התחלתי משדרות רוטשילד ומשם התגלגלתי לכיוון לוינסקי עד שהגעתי לרחוב אילת המזעזע בואך מגדל נוה-צדק. מרחוב אילת (שאולי נקרא כך בגלל שאין בו צל) פניתי לשכונת נגה הקטנה שנמצאת מאחורי תיאטרון גשר. כבר מחוסר הפעילות באזור והשילוב של מסדרון המסחר השומם בפרויקט חצרות יפו הבנתי שהציפיות שלי היו גבוהות מדי. חשבתי לעצמי, בסדר, אז שכונת נגה, למרות שהוציאה לעצמה מין תעודת תושב, אינה מתפקדת, אבל לבטח יפו תוססת.

המשכתי להתקדם והגעתי לשדרות ירושלים. עיקר הפעילות נמצאת בצדי הרחוב ולא בשדרה עצמה. אפשר לקנות אופניים גנובות ובורקסים ולא הרבה יותר מזה בשדרות ירושלים. ברחוב עצמו ישנן הרבה מאוד חנויות סגורות והשדרה עצמה שוממת מאנשים. בחלק מהמקומות השדרה כל-כך צרה ששביל האופניים המסומן עליה מכסה את כולה. כמו כן, השדרה עצמה מוגבהת ב-40 ס"מ לפחות מפני הכביש, מה שמקשה על הולכי הרגל להעפיל אליה. מישהו עשה כאן טעות תכנונית רצינית והדבר דורש תיקון. המשכתי ללכת על שדרות ירושלים עד רחוב יהודה הימית. בדרך נתקלתי במבנה של אלהמברה, שנמכר לא מזמן לטובת נדלן. האמת, חשבתי שיפו עלובה, אבל לא ידעתי עד כמה.

(שדרות ירושלים)
שדרות ירושלים

דרך יהודה הימית חציתי לכיוון הים ולאזור יפו העתיקה, כשבדרך ראיתי את המבנה מכוער שבו יושבת גלי-צהל. אם יפו הרגילה מוזנחת, אז יפו העתיקה היא קיטשית ומזויפת בצורה מעוררת בחילה. עשרות גלריות תיירותיות, תיירים, ושלל כלות וחתנים הם מה שנשאר מהעיר ההיסטורית. שום התרחשות עירונית טבעית אין שם. מתחם מופרך ומשעמם שהיתרון היחיד שיש בו הוא התצפית המוצלחת לכיוון תל-אביב. דרך אגב, מישהו יכול להסביר לי למה הם כולם מצטלמים באותו מקום קיטשי ביפו? מה רע בצילומי חתונה בדיזנגוף סנטר?

ואני, כשחשבתי על יפו היו לי בראש רומנטיקה, יופי, אנשים ואותנטיות. האותנטיות היחידה שנתקלתי בה היו מכוניות עם מוזיקה ערבית בווליום של ערסים. טוב, לפחות יש לי את תל-אביב לחזור אליה.

(מתחתנים)
צילומי זוג ביפו

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, יפו, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על יפו – האכזבה והקיטש

  1. Poet הגיב:

    אני יכול לספר לך על קיטש.. בוא לנווה צדק (שם אני עובד) למרכז סוזן דלל
    ותראה את גדודי החתנים והכלות מגיעים בשיירות ומצטלמים לאלבומי החתונה
    המרהיבים שלהם. תמיד תהיתי מי מקבל את האלבום כשהם מתגרשים בסוף?
    😐

  2. לירון הגיב:

    לרמן
    השדרה כושלת לא רק בגלל היותה מוגבהת מהרחוב אלא בגלל ובעיקר שהיא לא חוצצת בין הולכי הרגל לבין הכבישים שמקיפים אותה ברצועת חנק(תרתי משמע), רוב השדרות בת"א מצליחות לעשות זאת, הן יוצרות ניתוק בין הולך הרגל לתנועה הממונעת, מי רוצה ללכת באי תנועה שבמקרה שתלו בו כמה עצים? על פי התמונה היו צריכים ללא ספק להצר את הכביש משני צדדיו לשם הרחבת השדרה ועד כמה שאני רואה לבטל גם את מפרצי החנייה(מימין?)

    יש לי שאלה לרמן, למה אתה מתכוון כאשר אתה אומר התרחשות עירונית? באיזה מובנים?
    כשתשיב, אסביר לך את הסיבות שבשמן אני שואל.

  3. yigal laviv הגיב:

    לא הגעת ליפו שיש בה מה לראות.אתה שוטטת בחלקי יפו הקרובים לתל-אביב שהושחתו הכי הרבה על ידי היהודים. היית צריך ללכת ברחוב יפת במקום בשדרות ירושלים, לשוטט בסימטאות עגמי וברחובות כמו סלסלה והמקבילות לה ולצפות בכל הגוש בין רחוב יפת לים. הזוהמה שם יותר גדולה כי העיריה היהודית מנקה שם פחות,אך המבנים ששרדו מלפני הכיבוש רבים יותר.

  4. kedorlaomer הגיב:

    זוג הערות:

    1. לפי דיווחים ב"הארץ", מבנה אלהמברה (שם קצת בומבסטי, בהתחשב במקור, הלא כן?), נמכר לא ל"נדלן", אלא כדי לשמש מפקדת האופל של הסיינטולוגיה. בקרוב יוצאו מכרזים לגיוס Evil Minions…

    2. "חיפשתי אותנטיות"… כתבתי על זה פעם, בזמנו, בממלכה. אתה לא חושב שהחיפוש אחר "אותנטיות" מלא, בעצם בעצם בפנטזיות בריחה בורגניות לגבי ה"אותנטי", השונה מהחיים ה"לא אותנטים" שהבורגנים חיים?

  5. לרמן הגיב:

    פואט, לעבוד בנווה-צדק. נראה לי ששיחקת אותה.

    יגאל, תודה על ההפנייה. נראה לי שבקרוב תתבצע עוד קפיצה ליפו.

    כדורלעומר, נראה לי שבקיום הבורגני האותנטיות מתקיימת במובנה המודרני והפוסט-מודרני (עיין ערך דאגלס קופלנד). אני חשבתי שביפו אני אראה משהו קצת אחר מהמקום בו אני גר, והתבדיתי.

    לירון, התייחסות מלאה להתרחשות אורבנית דורשת פוסט נפרד לפחות. מסכים איתך לגבי ההבחנה שיוצרות שדרות ח"ן בין הולך הרגל למכוניות, לעומת שדרות ירושלים. התרחשות אורבנית בעיניי מכילה מקריות רבה, ויכולה להיות בסדרי גודל שונים. מעבר בפינה של רחוב צדדי בתל-אביב, ישיבה ברחבת הסינמטק באמצע היום, והליכה לאורך רחוב בוגרשוב. במקומות כאלה אני מרגיש שתל-אביב מתפקדת. אני צריך לחשוב עוד על התשובה לשאלה שלך.

  6. לירון הגיב:

    הבעייה כאשר אומרים "התרחשות אורבנית" ההתייחסות היא דרך משקפיים מערביים,משהו בדומה ל"אוריינטליזם" שהוא מושג מערבי שבמזרח לא בדיוק שמעו עליו.
    מה שרציתי לומר, ההתייחסות להתרחשות עירונית ועירוניות חדשה הינה לרוב בהקשרים של קפיטליזם תרבות צריכה ובתי קפה. זוהי לא באמת עירוניות, לדעתי לפחות. "ת"א מתפקדת" לדבריך אבל במאה שערים ישנה התרחשות עירונית הרבה יותר אינטנסיבית מאשר בת"א. במאה שערים אנשים באמת צורכים את המרחב הציבורי(גם כי אין להם כסף לרכב) ולא על ידי ישיבה בבתי קפה או הסתובבות חסרת מעש בשדרות בכדי להתחיל עם בחורות, לעולם חלק זה של ירושלים לא יצריך תוכנית לשיקום עירוני או התחדשות עירונית בשונה ממה שעשו במרכז ת"א וממה שעושים במרכז ירושלים. אמנם בעיניים מערביות(אולי אפילו אשכנזיות) זה נראה עלוב(המרחב, הארכיטקטטורה, הטינופת ) אבל האוכלוסייה המקומית מזדהה אם אלה.
    בקיצור קפיטליזם ותרבות צריכה זה לא באמת התרחשות עירונית, אלא, התרחשות עירונית על פי קודים חברתיים מסויימים. , תחשוב על זה לרמן

  7. דודו הגיב:

    ישנו ספר מצויין
    שמו "עיר ישראלית או עיר בישראל" שמנתח את הנושא הזה ואת ההקשרים בה נתפשית העירוניות החדשה. הספר עוסק בעיר הישראלית כביטוי למנגנוני הכוח שמעצבים את הרחוב הישראלי.

    לירון צודק לדעתי עצם העובדה שישנה הגמוניה תל אביבית שלכאורה מכתיבה כיצד אמורה להיות ולהיראות התרחשות עירונית ועירוניות חדשה אין בהכרח מעיד שזה נכון, זה מעיד בעיקר שאנשים רבים מסתובבים ברחובות.
    בספר הם מציינים את הדוגמא של נתיבות כיותר עירונית משינקין ת"א. לדברי עורכי הספר התשתית העירונית בנתיבות קשורה לתרבות מזרחית, גלותית אולי, אבל תוססת והומה, עם מוסדות חינוך ותרבות משלה שאנשים מזדהים אתה. לדבריהם נוצר שם משהו אלטרנטיווי.
    לרמן אם תרצה את הספר אשלח לך אותו.

  8. לרמן הגיב:

    לירון, אני מסכים איתך. מבחינתי, התרחשות עירונית היא התרחשות עירונית שמתאימה לי. אחרי הכל במאה שערים בירושלים אני לא יכול לגור. אני גם לא מתייחס פה בבלוג לבני-ברק, שהיא המקום העירוני הכי אינטנסיבי בגוש דן, בעיקר כי אין לי מה לחפש שם (והיא גם מכוערת בעיניי, בטירוף).

    דודו, אני מכיר את הספר, למרות שטרם קראתיו.

  9. BoR|S הגיב:

    המבנה של אלהמברה לא נמכר לטובת הסיינטולוגים שרוצים להקים את המרכז הישראלי שלהם שם? או שמדובר במבנה מפורסם אחר ביפו?

  10. almost30 הגיב:

    לרמן- קודם כל אני מסכים עם חלק מהתגובות כאן, שפיספסת חלקים מעניינים ביפו שעלולים לשנות את דעתך (את הסיור הבא תעשה איתי) .
    לגבי שד' ירושלים, אמנם יש מס' חנויות ריקות ולא מעט חנויות לא מחזיקות מעמד. אך ישנם לא מעט "עוגנים" מיתולוגיים ששווים ביקור בשדרה (שוב , את הסיור הבא תעשה איתי) . אני לא רואה בכך שוני גדול ממקומות אחרים(אפילו מרכז ת"א), שרוב בתי העסק לא מחזיקים מעמד יותר משנתיים, יש לא מעט חנויות שוממות ומעט בתי עסק שהפכו ל"מוסדות" שמחזיקים שנים רבות.
    מה שלי מפריע מאוד בתור תושב יפו, זה האפליה בנושאים הקטנים- פחות קווי תחבורה מחלקים אחרים בעיר. העובדה שלא מפנים מספיק את האשפה מהשדרה(מדובר בלא מעט עסקים המייצרים די הרבה זבל- ארגזים,שאריות ירקות וכו' ) ועוד כל מיני בעיות "קטנות" שמקשות את החיים.

  11. לרמן הגיב:

    בוריס, גם אני שמעתי שאלהמברה נמכר לסיינטולוגים, אבל בהארץ דיווחו אחרת לפני שבוע.

    כמעט30, קבענו. ניפגש ביפו.

  12. גת הגיב:

    נו איך היה?

  13. פינגבאק: עוד בלוג תל-אביבי

  14. פינגבאק: חוויה מקלקלת ביפו | עוד בלוג תל-אביבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s