המידע בתחבורה הציבורית יוצא לחופשי – וגם אנחנו!

עכשיו זה רשמי. המידע הנוגע לתחבורה הציבורית בישראל, כולל קווים, מיקומי תחנות, תזמונים ושאר ירקות יצא לחופשי! המידע מתייחס לכל הארץ, כולל הרכבת ושלל מפעילי האוטובוסים. כך, באופן חרישי כמעט, אנחנו חוצים עוד סף משמעותי בשיפור התחבורה הציבורית בישראל. כל אפליקציה שניתן לדמיין תהיה פה בקרוב. אפליקציות ששומרות מסלולים קבועים, שמאתרות תחנות אוטובוס סמוכות, שמתריעות לפני שהאוטובוס הבא מגיע, שמסמנות לאן ניתן להגיע מהבית בתחבורה ציבורית בטווחי זמן שונים – כל אלה בדרך הנה ועוד.

למפתחים שביניכם – המידע שוחרר בסטנדרט העולמי הידוע בשמו GTFS. באתר המשובח הזה ניתן למצוא כמעט מאתיים אפליקציות שנכתבו בקוד פתוח ורק ממתינות לתרגום לישראל (סנונית ראשונה היא tranzmate, אבל עכשיו יהיו עוד רבות). אני אשמח לעזור לכם לפרסם כל אפליקציה שתביאו לכאן. אם אתם רוצים עוד פרטים טכניים והמלצות אפשר לפנות לנחמן שלף במייל nachman at miu.org.il. נחמן הוביל מטעם עמותת מרחב את שחרור המידע ופעל ימים כלילות בנושא וההיכרות שלו עם הנושא נרחבת ביותר.

וברשותכם, כמה תודות:

1. למשרד התחבורה, לשר ישראל כץ, ולכל צוות המשרד, ובפרט לאלכס לנגר, דרור גנון, שלמה כץ ומנחם ברוט. משרד התחבורה הוציא לפועל את התרגום והשחרור של המידע ובמכה אחת צמצם פער עצום בנושא התחבורה הציבורית בישראל.

2. לשר מיכאל איתן, המופקד על שיפור השירות לציבור, שעזר מאוד לקדם את המטרה ולשחרר את המידע.

3. לידידי ורעי, נחמן שלף, שותפי לעמותת מרחב לעירוניות מתחדשת בישראל, שהוביל את המאמץ לשחרור המידע ללא לאות, ופעל מול שלל גורמים בנושא. אני שמח וגאה שהייתי שותף לדרך ושהגענו ליום שבו המידע יצא לחופשי בסטנדרט הבינלאומי.

בנוסף, אני יכול לעדכן אתכם שבמשרד התחבורה כבר עובדים על שחרור המידע בפורמט החדש ביותר שיאפשר גם מידע בזמן-אמת (real-time), כלומר שלא רק ניתן יהיה למצוא את האוטובוס הנכון, אלא לדעת בעוד כמה דקות בדיוק הוא מגיע. עכשיו, כל מה שנשאר הוא שמפתחים חרוצים יקחו את המידע, יתרגמו אפליקציות מחו"ל ויפתחו אפליקציות חדשות. התחבורה הציבורית בישראל עשתה צעד משמעותי ביותר היום בדרכה לאפשר יותר ניידות, חופש ובחירה.

תקציר הפרקים הקודמים כאן וכאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה תחבורה, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

35 תגובות על המידע בתחבורה הציבורית יוצא לחופשי – וגם אנחנו!

  1. פינגבאק: המידע בתחבורה ציבורית נפתח! • הרחובות שלנו

  2. דור שמר הגיב:

    וואו, לא האמנתי שזה יקרה.
    כל הכבוד לכל מי שלקח חלק בקידום הנושא.

  3. איתן הגיב:

    אלה אכן חדשות נהדרות!
    כל הכבוד לכל העוסקים במלאכה. עכשיו מתחילה העבודה שלנו!

  4. משב הגיב:

    כל הכבוד נחמן!! אני יודעת שלא היה קל

  5. לרמן הגיב:

    באמת כל הכבוד לנחמן!

  6. בני הגיב:

    המידע מגיע בקובץ zip, כלומר הוא סטטי.
    אם יש שינוי בקו מסויים או בלוח זמנים – נצטרך שמשרד התחבורה יואיל בטובו לשחרר קובץ zip חדש…
    יש עוד מקום לשיפור.

  7. לרמן הגיב:

    הם אמורים לעדכן את הקובץ בהתאם לשינויים באופן רציף.

  8. בני הגיב:

    מישהו הוריד את הקובץ? יש משהו דפוק באתר שלהם, והוא אומר שהגודל הוא -1, ובינתיים הקובץ יורד אצלי במחשב, ויורד, ויורד…. בינתיים זה 45 מגה, ב zip משהו פה לא הגיוני.

  9. Nachman הגיב:

    the size of the zip file is ~65MB
    every time that the file is updated the size is different
    before the publication I had no problem downloading it
    seems that the servers are not dealing with the load well now that the word is out…
    I will find out and update

  10. יובל הגיב:

    בני: המצב הזה לא ספציפי למשרד התחבורה, אלא אינהרנטי לפורמט GTFS – המידע תמיד מגיע בקובץ zip. בכל פורמט שלא יהיה, צריך לסמוך על מקור המידע שידאג לעדכן אותו.

  11. עמית הגיב:

    עכשיו רק נותר לתכנן קווים הגיוניים ומתואמים…

  12. יובל הגיב:

    גם אצלי קצב ההורדה איטי מאד. אולי עדיף למשרד התחבורה להפיץ את הקובץ ב-BitTorrent. 🙂

    מישהו יודע לומר אם אכן יש שם את לוחות הזמנים של הרכבת?

  13. Nachman הגיב:

    I uploaded the GTFS file from a few days ago to the Merhav website
    it is not the latest, but for developers to start working it should be helpful
    http://miu.org.il/MIU_v4/docs_activities/transportation.html

    to yuval's question – the train schedules and stops are not included yet in the MoT GTFS files – but XLS files are available on the Israeli train website…

  14. דורון הגיב:

    ברכות ובעיקר תודות לכל מי שלקח חלק בתהליך שחרור התקן. בתחום כמו התח"צ, זה לא מובן מאליו שיש אנשים בעלי ידע ויכולת שאיכפת להם מנושא שמשרת לרוב את מי שאין להם ידע, יכולת וגם לא קול שידבר עבורם. נקווה שהזמן שיחלוף עד שנראה נתוני זמן אמת בכל תחנה, אפליקציה ואתר אינטרנט לא יהיה רב כל כך.

  15. צפוני הגיב:

    אני מתרגש! באמת!

    כמו שאני מבין, זהו חלק מאתר data.gov.il וממהלך הרבה יותר גדול.
    למי שעוסק בעניין – ח"ח ענק!!

    ואם ניתן להעביר את ההערות וההארות להלן:
    1. שם הקובץ הוא google transit.zip זה מגוחך – כמו לקרוא למפת ישראל google map.zip – הסטנדרט נקרא GTFS וכך גם צריך להתחיל שם הקובץ..
    2. … ובהמשך לסעיף הקודם: אני ממליץ לשנות את פורמט הקובץ ל GTFS.Israel.YYYY-MM-DD.HH-MM.zip כך קובץ לא "ייעלם" באמצע ההורדה, וניתן יהיה לחשוף מספר קבצים אחרונים ולא אחד בלבד. פורמט זה גם תומך מיון מילוני לטובת מפתחי אפליקציות.
    את כל הסעיף אפשר לסכם בשפה הביורוקרטית: לתת שם מסמך ייחודי ואינפורמטיבי לקובץ.
    3. העומס על השרת ייגדל ככך שיותר ויותר שירותים יימשכו את המידע מהכתובת הזו. ממליץ לפרסם טורנט בכל פעם שיוצא קובץ. כך יירד העומס והצורך מאתר עמותת מרחב לספק מירור קבוע לקבצים האלה.
    בשלב מתקדם יותר, ניתן לפרסם את העדכונים בקובץ rss שיפנו ללינק בפורמט magnet . זה יהיה הכי ידידותי למפתח שאפשר להיות 🙂
    4. הנה הלינק לקובץ העדכני ביותר מהיום – מהאתר של משרד התחבורה ההורדה היא במהירות של כ-5 קב"ש :
    magnet:?xt=urn:btih:3966249C33F46A2F720E86E708F46F5D829EC955&dn=GTFS.Israel.2012-05-13_19-59.1st-public-edition.zip&tr=udp%3a//tracker.openbittorrent.com%3a80/announce&ws=ftp%3a//199.203.58.18/google_transit.zip

    ושוב – ח"ח ענק לעוסקים בעניין ובמיוחד לח"כ מיקי איתן !

  16. יובל הגיב:

    צפוני: תודה על ה-torrent.
    בסופו של דבר הורדתי מפה:
    http://dl.dropbox.com/u/24405/google_transit.tar.bz2
    (מישהו העלה את לשם, עם כיווץ יותר טוב מהמקור)

    נחמן: יש צפי לזמינות נתוני הרכבת ב-GTFS?
    ואני כמובן מצטרף לשבחים, כל הכבוד על ההישג.

  17. אודי הגיב:

    האם מישהו יודע האם העובדה שמשרד התחבורה החליט לקרוא לקובץ google_transit.zip הוא חלק ממהלך של העברת הנתונים לקראת שילוב שירות google transit בישראל?
    זה פשוט אחד מהשלבים שגוגל מבקשת משותפים לקראת הפעלת השירות –
    http://maps.google.com/help/maps/transit/partners/participate.html

  18. פינגבאק: היתוך קר למפגרים » ארכיון הבלוג » אפשר למצוא הכל בפורטל השירותים והמידע הממשלתי!

  19. אבי הגיב:

    וואו, כל הכבוד. זה כמו להלחם בתחנות רוח ועוד לנצח. שאלה, האם יש כוונה להעלות למרכז אחד לשאילתות או שעלי לארח את המידע בעצמי?

  20. צפריר כהן הגיב:

    באתר כתוב שמותר להשתמש בקובץ לפי תנאי הרישיון במשרד התחבורה. איפה בדיוק אפשר למצוא את הרישיון הזה? מה בדיוק מותר?

    לדוגמה, האם מותר ליצור עותק של הנתונים הללו על שרת שיש לו קשר חיבור קצת יותר רציני לאינטרנט? האם מותר להפיץ אותם בביט-טורנט? מה הרעיון הזה של קובץ זיפ ענקי שחייבים להוריד את כולו מחדש עם משתנה ולו תו אחד בקובץ אחד?

  21. Nachman הגיב:

    Udi – yes, the MoT is in the process of adding Israel to Google Transit in Google Maps.
    the availability of GTFS was a necessary first step
    but now they need to sign an agreement as well
    it will take some time – but we will probably be "on the (google transit) map" soon –

  22. Nachman הגיב:

    תנאי שימוש
    http://he.mot.gov.il/index.php?option=com_content&view=article&id=2244:pub-trn-gtfs&catid=167:pub-trn-dev-info&Itemid=304

    yes, looks like you can make copies, process and distribute – that is the whole idea.
    it would make sense to provide a link back to the MOT website for the –
    תנאי שימוש

  23. צפריר כהן הגיב:

    לא כתוב בדף הזה שמותר לי להעתיק את המידע. לא כתוב לי שמותר לי לעשות איתו מה שאני רוצה בלי לשאול את משרד התחבורה. לא ברור בכלל אם המידע שייך למשרד התחבורה ומותר להם להרשות לי לעשות איתו מה שאני רוצה. הם כותבים במפורש שיכול להיות שהם ישנו את הרישיון (ומה יקרה אז לגבי עותקים אחרים של המידע שמסתובבים? יהפכו לבלתי חוקיים?)

    דוגמה קטנה למשהו שאני רוצה: לקבל את הקובץ, מכיוון שמשרד התחבורה (או מי שלא מנהל את השרת) הוריד אותו מהשרת.

  24. צפוני הגיב:

    שוב – מי שרוצה את הקובץ הוא נמצא בלינק הזה:
    magnet:?xt=urn:btih:3966249C33F46A2F720E86E708F46F5D829EC955&dn=GTFS.Israel.2012-05-13_19-59.1st-public-edition.zip&tr=udp%3a//tracker.openbittorrent.com%3a80/announce&ws=ftp%3a//199.203.58.18/google_transit.zip

    להורדה בתוכנת uTorrent : ללחוץ CTRL+U ולהדביק את הלינק.
    אני אהיה אונליין רק בשעתיים הקרובות אז כדי לשמור את הקובץ חי כדאי שהרבה יצטרפו בזמן הקרוב..

  25. דורון הגיב:

    מעולה!
    מישהו יודע מתי נזכה גם לשילוט נורמלי בתחנות האוטובוס?
    (אפילו לפני לוחות אלקטרוניים ועדכוני זמן אמת, מתי יגיעו מפות ולוחות זמנים לתחנות?)

  26. Nachman הגיב:

    David – the errors in the validation regarding the shape files are known and are being investigated.
    even with the errors you can use the ScheduleViewer application for exploring the GTFS feed on a map
    http://code.google.com/p/googletransitdatafeed/wiki/ScheduleViewer

  27. Nachman הגיב:

    דורון – ביום 1.1.12 נכנס לתוקפו החוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 98), התשע"א- 2010. החוק מטיל חובה להציב בכל תחנה לאיסוף נוסעים מפה המפרטת את מהלך קו השירות, זמני מתן השירות, תדירויות ודרכי התקשרות עם בעל הרישיון [ס' 71ג.(א)].

    פורום ארגוני התחבורה הציבורית (שמרחב חברה בו) פונה לשר בימים אלה בדרישה לעמוד בחוק… הקליניקה לצדק סביבתי של אוניברסיטת תל אביב מקדמת יוזמה זו.

  28. צפוני הגיב:

    גרסה חדשה לקובץ – יום ג' 15.05.2012 :

    magnet:?xt=urn:btih:F348573A2E5AEF964ADEB3228A0FD873E190FAEE&dn=GTFS.Israel.2012-05-15_04-14.2nd-public-edition.zip&tr=udp%3a//tracker.openbittorrent.com%3a80/announce

    בואו בהמוניכם 🙂

  29. לרמן הגיב:

    בנוגע לתנאי שימוש – מותר להעתיק ולשכפל את המידע ולהפיצו כראות עיניכם. ידידי, יהונתן קלינגר מסביר:

    ראשית, אתר דאטה.גוב אומר בצורה מפורשת כי 'המידע פתוח לשימוש חופשי ולא נדרש כל אישור מיוחד'; אבל, גם אם הדבר לא היה כך, העקרון הוא פשוט: סעיף 5 לחוק זכויות יוצרים קובע כי על 'עובדה או נתון' לא יחולו זכויות יוצרים. לכן, במספר מקרים בהם הועתקו מאגרי מידע כמו ספרי טלפונים, מודעות דרושים או מדריכים מקצועיים, פסק בית המשפט כי ההעתקה מותרת, וכי אין זכות יוצרים בליקוט (מעריב נ' אול יו ניד, קווי מידע נ' בל תקשורת). הסיבה לכך היא פשוטה: במאגר מידע אין את ה'יצירתיות' הדרושה לצורך מתן הגנה בזכויות יוצרים.

  30. פינגבאק: בלוג פשוט » השרות הנסיוני לתכנון נסיעה בתח”צ עלה לאויר

  31. אמיר הגיב:

    מתנדבים בפרויקט OpenStreetMap מעוניינים לייבא את המידע, אבל חוששים שצריך לקבל אישור מיוחד לכך מהממשלה. האם יוכל מישהו סמכותי יותר ממני להגיב בשרשור בפורם להלן? צריך רק להבהיר, באנגלית, שאין צורך באישור מיוחד לייבא את הנתונים ל־ OSM.
    http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=244665#p244665

    אגב, האם ניתן באופן חוקי לשנות את תנאי השימוש רטרואקטיבית? מדוע כתוב שם „המשרד שומר לעצמו את הזכות לשנות בכל שלב את תנאי השימוש“, ומה ההשלכות של זה על שימוש עתידי במידע שמשוחרר עכשיו?

  32. ניר הירשמן, data.gov.il הגיב:

    הי אמיר,

    אין שום צורך באישורים לשימוש במידע מדטה גוב איל. ישנם תנאי שימוש באתר שמתירים שימוש חופשי במידע.

  33. Nachman הגיב:

    • I have split the gigantic file for all of Israel into 4 big files for 4 areas: Tel-Aviv Metro, Jerusalem, North and South. Each file includes not only the information relating to stops in the specific area but all the information relating to any trip that includes stops within the area (e.g. the North file includes trips from Tel-Aviv to Haifa. Etc….)
    • I have also created a small GTFS file for the area of Ramat Aviv Gimel – this file is useful for testing applications because you do not need to wait forever for the data to load…
    • These GTFS files are available for download from the Merhav website at – http://miu.org.il/MIU_v4/docs_activities/transportation.html

  34. פינגבאק: הזמנה להצטרף למרחב – עכשיו | עוד בלוג תל-אביבי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s