לפניכם הזמנה לכנס שיתקיים החודש ב-16.3 במכללת ספיר בשדרות. הכנס יעסוק בפיתוח הרכבת כמנוף לחיזוק הנגב (והגליל) בדרך בת קיימא. הכנס יעסוק בקריסת הפריפריה מול התחזקותו של המרכז הכלכלי (רצועת החוף מאשדוד ועד חיפה) ובדרך שבה ניתן לשנות את הפרדיגמה ולהביא לצמיחה גם מחוץ לגלעין.
על הכנס אמונים פרופ' דני גת מהטכניון וד"ר יודן רופא מאוניברסיטת בן-גוריון, שבהזמנה מפרטים כדלקמן:
המרחב שמעבר לגלעין – שינוי פרדיגמה?
הגלעין, רצועת החוף בין מפרץ חיפה ועד לאשדוד, הוא אזור השגשוג הכלכלי-חברתי-דמוגרפי של ישראל. שאר מרחב המדינה נשאר הרחק מאחור למרות רטוריקה רבת שנים על הצורך בפיתוח הפריפריה המלווה במענקי ענק. האם ראוי להמשיך במסלול הזה במרחב ובזמן? האם ניתן לשבור כיוון? וכיצד? מפגש המוחות המתוכנן למרס 2009 במכללת ספיר אמור להתעמת עם שאלות אלו, ולבחון פרדיגמה אחרת לפיתוח הפריפריה של – ארץ ארוכה וצרה המתפתחת כמסדרון צמיחה מוטה תחבורה ציבורית מהירה.
תכנית התחבורה היבשתית של מדינת ישראל כוללת שני מפעלים מעצבי עתיד:
(1) השלוחות החדשות של רכבת ישראל לצפון, למזרח ולדרום;
(2) הקצוות הצפוני והדרומי של כביש חוצה "מחבר" ישראל.
שאלה מרכזית שתיבחן במפגש היא: האם ובאיזה אופן ניתן לרתום שני מפעלים אלה לתפיסת פיתוח חדשה. הדיון יעסוק בשלוש שאלות מרכזיות:
- גלעין חזק – פריפריה חלשה; איך נוצר המצב הנוכחי והאם ראוי להמשיך כך?
- האם וכיצד ניתן לרתום את תכניות פיתוח התחבורה היבשתית ליצירת פרדיגמה ראוייה יותר לפיתוח המרחב הישראלי, ומה היא?
- כיצד להגיע מכאן לשם? איך לעבור מהצהרות ותכניות אל תוצאות בשטח?
למפגש שני חלקים. במושבי הבוקר יתקיימו הרצאות על מצב הפריפריה מול המרכז, ועל הפרדיגמה החדשה המוצגת בכינוס. לאחר ארוחת הצהריים יתקיים שולחן עגול לדיון בפרדיגמה והשלכותיה בהשתתפות ראשי ערים ומועצות מהאזור ומקבלי החלטות מרכזיים ברמת המחוז והשלטון המרכזי.
ההשתתפות איננה כרוכה בתשלום אך יש להירשם מראש במייל: yrofe@bgu.ac.il או dangoosh@gmail.com ניתן גם להירשם בטלפון 08-6596875.